Luktar fortfarande illa?

escodobe

Trådstartare
Den 2 juni gjorde vi en munsanering på Mrs Norris. De drog två tänder pga tandsten och 1 pga Tr. Kruxet är att hon fortfarande luktar äckligt både munnen och på kroppen.
Veterinär rekommenderar tandbortstning dagligen men det kommer aldrig att gå. Hon får nog kollas upp en- tvågång om året hos vet istället

Finns det andra tips som gör att hon i vart fall inte luktar så illa? Plaqoff? Jag försökte just tvätta henne men gav upp innan schampot eftersom som hon hängde delvis i duschdraperiet och delvis över badkarskanten och skrek som om jag försökte ta livet av henne bara av att blöta ned henne...

Den 2 juni gjorde vi en munsanering på Mrs Norris. De drog två tänder pga tandsten och 1 pga Tr. Kruxet är att hon fortfarande luktar äckligt både munnen och på kroppen.
Veterinär rekommenderar tandbortstning dagligen men det kommer aldrig att gå. Hon får nog kollas upp en- tvågång om året hos vet istället

Finns det andra tips som gör att hon i vart fall inte luktar så illa? Plaqoff? Jag försökte just tvätta henne men gav upp innan schampot eftersom som hon hängde delvis i duschdraperiet och delvis över badkarskanten och skrek som om jag försökte ta livet av henne bara av att blöta ned henne...
Om lukten:
  • är rutten, sur eller metallisk
  • inte försvinner inom 1–2 veckor efter ingrepp
  • kombineras med trötthet, dreglande eller aptitförändring
…då bör katten kontrolleras igen – infektion, halsböld eller nekros är möjliga bakomliggande orsaker.

Min första katthona, var inte duschbar... :p Borde kanske haft ringbrynja...

Där gällde våtserveter (numera finns särskilda för katt) och torrschampo.

Tillskott finns...
  • ProDen PlaqueOff (pulver i maten)
    Innehåller tång (Ascophyllum nodosum) som minskar plack och dålig andedräkt. Många katter tolererar det i små mängder, men introducera det försiktigt.
  • Stomodine F / Oralade / Bucadog gel
    Används på tandköttet med finger eller tops – inte lika effektivt som borste, men mycket bättre än inget.
  • Våtfoder med enzym
    Det finns särskilda foder som hjälper att minska plack. Rådfråga veterinär.

Det finns tandvänligt torrfoder - Royal Canin Dental eller Hill’s t/d – stora bitar som uppmuntrar till tuggning och hjälper att minska plack mekaniskt.

Vad äter hon? Viss kattmat upplever jag ger dem hemsk andedräkt. Främst blötmat av olika sorter. Men jag hade ändå konsulterat veterinären om återbesök. Har det läkt rätt där tänderna satt? Så hon inte fått ngt problem i tandköttet eller likn där de satt? Eller om de missat ngn tand med TR.

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 31
  • Cushings syndrom hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Kvarka-vaccinering
Tillbaka