Z

zanne

Hej, nu har vi köpt hund. En kille på 1½ år, blandis. Vi har haft honom i 4 dagar nu och det går jätte bra. MEN han vill inte äta sitt torrfoder, samma sort han fått tidigare. Sitter vi med honom vid skålen kan han peta i sig 2-3 bitar men sen är det stopp. Vad ska vi göra? blanda i nått? Börja bli rädd att han svälter. Och sen är det att han luktar ganska mycket hund, finns det nått knep eller så? Har varit andra hundägare här och dom säger att han stinker starkt hund. Har duschat med hundschampo men inte hjälper det. Han är kastrerad, har det nån betydelse? Ja, nu blev det många frågor, hopppas på svar.
MVH
 
Sv: Lukt?

Tror allt den lilla killen försöker testa er. Låt honom ha tillgång till maten max 5 minuter morgon o kväll ta den bort den. Svälta gör han absolut inte. Kolla bara maten så att det inte är något fel på den. Ang lukt så har jag inga tips men tvätta inte för mycket bara.
Det är en stor omställning för många hundar att flytta o byta hem. Låt han vänja sej vid er o omgivningen utan en massa bad o mer nya männsikor.
 
Sv: Lukt?

Lukten har jag inget svar att ge, men min blandis som kom till mig vi 1 års ålder åt också dåligt i början. Men efter en-två veckor åt hon normalt.

Tror det handlar om omställningen att byta flock, hem och rutiner.
 
Sv: Lukt?

Hela fyra dagar?!:cool:

När han har varit hos dig typ tre månader eller nåt sånt och fortfarande inte äter tycker jag du ska kontakta veterinär.

Och sitt inte brevid honom, han känner bara av din oro. Servera som han är van vid, med vatten eller utan, låt stå i en kvart eller så, sen tar du bort.

Jag slår vad om att du inte kommer att ha samma hund om tre månader som du har idag, han kommer garanterat att förändras, både till det bättre och till den sämre.

Mig veteligen påverkas inte lukten av att den är kastrerad, däremot stress påverkar.
 
Sv: Lukt?

Hej och tack för svaren. Måste säga att det är våra grannar som jag menade sa att han stank och dom träffade vi ute på tomten. Givetvis tar vi det lugnt och inte har folk springande här nu. Duscha var vi tvugna att göra, det gick inte att stå ut. Har pratat med förra ägaren som berättade att han har badat i ett gammalt badkar ute med smältvatten och sörja i några dagar innan vi hämtade honom. Konstigt vi kände ingen lukt förrän vi kom hem. Men han luktar fortfarande. Visst är jag nog överdrivet orolig att han inte vill äta, det är nog 10 år jag har väntat på att skaffa hund och nu var rätt tid, men jag ska göra som jag blivit rådd med maten och hoppas att det funkar.
 
Sv: Lukt?

Jag tänker lite så här en hund är väl inte så dum att den svälter sig?
En kompis till mig hennes hund åt bara torrfoder efter att hon hade jobbat. (detta var en Husky)
Ja nog åt den annars också om de var lagad mat :P eller om den var riktigt hungrig. Nåväl tcker också att
du bör ge den några dagar. Hoppas de löser sig :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 638
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 578
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Sadel till en böjd tunna
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp