Lukt från graven ...

G

gaah_70

Vi grävde ner en häst tidigare i höstas, och nu tycker jag att det luktar misstänkt illa på platsen.
Kan förruttnelse-lukten tränga igenom jorden så att det börjar stinka ute i fria luften?
Det är nog gott och väl 1,50 ner till kroppen, om inte mer.

Någon som vet? Det är ju inte så fräscht, kan man säga ...:(
 
Sv: Lukt från graven ...

Ja det kan stinka rejält, oftast pga graven är för grund så 1,50 är sannerligen inte mycket för ett stort kadaver. Under normala omständigheter så hade det kanske luktat lite mindre, men med allt regnande så ruttnar kroppen mycket snabbare i en så grund grav vilket föranleder till att det kan börja lukta.
 
Sv: Lukt från graven ...

Visst kan det lukta, det är ju bl a den doften man använder sig av när likhundar arbetar.
Som Boj skriver så är inte 1,5 meter så djupt, tror till och med att vanliga gravar för människor är djupare än så. När vi har fått tillstånd att gräva ner hästar från Länsstyrelsen så har de skall de ligga betydligt djupare än 1,5 meter. Tror att det är minst två helt tre meter, kommer inte ihåg det utan att leta upp papprena.
 
Sv: Lukt från graven ...

Jaha - man lär så länge man lever ..:crazy:

Jag tror i o f s att det var djupare än 1,5 meter (och det var en liten ponny) men 3 meter var det inte.

Det "roliga" är att vår kommun inte befattar sig med sådana här ting, utan hänvisar till Länsstyrelsen. Länsstyrelsen är dock inte heller intresserade av slika ärenden, utan gav tillstånd utan att titta eller ge tydliga instruktioner.
Vi var med andra ord lite utlämnad åt eget sunt förnuft - vilket i detta fall kanske inte var så sunt ... :o
(Vi kollade i alla fall vattenkartor, så att där inte går någon åder - alltid något ...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lukt från graven ...

försök att lägga en grushög på platsen och stapla stenar i en fin pyramid ovanpå. borde hjälpa mot lukt och det blir som ett fint monument.
 
Sv: Lukt från graven ...

Går det inte att lägga lite extra massor ovanpå graven då? När kroppen väl förmultnat så går det ju att skala av kullen om det skulle vara så att den stör.

Edit: Centaur hann före :)
 
Sv: Lukt från graven ...

Det är en bra idé att lägga som en kulle, graven *sätter sig* ju efter ett tag och då går det oftast att tryck ner *kullen* så att graven blir platt...om ni förstår vad jag menar.
majeld
 
Sv: Lukt från graven ...

Jag jobbar på kyrkogård och människor gräver man MINST 180 till, plus att de är balsamerade och ligger i kista.

Jag hade lagt en ordentlig kulle, oavsett lukt, för det kommer bli sättningar där och jag hade gjort det bums innan tjälen kommer.
 
Sv: Lukt från graven ...

Varför borde det inte vara tillåtet tycker du? Min ponny har en utsatt och godkänd plats på gården till den dagen han tas bort.
 
Sv: Lukt från graven ...

Varför skulle man inte få gräva ner sin döda häst?

TS: Grävde ner min döda häst förra våren då var det lag på att de skulle grävas ned minst 3 meter!
 
Sv: Lukt från graven ...

Fast rent biologiskt är det så att om man begraver relativt grunt så bearbetas kroppen fortare av maskar och andra organismer och blir till mull.

Ligger kadavret djupt kan det ta väldigt många år innan alla mjukdelar är borta.

Men om man begraver för grunt så kan vilda djur gräva upp det hela.

Den regeln som finns om 3 meter är om man ska se på det hela rent nedbrytningsmässigt alldeles för djupt.
 
Sv: Lukt från graven ...

Jo det är klart men jag uppfttade det som att det framförallt var så att de skulle grävas ner 3 meter för att vilda (och tama) djur inte skulle gräva upp dom och just för att som tråden handlar om undvika lukt.
 
Sv: Lukt från graven ...

Jag har för mig att det är 1 eller två meter under jordytan man måste lägga dom.Tre låter inte bekant alls. Grävde ner en häst i slutet på februari och jag har för mig att det luktade lite en period.Det var rejälv fruset när vi grävde,vi la hästen ca 1.50 under marknivå+ en rejäl jord/grushög ovanpå som en stor kulle.Men det luktade lite ändå.
 
Sv: Lukt från graven ...

kl

Wibrantus grävdes ner på mer än 2,5 meters djup. Vi hade även ordentligt med halm och kalk både under och över honom.
Han grävdes ner i oktober månad och sen framåt våren året efter så fyllde vi på med ytterligare en grushög och gjorde lite fint hos honom.
Enda som saknas i dagsläget är en liten smidd namnskylt.

Ingen lukt, inga djur som grävde eller nåt.

wibbesgrav.jpg


Den långa grundstenen var hans favorit som han kliade sig på..den fick givetvis följa med honom till slutet.

wibbesrosor1.jpg


Nu något år senare så är det massor med blommor hos honom. Så när man vattnar så sätter man sig där och tar ett snack om allt möjligt med en häst som betytt mycket och är än i dag saknad.

wibbesrosor.jpg


Och ja, vi hade tillstånd.

AM
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 235
Senast: Acto
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp