Luktar ruttet i munnen

Smurfoff

Trådstartare
Min hunds andedräkt luktar ruttet.. Hur får man bort lukten? Har nyligen tagit tandsten hos veterinären, men hon har lite kvar längst fram, är typ brunt..

Finns det någon speciell tandkräm man kan använda?
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

Något tips på vilket foder man kan byta till? har en dvärgpinscher.
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

Det finns enorma mängder fodertrådar här i forumet, det är bara att kolla runt i dem och se vad som skrivs ;)

Vill man absolut ge torrfoder så brukar framförallt Standardt och Orijen rekommenderas. Det är torrfoder som inte har så mycket spannmål och som de flesta hundar fungerar väldigt bra på.

Annars, om man har lite plats i frysen, så är det absolut värt att fundera på att ge hunden färskfoder. De mest populära färskfodren verkar vara Bravo, Fodax och Vom og hundemat.

Söker du på de olika tillverkarna på google så kommer du med lätthet hitta deras hemsidor där de både presenterar sina olika produkter och har listor med återförsäljare.

Sedan är det väldigt bra för hundarna att tugga också. Tuggben av pressad hud kan fungera, men bäst brukar det vara om man kan ge tex revben, märgben, nackkotor och liknande. Viktigt då är att köttet INTE är tillagat på något sätt, det ska vara helt rått och utan tillsatser av något slag.
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

Min omplacering luktade, ursäkta ordet, men verkligen bajs ur munnen när jag tog över honom i höstas. Han åt då något torrfoder hos förra ägarna. Jag gick över direkt till färskfoder (VoH), och han får ben att tugga på ett par ggr i veckan, och nu luktar han knappt någonting i munnen..trots att han har lite tandsten
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

*kl* Min gamling har samma problem, han luktar allt värre ur munnen. Han har inte så mycket tandsten, men väldigt gula och slitna tänder. Han äter redan färskfoder och får märgben regelbundet. Finns det mer man kan göra?
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

Märgben gör ju inte så mycket för tänderna. De är för hårda att tugga sönder och märgen är lättäten. Prova köttiga, ätliga ben som revben, kotor, kycklingskrov osv. :)
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

Märgben gör ju inte så mycket för tänderna. De är för hårda att tugga sönder och märgen är lättäten. Prova köttiga, ätliga ben som revben, kotor, kycklingskrov osv. :)

Märgben gör ändå massor - mina hundar har superfina tänder pga slipeffekten märgbenen ger när dom gnager:)
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

min treåriga hane luktade dött as i munnen.. tog bort tandsten och sex tänder, nu luktar han ingenting längre :) han åt doggy förr pga att han vägrade äta något annat.. nu när det kom in en annan hund i hemmet äter han iaf Eunakanuba (stavning?), dentastiks och massa ben.

har hört/sett att det finns någon sorts vätska man kan ha i driksvattnet till hundar men jag vet inget om det så om det är bra eller dåligt vet jag inte..
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

Prova att blöta en kompress eller ihopvikt gasbinda och gnugga lite med på tänderna. Om det går bort har det inte hunnit bli tandsten av det. Annars klaga till den som tog tandstenen. Om det inte går bort är det hård gammal tandsten.

Dentasticks är bra att tugga då och då. Och så finns det något som heter Dental Fresh i lika varianter t ex tartar control (tandstenskontroll) och så har jag för mig att det finns med nån frisk smak också. Finns på i*a ma*i.
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

Plaque Off tycker jag är skitbra mot dålig andedräkt, utöver alla de tips du fått redan.
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

kl
Bäst resultat av tandborstning (om man nu envisas att ge torrfoder) är eltandborste, tar dock en stund att vänja hunden.
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

Då jag ska flytta till Turkiet så vill jag byta foder, då dem inte har doggy där. I matbutikerna har dem pedigree men inget foder jag tycker är bra. Men går man till djuraffär så har dem ex royal canin och dem mer "kända" märkena.
 
Sv: Luktar ruttet i munnen

RC är knappast bättre än Eukanuba, man betalar för mördande reklam o färgglada förpackningar inte innehållet.
Tyvärr.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
626
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp