Lugnare i stor eller mindre bur?

Alexandra_W

Trådstartare
Katter som inte tycker om transportbur/att resa, är det någon som provat olika storlek på bur och märkt skillnad? Om ja, vilken storlek gav vilken effekt?
 
Två olika katter som inte gillade att resa. Den ena reste bättre i stor hundbur (strl schäfer typ), den andra ville resa i en så liten och mörk bur som möjligt.

Den som ville resa rymligt ville ha koll på omgivningarna, så han fick en lite bättre anpassad bur än en jättestor, men ändå luftig och "spaningsvänlig".

Den som ville resa trångt och mörkt blev åksjuk men mådde bättre om det var trångt och mörkt som natten.
 
Mina har föredragit en mindre bur. Jag har tre olika storlekar av samma modell, men det är inte den största de väljer som grotta här hemma utan en mindre (och den de väljer att vara i hemma använder jag om jag tex ska iväg till veterinären).

Den största är den enda som rent måttmässigt uppfyller lagkraven och den används vid längre resor. Tidigare hade jag bilbur för medelstor hund när vi åkte mycket, och den verkade också fungera bra. Då fanns ju plats för låda, bädd och mat/vatten.

Rent trygghetsmässigt har det dock varit bättre för dem med en sluten bur där de kan se ut åt olika håll (verkar viktigt att kunna se matte, mina katter använder ögonkontakt som första steg om de behöver något av mig). Tunnt tygskynke över funkar bra!
 
Katter som inte tycker om transportbur/att resa, är det någon som provat olika storlek på bur och märkt skillnad? Om ja, vilken storlek gav vilken effekt?

Hade en extrem bil-skrikande katt (men han gillade åka båt konstigt nog), vi har en gallerbur (som jag köpte 1986, men still going strong)
Provade en gång ha honom i hundens tygbur från valptiden men det gjort noll skillnad
 
Jag köpte en större och oval bur åt min katt Alice som avskyr att åka bil. Den förra var en gammal sån där klassisk kattbur som var lite för liten för henne, det syntes att den var för liten och hon trivdes inte. I den nuvarande får hon gott om plats och kan dessutom snurra runt för att lägga sig ned.
Plus så får min hand mera plats mellan gallret, Alice klagar gärna högt men vill också gärna ha min hand att kela sig mot när hon inte är alltför rädd. Kontakt med mig är mycket viktigt.

Längre resor så har jag dock varit tvungen att öppna burluckan då hon blir så ängslig och rastlös, på med sele så att hon kan kolla runt lite och sedan lägger hon sig i buren igen, repetera. Typ "Är vi framme snart?"
 
Buren i fråga står framme hemma med luckan öppen alltid, men hon lägger sig aldrig i den frivilligt dock :grin:
Hon gjorde det några gånger i början men sedan blev den nog förknippad för mycket med obehag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 459
Senast: Dorinda
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
1 898
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp