Bukefalos 28 år!

Luktar det katt hos er?

Emuliiaa

Trådstartare
Ni som har innekatter, brukar ni få höra att det luktar katt hos er?

Svärföräldrarna hämtar vår hund de dagarna vi jobbar länge båda två (jag och sambon) och vi har fått höra av dom att det luktar katt hos oss. De kan inte sätta fingret på om det luktar illa (typ lådorna) eller om det bara luktar typ katt.

Mina föräldrar har hälsat på och övernattat en gång och de har inte sagt något.

Min bästa vän som är här ibland har heller aldrig sagt något även fast jag frågat henne. Svärföräldrarna själva har aldrig haft katt och den ena är väldigt allergisk dessutom.

Så, vad kan det vara som luktar? Kattlådan? Att vi inte vädrar nog? De har också sagt att våra kläder luktar katt ibland :confused: Alltså typ ytterkläder som hänger i hallen.

Jag fattar ingenting men okej. Vad kan man göra åt det? Rensar lådorna både morgon och kväll, har alltid ett fönster öppet vid fint väder. Byta kattsand? Har nu pussi compact men den kanske inte döljer lukt? Hur mycket vädrar ni hemma? Även om jag varit borta en hel dag tycker jag aldrig att det luktar något speciellt hemma hos oss, inte ens om jag varit hos någon annan med annan "lukt".

Kan det vara så enkelt att det för dom är en främmande/annorlunda lukt? Tex för folk som aldrig eller inte vistas i stall och tycker det luktar illa, medan jag som är uppväxt med hästar tycker att det luktar ingenting eller tillochmed gott?

Kom med era tankar eller bästa tips!
 
Senast ändrad:
Oj, har nog aldrig ens reflekterat över att katterna skulle lukta någonting O_o I badrummet där vi har kattlådan luktar det ju ibland, och kattmaten luktar också på ett väldigt speciellt sätt tycker jag som icke-kattmänniska, men rent allmänt i huset har jag inte tänkt på det och aldrig fått någon kommentar om det. Måste gå och sniffa lite på katterna och se om jag kan känna något! :laugh:
 
Jag tycker alltid det luktar katt/hund hos de som har och bor i mindre lägenheter (och har katt/hund).
Vissa luktar det kattlåda hos, om man har parfymerad sand eller inte håller rent ordentligt, men det är inte den lukten jag menar.
Kan inte förklara den dock :idea:
 
Tycker nog inte det luktar katt här (hur luktar katt egentligen?!).

Lådorna (har två) kan ju lukta lite på kvällen när man kommer hem om båda katterna varit inne hela dagen men det är minimalt eftersom jag har bra och mycket sand i dem. Kattmaten luktar (speciellt blötmaten) men det är ju starkast när man precis öppnat den.
 
Jag har aldrig gått in i ett hem med katt där det inte direkt har kommit en stank av katt.
 
Hur luktar katt?

Har aldrig fått höra att det luktar katt hos oss -däremot fått höra; Oj! Det luktar ju inte! (Syftande på kattlådan i hallen)..
 
Ni som har innekatter, brukar ni få höra att det luktar katt hos er?

Svärföräldrarna hämtar vår hund de dagarna vi jobbar länge båda två (jag och sambon) och vi har fått höra av dom att det luktar katt hos oss. De kan inte sätta fingret på om det luktar illa (typ lådorna) eller om det bara luktar typ katt.

Mina föräldrar har hälsat på och övernattat en gång och de har inte sagt något.

Min bästa vän som är här ibland har heller aldrig sagt något även fast jag frågat henne. Svärföräldrarna själva har aldrig haft katt och den ena är väldigt allergisk dessutom.

Så, vad kan det vara som luktar? Kattlådan? Att vi inte vädrar nog? De har också sagt att våra kläder luktar katt ibland :confused: Alltså typ ytterkläder som hänger i hallen.

Jag fattar ingenting men okej. Vad kan man göra åt det? Rensar lådorna både morgon och kväll, har alltid ett fönster öppet vid fint väder. Byta kattsand? Har nu pussi compact men den kanske inte döljer lukt? Hur mycket vädrar ni hemma? Även om jag varit borta en hel dag tycker jag aldrig att det luktar något speciellt hemma hos oss, inte ens om jag varit hos någon annan med annan "lukt".

Kan det vara så enkelt att det för dom är en främmande/annorlunda lukt? Tex för folk som aldrig eller inte vistas i stall och tycker det luktar illa, medan jag som är uppväxt med hästar tycker att det luktar ingenting eller tillochmed gott?

Kom med era tankar eller bästa tips!



Om det är varmt ute (dvs=varmt/soligt inne) så kan maten börja lukta ganska snabbt. Jag lägger inte upp stora portioner blötmat som blir stående.

Lådan luktar ju precis efter en bajsning exempelvis. Nu plockar jag bort klumpar morgon och kväll, så det blir inget problem. Men ena Missen gräver inte ned sin bajs så den ligger bara ovanpå sanden och luktar då såklart innan den torkat lite. Är annars så glad över träspån-doften från lådan istället för stenkross-lukt eller parfym.

Katterna i sig luktar lite svag sött tycker jag, efter att ha stuckit in näsan i båda och provluktat noga. Men det är ingen som kommenterat kattlukt när de kommit hem till mig iaf - eller så är mina vänner inpiskad artiga och vågar inte säga något. ;D

Vädrar mycket för min egen skull, jag tycker om luftgenomströmning. Kanske skulle det lukta skarpare annars.
 
Tycker inte katter luktar något. Däremot kan "fel" sand (och naturligtvis om man inte rengör) i kattlådan göra att det luktar. Riktigt illa t o m. Den lukten kan också sätta sig i kattens päls, om de rumstrerar om i lådan.

En del kattsand luktar konstigt från början och andra kan börja lukta när katten kissat/bajsat.

Mitt tips är att byta sand. Och att ha rikligt med sand.

ÖkoPlus-sanden är bra, tycker jag och katterna.
 
Ni som har innekatter, brukar ni få höra att det luktar katt hos er?

Svärföräldrarna hämtar vår hund de dagarna vi jobbar länge båda två (jag och sambon) och vi har fått höra av dom att det luktar katt hos oss. De kan inte sätta fingret på om det luktar illa (typ lådorna) eller om det bara luktar typ katt.

Mina föräldrar har hälsat på och övernattat en gång och de har inte sagt något.

Min bästa vän som är här ibland har heller aldrig sagt något även fast jag frågat henne. Svärföräldrarna själva har aldrig haft katt och den ena är väldigt allergisk dessutom.

Så, vad kan det vara som luktar? Kattlådan? Att vi inte vädrar nog? De har också sagt att våra kläder luktar katt ibland :confused: Alltså typ ytterkläder som hänger i hallen.

Jag fattar ingenting men okej. Vad kan man göra åt det? Rensar lådorna både morgon och kväll, har alltid ett fönster öppet vid fint väder. Byta kattsand? Har nu pussi compact men den kanske inte döljer lukt? Hur mycket vädrar ni hemma? Även om jag varit borta en hel dag tycker jag aldrig att det luktar något speciellt hemma hos oss, inte ens om jag varit hos någon annan med annan "lukt".

Kan det vara så enkelt att det för dom är en främmande/annorlunda lukt? Tex för folk som aldrig eller inte vistas i stall och tycker det luktar illa, medan jag som är uppväxt med hästar tycker att det luktar ingenting eller tillochmed gott?

Kom med era tankar eller bästa tips!

Aldrig hört! Maten luktar ju lite grann, kanske de eller inte rengjord låda? Men inte själva katterna nej.
 
Min mamma har en katt som är inne för det mesta, och går den ut så ligger den sällan på marken. Trots att hon har det kliniskt rent hemma så kan man märka av en svag lukt av ny kattsand och torrfoder om ingen varit hemma på några timmar. Även katten luktar "inomhus", som om man skulle lukta på en soffkudde eller något.
Jämför man med min katt som bor hos min pappa och är utomhus så fort det inte är skitväder så är det en tydlig skillnad. Min katt går i princip aldrig på kattlådan, så sanden byts någon gång om året bara. Katten sover gärna ute, och ligger gärna i gräset och solar sig. I huset luktar det aldrig katt, och katten luktar, om alls, svagt av gräs och mossa, en riktigt fräsch och trevlig lukt.

Ny kattsand har ju en viss lukt, likaså torrfoder, det kan inte vara det de menar?
Jag vet inte om det spelar någon roll för lukten, men min mammas katt är väldigt allergiframkallande medan min katt är väldigt allergivänlig...
 
Min syrras förra lägenhet stank katt men nu när hon har flyttat till större så gör det inte det längre.
Det är inte kattlådan som luktat utan bara en lukt av katt, även om den självklart ingår i stanken men den har inte varit avgörande så att säga.
 
Jag brukar känna lukt hos de som har torrfoder ståendes framme hela tiden, men då är det ju inte katt det luktar utan torrfoder. Sedan är det klart att lådan kan lukta också.

Hos mig tror jag inte att det luktar. Jag har frågat folk ibland (särskilt när jag haft någon katt som revirmarkerar) och de brukar inte tycka att det luktar.
 
Om man bortser från den "färska" lukten utav torrfoder, blötfoder o kattlåda så luktar katt relativt lite jämfört med många andra husdjur, men vist har de en lukt. Märks hemma hos oss precis sekunden när man öppnar dörren - sen "borta".
Hemma hos mamma som föder upp katter o har lite ungdjur o nå äldre katter med matallergi/hetsätning för att sen spy lite där luktar det mer katt - men mkt för att det är MER = fler katter oxå.

Precis som med hund/häst/kanin mfl :) Tkr iaf jag
 
Tack för alla svar!
Jag vet inte riktigt vad de menar med att det luktar katt hos oss, som sagt så säger dom inte att det luktar illa utan mer bara katt :crazy: Inte lätt att göra något åt det då.. Har köpt ny sand och ska prova att vädra lite mer så får vi väl se. Jag tycker inte det luktar någonting, men de kanske bara är "ovana" vid kattdoften? Även om jag inte tycker det luktar något..
 
Katt luktar katt precis som alla djur och människor luktar bara av att existera. Man märker dock ofta inte av det själv. :)
 
Tack för alla svar!
Jag vet inte riktigt vad de menar med att det luktar katt hos oss, som sagt så säger dom inte att det luktar illa utan mer bara katt :crazy: Inte lätt att göra något åt det då.. Har köpt ny sand och ska prova att vädra lite mer så får vi väl se. Jag tycker inte det luktar någonting, men de kanske bara är "ovana" vid kattdoften? Även om jag inte tycker det luktar något..
Fast menade de att ni borde göra något åt det? De kanske bara anmärkte det i förbifarten och menade inte det som ett problem? :)

För övrigt så älskar jag att borra ned näsan i kattens päls :love: och tycker att hundar nästan stinker :o märks det att jag är en katt ägare som aldrig haft hund? :angel:
 
Fast menade de att ni borde göra något åt det? De kanske bara anmärkte det i förbifarten och menade inte det som ett problem? :)

För övrigt så älskar jag att borra ned näsan i kattens päls :love: och tycker att hundar nästan stinker :o märks det att jag är en katt ägare som aldrig haft hund? :angel:

Ja dom menade inte att det luktade gott iallafall ;) Men ingen annan har någonsin sagt något även fast jag frågat, så vet inte om just katt är helt främmande för dom.. Katterna luktar liksom ingenting dom heller, mer gott i mina ögon :love:
 
Ja dom menade inte att det luktade gott iallafall ;) Men ingen annan har någonsin sagt något även fast jag frågat, så vet inte om just katt är helt främmande för dom.. Katterna luktar liksom ingenting dom heller, mer gott i mina ögon :love:
Nä tänkte om det var mera en anmärkning, typ "oj, det doftar visst katt här" och inget mer :)
 
Hur stinker katt?? :confused:
Kattlåda + kattmat + katten själv = stinker katt.

Folk säger att deras kattlådor inte luktar, men sanningen är att hjärnan snabbt sorterar bort lukter som är ofarliga så man själv kan aldrig bedöma hur ens hem luktar.
Jag som inte har katt känner DIREKT att det luktar kattlåda i hela huset även om den är precis nystädad.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 316
Senast: MJLee
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 329
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp