Lugnande under nyår?

Turali

Trådstartare
Jag har lite funderingar över hur mitt och hundarnas nyår ska bli som mest smärtfritt, och behöver bolla lite.
Min äldre hund är rädd för nyårsraketerna, det är 5 år sedan jag köpte henne som vuxen och jag har alltid firat ute på landet i lugn och ro där hon inte hört smällarna.

I år kommer vi dock vara bland folk, och jag misstänker att det kommer skjutas ganska friskt kring oss.
Givetvis kommer jag aktivera hundarna på dagen så de är trötta på kvällskvisten samt ha igång musik och persienner neddragna.
Hunden har blivit bättre under tiden jag haft henne med höga smällar, men tycker det känns tryggast att ligga under sängen och trycka. Hon varken flåsar eller skakar utan ser mest djupt bedrövad ut.
Ska jag köpa D.a.p (adaptil) eller zylkéne till henne för att lugna, och föredrar ni i så fall det ena bättre än det andra. Tabletter eller eluttag?

Andra funderingen är valpen, han är 7 månader och har hittills inte reagerat något på höga ljud. Han har bara hört dova skott på håll (och då har den äldre hunden inte heller reagerat).
Ska jag ge honom någonting eller avvakta? (med största sannolikhet lär han få se raketer närmsta dagarna eftersom en del inte förstår att nyårsafton inte sträcker sig över flera veckors tid :devil:).
 
Sv: Lugnande under nyår?

Varför i hela friden namn skulle du ge honom något om han aldrig reagerat på nåt liknande hitills?

Jag tycker det inte framgår av ditt inlägg om du är hemma med hundarna eller om de är själva hemma?

Första året jag hade min Beya så hade jag också en schäfermix som var väldigt känslig för åska/skott/fyrverkerier. Beya var också strax över halvåret vid nyår. Jag tyckte absolut inte att det var värt att riskera att få ännu en skotträdd hund genom att lämna hundarna hemma och ut och partajja med alla vänner som tjatade.
På dagen åkte jag in till stan och hyrde en hel hög med filmer, godis till mig och hundarna och förberedde för en nyårsafton med mina bästa vänner. De fyrbenta:D
Vid 20-tiden började vi vårt filmmaraton!
Schäfermixen låg under mina fötter och skakade av rädsla, jag lät honom ligga där, där kände han sig mest trygg, inget pjoskande med honom på något vis, det skulle inte bli bättre för det.
För Beya låtsades jag som att det var vilken vanlig kväll som helst. Hon låg i godan ro och gnagde på ett märgben. Inga reaktioner alls från hennes sida.
Till hanen hade jag fått utskrivet lugnande som jag också gett honom, men jag märkte ingen synbar skillnad på honom ändå, bara att han dagen efter var väldigt seg.

Beya då? Hon skulle prompt ut vid tolvslaget för att kissa. Gick ut och gjorde sina behov, satte sig mitt på gräsmattan och tittade på fyrverkerierna, när jag ropade kom hon glatt inskuttandes.
Hon har än idag aldrig (*peppar peppar*) visat några som helst tecken på skottberördhet och hon blir 6år i april:D

Vi har 4 hundar idag och ingen av dem är skottberörd. Den ena kan reagera, men inte av rädsla, mer fundersam vad det är som låter.
Trots detta, att de är så trygga, så skulle jag ALDRIG få för mig att lämna dem ensamma när jag vet att det kommer smälla.
Antingen får de följa med dit vi åker, eller så får folk komma hit, eller så firar vi nyår själva hemma, ganska skönt det också faktiskt:D
 
Sv: Lugnande under nyår?

Min hund Indra är jätterädd för det går inte ute med indra för hon vill inte går och bara kvar.:(
 
Sv: Lugnande under nyår?

Jag hade lite bråttom förut, och kanske inte uttryckte mig tillräckligt tydligt.

Nej, jag har aldrig och kommer aldrig lämna mina hundar ensamma på nyårsafton. Den spenderar jag tillsammans med dem och Jan Malmsjö ;)
Skillnaden nu är att jag flyttat tillbaka till civilisationen och vill göra det så bra som möjligt för hundarnas skull (i djupaste urskogen har jag aldrig behövt bry mig om raketerna).

Efter att ha googlat verkar det dock som det är tveksamt huruvida de receptfria lugnande medlen fungerar eller ej, och då kan jag lika gärna strunta i det.
De har skjutit utanför under kvällen, och då låg tanten lugnt kvar i soffan, istället för att gå och lägga sig under sängen.
Skulle jag pluggat in en d.a.p i eluttaget skulle valpen också blivit påverkad. Dock verkar han *peppar peppar* inte vara skottberörd! De smällde av en raket förut när han och jag gick och lattjade med en pinne, och han reagerade inte alls - utan busade vidare.
 
Sv: Lugnande under nyår?

Jag tror att så länge du själv håller dig lugn och inte beter dig annorlunda så kommer inte unghunden heller bry sig.
 
Sv: Lugnande under nyår?

I år passar vi en raketrädd hund över nyår och vi kommer ge henne lite Valeriana, men annars får hon ligga inne på toaletten som hon själv har valt. Vi märkte redan innan jul att hon reagerar ganska mycket kraftigare än vad vi trott, just att hon själv går in på toa och lägger sig om hon hör en smäll. Men faktum är att det har avtagit - antagligen för att vi inte bryr oss.

De andra görs ingenting med, unghunden har hittills inte reagerat alls och den äldre vet jag inte reagerar.
 
Sv: Lugnande under nyår?

Efter att ha googlat verkar det dock som det är tveksamt huruvida de receptfria lugnande medlen fungerar eller ej, och då kan jag lika gärna strunta i det.

Två veterinärer på en utbildning jag gått hade världens diskussion om just detta, där den ena var måttligt imponerad och den andra hade haft, enligt henne, mycket bra resultat av just D.A.P och Zylekene. Man ger alltså båda preparaten. D.A.P ska du börja med nu, sätt in en uttagsmodell och se om din hund söker sig dit. Cirka fem dagar innan nyår sätter du också in Zylekene.

Jag tror att de som säger att det inte funkar har satt in preparaten för sent.
Själv har jag haft mycket goda resultat av dessa två vid nyår.
 
Sv: Lugnande under nyår?

Vi gav våran herre Nozinan utskrivet av veteftersom han var väldigt rädd vid nyår, helt apatiskt, skakade och gnydde och var allmänt "förstörd" i några veckor efteråt.
Vi gav en dos på morgonen, en under dagen och en på kvällen. Efter de två första doserna märkte man inte mycket, men en stund efter den sista slockande han oftast och sov helt sonika hela kvällen och natten. Nästa dag var han precis som vanligt.
De senaste 2 eller 3 åren har vi struntat i att ge eftersom han hör allt sämre.

Skulle prova med D.A.P och Zylekene om jag var du och se hur det går.
 
Sv: Lugnande under nyår?

Jag ger inget lugnande till min tant, som blir klart orolig när det smäller. Istället har jag köpt ljudisolerande gardiner på ikea (som jag hittills är mycket nöjd med faktiskt!), kommer motionera dem på morgonen och så får tanten märgben på kvällen att tugga på. Förra året räckte det okay med morot, musik och neddragna persienner. Nu vill jag att det ska bli ännu bättre för henne, därför gör jag ännu lite mer nu.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 956
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 837
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 559
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Min äldsta är väldigt rädd för höga ljud (åska och fyverkerier, skott har han aldrig varit med om "på rätt sätt") på grund av en...
Svar
6
· Visningar
1 215
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp