Lull-lull i hästtransporten

D

deer

Håller på att renovera en nyinköpt hästtransport och undrar vad ni andra har för lull-lull i/på era transporter. Jag funderar på att sätta en sadelhängare på utsidan, en sån man kan vika undan. Den måste dock målas i hammarlack så den står emot regn och rusk. Sen funderar jag på någon hästvänlig hållare för grep och borste att ha inne i vagnen.

Vad har ni för lull-lull och extra saker i era transporter? Visa gärna bilder! :)
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Tänk på att sadelhängare kommer att slå i transporten under färd, vilket blir väldigt obehangligt för hästen
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Det kan man ju ordna på olika sätt. :)
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

En sådan här sadelhängare är kanon att ha på utsidan av transporten! Man plockar helt enkelt bort den långa träpinnen när man skall köra och kvar sitter en liten metallögla. Inget ljud, inget farligt, och otroligt praktiskt.
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Jag funderade också på att sätta in en grep-hållare i tranporten men funderar på om det kan vara skadligt på något vis? Om den skulle lossna eller något.
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Vad har ni för lull-lull och extra saker i era transporter? Visa gärna bilder! :)

Jag håller också på att renovera min transport, har visserligen inte gjort något ännu, bara börjat inhandla allt som ska bytas ut :)
Men det ska fixas under sommaren när det är varmt ute :)

Det här ska jag göra iaf:

1. Byta ut hela den lilla väggen fram, till enbart makralonglas = jättestort fönster istället för det lilla som annars sitter där.

2. Sätta in 2 stora fönster i taket.

3. Bytt lampa invändigt med "hel/halv" ljus, så när hästen transporteras är det ett lugnt ljus, men om man t ex vill stå och tränsa i transporten på kvällen så kan man slå på helljuset så man ser vad man tänker :)

4. Väggarna ska bytas för de är dåliga, ska bli vitt in och utvändigt.
Kommer dock lacka utsidan med en klarlack med lite glitter i så det blir pärlemofärg :)

5. Taket ska lackas om så det är vitt och ljust invändigt och utsidan ska också få pärlemofärg :)

6. 2 ventliationsfläktar ska sättas in i taket, även extra ventilation i väggarna.

7. Extra ringar ska sättas upp lite överallt så man kan fästa hönät/hösegel osv. Även ringar ska sättas fast på utsidan av transporten så man kan binda upp hästen där medan man gör iordning den.

8. Alla blinkers och lampor byts ut runt släpet. Kommer även ha extra blinkers högt upp samt broms/bakljus högst upp på taket så att man syns ordentligt :)

9. Handsken är bytt till en i gjutjärn och oj så mycket bättre den är än de e plåt dock dyra :(

10. stötdämparna ska också bytas.

11. Fram på skötardörren ska det finnas fästen för liten sopkvast och grep med teleskopskaft så de går att göra små och smidiga. Även fäste för en katastrofkniv osv.

12. Bommarna ska målas om och vadderas och sen kläs in med typ galon tyg.

13. Ny mellanvägg ska införskaffas med.

14. Nya "hästtransport" skyltar fram och bak.

15. Ska även göra om boxlåset på skötardörren så den går ignom dörren så man kan öppna den inifrån.
Har just nu ett snöre som är trätt genom dörren, men det gick av i veckan när jag stod ensam i stallet, inne i transporten med mobilen på utsidan och fick lätt panik hur jag skulle kunna ta mig ur, som tur var kunde jag öppna överluckan bak inifrån och sen klättra ut men det var mindre kul, så en bra lösning till skötardörren är ett måste!


Sen kommer jag nog inte på något mer som jag ska göra.
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Låter som det blir billigare att köpa en ny trailer;)


Näe faktiskt inte, inköpspriset på transporten var 8000kr och då var golvet nästan nytt det blir 2 år gammalt till hösten och likaså med baklämmen, även ny gummimatta i transporten och på lämmen vid köpet. och chassit är fint.

Väggarna ink mellanvägg kommer kosta mig ca 3000kr
Färg 1000kr
Ventilation 500kr totalt från Ebay
Stötdämpare 1500kr
Skyltar, bindringar, skruvar 500kr
Ny kulhandske i gjutjärn 1000

Nya fönster och nya galler gratis från sambons jobb.
Ny el gratis från sambons jobb.
Lampor, blinkers är gratis från mitt jobb.

Så renoveringskostnader på 7500kr med ett släp som kostade 8000kr = 15500kr och släpet blir som nytt.

Man får inte mkt mer för ett släp som kostar 15000kr än det jag har idag.

Sen har vi även tillgång till ordentlig verkstad och ett riktigt lackrum och kontakter som ger oss bra priser vilket gör det värt det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Den där transporten skulle jag jättegärna vilja se bilder på! Både när den blivit färdig och ännu hellre på resan dit, tycker dit projekt låter jättespännande!
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Låter verkligen jättespännande! Men tänk på att rostfria skruv och bult kostar skjortan!! Har lagt flera hundra kronor på det... :S Se bilder på min transport i "renoverings-tråden". :) Där syns iofs inte alla skruvar och grejer...
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Låter verkligen jättespännande! Men tänk på att rostfria skruv och bult kostar skjortan!! Har lagt flera hundra kronor på det... :S Se bilder på min transport i "renoverings-tråden". :) Där syns iofs inte alla skruvar och grejer...

Jo jag vet, men tack vare mitt och sambons jobb så kommer vi undan mycket, de flesta småsaker som t ex rostfria skruv/bult mm får vi ta gratis därifrån.

Ibland är det bra att jobba med lastbilar ;)

Hade vi inte haft våra kontakter och arbetsförmåner, ja då hade det kostat betydligt mkt mer.

Dock håller vi på bygga en GP 450 motorcykel åt mig just nu så jag kan fortsätta köra min roadracing så hästtransporten kommer få ligga i ide en stund till innan vi tar oss an den, den är trots allt fullt funktionsduglig just nu, bara ful :)

Men så fort hojbygget är färdigt och vi börjar med transporten så kommer jag ta bilder och lägga upp både hur den ser ut nu, under renoveringen hur vi löser en del saker och hur det färdiga resultatet blir för den som vill följa oss :)
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Lyx!!!! :D Blir spännande att se hur det går för er! :D
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Jag har sop och spade på utsidan.
Ska sätta in en "saltstenshållare" en sån som man lägger stenen i, framför frambommen som man kan lägga lite morötter i, så hästen få rnåt gott när den kommer in. (Jag skickar in mina)
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

På utsidan??? Hur då? Vart då? :D Visa gärna bilder! Har tänkt att ha dem på insidan, men utsidan är ju bra - om det funkar?
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

På utsidan??? Hur då? Vart då? :D Visa gärna bilder! Har tänkt att ha dem på insidan, men utsidan är ju bra - om det funkar?

På lastbilar där det behövs tex skyffel, sopborste mm förvarar man dem ofta på utsidan av släpet.

Då brukar jag tillverka fästen av en plåtbit som jag bockar till så att ena sidan viks upp och där skruvar jag fast den i väggen sen står den liksom rakt ut tex 10 cm och viken upp som en kant på utsidan, sen sågar jag upp som ett U som är något bredare än vad sopkvastens skaft är och då kan man enkelt vända kvasten upp å ned och fästa den där, sen ett litet snäppfäste på mitten av skaftet så sitter den i ur å skur :)

Lastbilarna åker så i flera 1000 mil utan att det lossnar så det torde ju vara bevis nog på att det fungerar :)
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Har du någon bild? Jag förstår inte riktigt vart du sätter fast det. På sidan ovanför däcken eller framför? :)
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Har du någon bild? Jag förstår inte riktigt vart du sätter fast det. På sidan ovanför däcken eller framför? :)

Hmm jag har ingen bild med det på hästtransport, ska se om jag kan hitta ngn på någon lastbil, annars får jag väl se om jag kan rita nåt i paint *skratt*

Hittils har jag satt dem så långt bak det bara går, typ alldeles vid baklämmen fast på sidan, har tyckt att de är minst ivägen där men det går ju att placera dem där man själv vill :)
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Jag ska se om jag kan fota och få in dom i datorn....

Jag har satt mina på den främre delen, den som smalnar av... Vi har haft släpet i ca 15år, och grejorna har suttit där nästan hela tiden, spänns fast med sporremmar som byts ut när dom är slut, och i nederkant vilar dom på en liten hylla som ser ut som en tavellist typ...

Hoppas att du fattar?
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

lull lull ja jag har fixat två nya innerbelysningar i släpet. dels inne i släpet och i sadelkammaren. i sadel kammaren har ja fixat en grephållare och hållare för en sopborste. samnt en hylla för spånbal. tagit ut sadelhängarna för de andvänder vi inte då min sambo håller på med en travhäst. så på kammardörren har ja satt dit hängare för selen och huvudlag mm. (kommer inte ihåg va allt heter) men allt fick plats ialf. på baklemmen har ja satt dit sulkyhålare. nästa steg är väl neon under släpet. och även inne i släpet så hästen kan få ha det lite mysigt med. så vid längre sträckor så kanske man kunde få dit lite högtalare med så hästen kan få lite musik också. vad säger man pimp my horsetrailer. :D
 
Sv: Lull-lull i hästtransporten

Jag har precis köpt en transport som jag tänkte 'pimpa' lite :D Den har en ganska obehaglig färg, bajsbrun både på ut- och insidan :crazy: Funderar på att måla om den så den blir lite ljusare, i alla fall invändigt. Men vad ska man satsa på för färg, vit eller kanske någon ljus grå? Och vad tusan har man för färg? Man måste ju kunna tvätta den utan att färgen försvinner, speciellt på utsidan. Väggarna är av plywood så det kanske funkar med 'vanlig' färg?

Funderar också på att sätta in 'sparkskydd' eller heter det så? Metall längs golvet på väggarna/mellanväggen iaf. Någon som har gjort det? Är det jättesvårt och jättedyrt? :p

Sen ska jag också pilla bort alla bajsbruna/spybeiga dekaler som sitter på taket och fixa nya, fina :)

Förresten, finns det 1/4+3/4 bommar till alla transporter? Har kikat runt efter såna till min, men inte lyckats hitta. Den är från 89 så det kanske inte finns? I så fall får jag kolla med grannen om han kan svetsa och fixa åt mej:)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag håller på att renovera min hästtransport bit för bit och har nu kommit till en av de sista bitarna som ska fixas. Övre...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: Showjumper
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 165
Senast: Åsa A
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 323
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp