Luktsinne efter covid

parellikusken

Trådstartare
Jag har nyss haft covid, blev frisk för typ 1,5 vecka sedan. Men luktsinnet har inte kommit tillbaka, känner alltså inga lukter alls.
Nu börjar jag oroa mig och funderar på att börja träna upp luktsinnet igen efter en guide jag googlade fram. Står att det är bra att göra det så snabbt som möjligt.

Men ni som haft covid och tappat luktsinnet, hur snabbt kom det tillbaka?
Behövde ni träna upp det?
 
Jag har nyss haft covid, blev frisk för typ 1,5 vecka sedan. Men luktsinnet har inte kommit tillbaka, känner alltså inga lukter alls.
Nu börjar jag oroa mig och funderar på att börja träna upp luktsinnet igen efter en guide jag googlade fram. Står att det är bra att göra det så snabbt som möjligt.

Men ni som haft covid och tappat luktsinnet, hur snabbt kom det tillbaka?
Behövde ni träna upp det?

För mig så kom det sakta över en tvåveckors period. Både smak och lukt var påverkat, i början smakade precis allt beskt, sen fick det en tilltagande nyans av äckligt sötningsmedel. jag hittade två saker som smakade fortfarande, det ena var godisk med stark violsmak/doft, det andra var tomater. kanke för att jag har älskat tomater sen jag var liten, så en del av smaken kanske var bättre fäst i minnet.

Leta efter saker som smakar "rätt", resten verkar rätta sig efterhand. Det kändes lite som jag behövde några smaker som kunde agera kompass för allt annat att rätta till sig från.
 
För mig så kom det sakta över en tvåveckors period. Både smak och lukt var påverkat, i början smakade precis allt beskt, sen fick det en tilltagande nyans av äckligt sötningsmedel. jag hittade två saker som smakade fortfarande, det ena var godisk med stark violsmak/doft, det andra var tomater. kanke för att jag har älskat tomater sen jag var liten, så en del av smaken kanske var bättre fäst i minnet.

Leta efter saker som smakar "rätt", resten verkar rätta sig efterhand. Det kändes lite som jag behövde några smaker som kunde agera kompass för allt annat att rätta till sig från.
Smaksinnet är rätt som tur är, det är bara luktsinnet som är påverkat. Kan lukta på en burk kanel eller min starkt lavendeldoftande handkräm utan att känna lukt alls.
 
Smaksinnet är rätt som tur är, det är bara luktsinnet som är påverkat. Kan lukta på en burk kanel eller min starkt lavendeldoftande handkräm utan att känna lukt alls.
Kanel kände jag inte heller och violgodisen bara när jag åt den. Jag tror det hjälper om man börjar med lukter som har många starka kopplingar till (ex nåt man tycke om redan som liten) och som är väldigt säregna.

Känner du några dofter alls? Kaffe?
 
De flesta får tillbaka luktsinnet med tiden men det finns också som enda eller ett av andra långcovidsymptom under lång tid. Jag känner flera där inget luktsinne övergår i förvrängt och med besvär nu snart 2,5 år senare. Det låter väl jättebra att träna enligt program som utformats för syftet och som rekommenderas. I värsta fall har du tränat i onödan, i bästa fall ger du dig själv en värdefull tidig intervention.
 
De flesta får tillbaka luktsinnet med tiden men det finns också som enda eller ett av andra långcovidsymptom under lång tid. Jag känner flera där inget luktsinne övergår i förvrängt och med besvär nu snart 2,5 år senare. Det låter väl jättebra att träna enligt program som utformats för syftet och som rekommenderas. I värsta fall har du tränat i onödan, i bästa fall ger du dig själv en värdefull tidig intervention.
Får nog ta och testa träna, gör ju inget om jag gjort det i onödan. 👍
 
Tog ca 9dagar för mig tills den börja komma tillbaka. Satte näsan i sköljmedelflaskan i varje dag ihopp om få tillbaka lukten, kanske det som hjälpte 😅


Period efter fick jag förändrand smak, så paprika smaka diskmedel, smörpopcorn smakade härsket och lök, samt kött smaka knepigt. Idag och tag tillbaka smakar allt iallafall det mesta normalt igen.
 
Är det bara jag som kan tappa luktsinnet totalt vid vanliga förkylningar också?? Jag skulle kunna ÖSA på mig parfym, sätta näsan precis på fläcken, dra in ett djupt andetag och känna absolut INGENTING. Eller byta bajsblöjor på jobbet utan minsta problem... ;) Vid sådana tillfällen kan lukten vara borta i en vecka-10 dagar. Och det är alltså inte för att jag är täppt i näsan, utan luktsinnet försvinner för mig....
 
Är det bara jag som kan tappa luktsinnet totalt vid vanliga förkylningar också?? Jag skulle kunna ÖSA på mig parfym, sätta näsan precis på fläcken, dra in ett djupt andetag och känna absolut INGENTING. Eller byta bajsblöjor på jobbet utan minsta problem... ;) Vid sådana tillfällen kan lukten vara borta i en vecka-10 dagar. Och det är alltså inte för att jag är täppt i näsan, utan luktsinnet försvinner för mig....
Ja. allt man äter smakar papp. Jag blev lite förvånad när det blev som hajp vid corona om att man tappar luktsinnet. Typ "men det gör man ju när man är förkyld".
 
Jag har nyss haft covid, blev frisk för typ 1,5 vecka sedan. Men luktsinnet har inte kommit tillbaka, känner alltså inga lukter alls.
Nu börjar jag oroa mig och funderar på att börja träna upp luktsinnet igen efter en guide jag googlade fram. Står att det är bra att göra det så snabbt som möjligt.

Men ni som haft covid och tappat luktsinnet, hur snabbt kom det tillbaka?
Behövde ni träna upp det?
Mitt är fortfarande sämre, snart 2½ år sedan.
 
Ja. allt man äter smakar papp. Jag blev lite förvånad när det blev som hajp vid corona om att man tappar luktsinnet. Typ "men det gör man ju när man är förkyld".
Precis. För mig var inte det något avgörande symtom på covid/inte covid. Har för mig att de "nyare" varianterna inte alltid medför tapp av lukt- och/eller smaksinne? Jag läste en lista på vanligaste symtom för ett par veckor sedan cirka, och det var då inte med i topp alls.
 
Ja. allt man äter smakar papp. Jag blev lite förvånad när det blev som hajp vid corona om att man tappar luktsinnet. Typ "men det gör man ju när man är förkyld".

För min bror kom lukt- och smakbortfall helt plötsligt och en bra stund innan övriga covidsymptom dök upp. Under en middag lade det bara av, vinet smakade vatten och maten som att tugga skumgummi från en sekund till den andra. Så beskrev han åtminstone det och det är väl (?) en rätt annorlunda upplevelse från att vara vanligt förkyld 😛
 
Är det bara jag som kan tappa luktsinnet totalt vid vanliga förkylningar också?? Jag skulle kunna ÖSA på mig parfym, sätta näsan precis på fläcken, dra in ett djupt andetag och känna absolut INGENTING. Eller byta bajsblöjor på jobbet utan minsta problem... ;) Vid sådana tillfällen kan lukten vara borta i en vecka-10 dagar. Och det är alltså inte för att jag är täppt i näsan, utan luktsinnet försvinner för mig....
Det har jag aldrig varit med om. I alla fall inte så att jag har lagt märke till det.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 506
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 429
Senast: Linn-Nora
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 075
Senast: Sasse
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp