Luktar höns?

Sigvard

Trådstartare
Går i tankarna om att eventuellt skaffa höns. Bor i ett villakvarter men har relativt stor tomt (2000 kvm). Funderar mycket på om och i så fall hur mycket höns och deras skit luktar. Luktar det mycket om man har 3-4 hönor? Att det luktar i själva hönshuset förstår jag, men tänker i själva hönsgården.
 
Ja höns luktar enligt min mening, har jobbat på djurgård där vi hade höns. Fick kväljningar varje gång jag behövde gå in i hönshuset. Så enligt min erfarenhet beror de på hur tålig man är.
 
Beror kanske på hur man håller dom, en hyfsad yta att röra sig på, mkt luft, utegång, vad dom får att äta, hur många dom är, hur ofta man städar, hur man städar... det är nog mer som spelar in med, men det var det jag kom på som jag tror kan spela in. Har inte haft höns själv men har kompisar som har i trädgården, dom luktar kanske men inte direkt så jag tänkt på det tycker jag :) Tror så få hönor i dina stora trädgård inte kan lukta allt för mycket, det är ju tillåtet med höns i stan :)
 
3 - 4 hönor i ett väl ventilerat hönshus och där de får gå ute i trädgården luktar inte så de kan störa någon. Mina går fritt på inhägnad tomt, de luktar inget alls. Jag kör ut hönsskiten och lägger det på landet, luktar inget. Det luktar lite i själva hönshuset men känns inget utanför och jag har bra luktsinne.
 
Du kommer ju ändå behöva ansöka och fråga grannarna (jag har precis fått en sån förfrågan från kommunen för grannen vill ha höns). Jag tycker inte höns luktar så mycket så det stör.
Jag vet. Det är jag som är rädd att det ska lukta för mycket. Jag vill inte att det ska lukta illa på min tomt.
 
Går i tankarna om att eventuellt skaffa höns. Bor i ett villakvarter men har relativt stor tomt (2000 kvm). Funderar mycket på om och i så fall hur mycket höns och deras skit luktar. Luktar det mycket om man har 3-4 hönor? Att det luktar i själva hönshuset förstår jag, men tänker i själva hönsgården.
När jag växte upp fick en granne 10 höns i 40-årspresent. De bodde i ett litet skjul i deras villaträdgård och det luktade inte för oss grannar. Hönorna var i trädgården hela dagen.
Jag tror det kan finnas regler för höns i tätbebyggt område och att tuppar ej är tillåtna.
 
Höns luktar inte, men de bajsar endel. Och sprätter så all växtlighet riskerar gå förlorad. Vill man ha dem lösa i trädgården får man vara beredd på att plocka hönsbajs och skydda sina ömtåliga växter. Men det är det värt! Höns är förfärligt trevliga och sällskaplig!

Om man behöver tillstånd eller ej beror på vilken kommun man bor i. Kolla upp hur det är i din.
 
Jag hade en period i vintras efter en massa regn och dålig luftning av underlaget ute i hönsgården när det luktade as!
Det hjälptes med mindre mat till hönsen så de luftade ordentligt.

Detta torde dock vara ett undantag då vi aldrig annars upplevt att det luktat något.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 821
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Wille
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 016
Senast: __sofia__
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp