"Lugnande" vid transport

Caroline.l.t

Trådstartare
Jag är mitt i lastträning av hästen som är lite åt det oroligare och fega hållet. Vi har kommit en bra bit men inte hela vägen. Nu måste jag tyvärr åka in till en klinik med honom inom en snar framtid. Jag skulle vilja ge något som tar udden av det jobbigaste utan att han blir slö eller vinglig. Vad finns det på marknaden? Jag misstänker att Vetranquil och liknande blir för starkt. Vissa tycker Confidence EQ funkar. Finns det nåt mer? Jag ska ha ljuddämpande huva också (bomull går inte att få i).
 
Jag tycker confidence EQ funkar bra, men det ger just confidence - självförtroende. Dom slutar inte vara rädd för transporten, men dom kan bli modigare och ta chansen och våga försöka, och då får du en chans att positivt associera situationen för dom. Så det kan vara ett bra hjälpmedel i lastträning.

Har du hjälp och stöd av någon lugn och erfaren i träningen? Största hindret brukar vara ägaren/handlerns egna nerver, är min erfarenhet. Efter det är det hästens egna tidigare erfarenheter som är hindret.

Jag skrev nyligt en mycket lång tråd om en väldigt svårlastad häst, många kom med många fina tips i den, sök på lastningsutmaning :).
 
Jag tycker confidence EQ funkar bra, men det ger just confidence - självförtroende. Dom slutar inte vara rädd för transporten, men dom kan bli modigare och ta chansen och våga försöka, och då får du en chans att positivt associera situationen för dom. Så det kan vara ett bra hjälpmedel i lastträning.

Har du hjälp och stöd av någon lugn och erfaren i träningen? Största hindret brukar vara ägaren/handlerns egna nerver, är min erfarenhet. Efter det är det hästens egna tidigare erfarenheter som är hindret.

Jag skrev nyligt en mycket lång tråd om en väldigt svårlastad häst, många kom med många fina tips i den, sök på lastningsutmaning :).
Ska kolla den 😊 Han är mest skeptisk till nya grejer vilket transporten nog är. Får han bara tid på sig kommer han acceptera den men nu måste jag alltså gå fortare fram än vad som är lämpligt o då vore det bra om han inte får en väldigt negativ upplevelse som förstör träningen...
 
Har provat med Domosedan på en riktigt svårlastad häst (vi pratar om 3 timmar i -20 vid ett särskilt minnesvärt tillfälle 🥴) och kan faktiskt inte riktigt rekommendera det. Hästen ville fortfarande inte in trots att den var drogad och slö. Det krävdes tre person, kedjegrimskaft och två longerlinor att få in henne till slut.
 
Blir de inte vingliga o slöa av det?
Inte sånt man ger själv i munnen. De brukar vara sig själva, bara lite lugnare.
Jag har aldrig använt det vid lastning men har longerat, tömkört, promenerat och ridit på pleg mkt i igångsättningar och iaf min häst är mycket modigare då jämfört med i vanliga fall.

Obs receptbelagt.
 
Min har fått domesedan vid skoning och plegg vid konvalescens (och båda är ju receptbelagda). Hade inte gett domesedan vid lastning, känns som de blir mer trötta i kroppen än avslappnade i huvudet. Plegg hade jag kunnat tänka mig vid lastning, men extremt viktigt att de får stå på ett lugnt ställe medan det börjar verka för annars har det ingen effekt.

Sen ska man ju inte ge någon mat i samband med att de är påverkade, så om man tycker att godis är en stor hjälp kanske det är viktigare än lugnare.
 
Min har fått domesedan vid skoning och plegg vid konvalescens (och båda är ju receptbelagda). Hade inte gett domesedan vid lastning, känns som de blir mer trötta i kroppen än avslappnade i huvudet. Plegg hade jag kunnat tänka mig vid lastning, men extremt viktigt att de får stå på ett lugnt ställe medan det börjar verka för annars har det ingen effekt.

Sen ska man ju inte ge någon mat i samband med att de är påverkade, så om man tycker att godis är en stor hjälp kanske det är viktigare än lugnare.
Jag har alltid låtit hästen äta när den fått pleg oralt. De blir ju inte påverkade på det sättet så det har aldrig känts riskfyllt.
 
Jag har lärt mig att det är ok att de äter när de liksom är ”som vanligt”, och med oralt pleg är iaf aldrig min häst märkbart påverkad utan hon är alltid ”som vanligt” men minus explosioner osv.
Min häst är också mer med fötterna på jorden med plegg, så någon slags påverkan på hästen har det ju för annars hade vi ju inte använt det. Jag har hört att det även kan påverka musklerna de sväljer med och att man därför inte bör ge mat samtidigt. Men vi har ju lärt oss olika saker och jag väljer att inte chansa, men det är ju som sagt helt upp till var och en ☺️
 
Plegicil. Det är inte ett lugnande och gör inte hästen slö eller groggy utan det hämmar frigörandet av adrenalin i hjärnan. Se blir alltså kvar på sin normalnivå och är vakna och alerta men går inte upp i flight mode.
Det måste dock ges i en situation där hästen är lugn och bekväm och har en verkningstid på 30-40 minuter för mig på vår virrpanna till häst.
Och ja, de får äta. Som sagt, pleg är inte lugnande utan signalsubstanshämmande.
 
Ni som fått Plegicil oral gel utskriven att ge "vid behov", hur har veterinären löst det med att skriva i passet? Eller har ni kryssat ur hästen helt då?
 
Har använd plegg och domsedan på extrem svårlastad häst . Dock inte samtidigt såklart! Hästen ifråga slet sig, stegrade och blev så oerhört stressad och vi va tvungna att åka till klinik. Med domesedan gjorde vi bara så hon gick på släpet och fick stå där och bli kliat när hon väl hade gått på. Vi fick det utskrivet av vår veterinär. Vi hade lite tid på det innan vi åkte till kliniken så vi tränade under en veckas tid och det verkade verkligen på den hästen. Inte något jag skulle ha gjort utan det verkligen blev sista utvägen. Sedan fick hon pleg och då pigga till sig lite innan vi åkte till kliniken. Vi åkte en del pga långvarig skada pga trauma i ryggen och till slut så gick hon på transporten utan lugnande men bara rakt på utan problem.. tyvärr blev hon aldrig bra och fick ta bort henne till slut :(
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 357
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 129
Senast: Millz
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 411
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 009
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ungern 2024?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Ulvlek

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp