Lumpen som hästägare?

Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Ska mönstra nu i vår och kan hända att jag får göra lumpen i 11 månader om jag klarar mönstringen! Jag har en egen häst som jag har haft i flera år. Kommer jag göra värnplikten kommer jag med allra största sannolikhet att hamna på en annan ort vilket gör att jag inte kan sköta om min häst:( Är det någon annan som vart i min situation? Hur har ni gjort?
 
Hej! Ska mönstra nu i vår och kan hända att jag får göra lumpen i 11 månader om jag klarar mönstringen! Jag har en egen häst som jag har haft i flera år. Kommer jag göra värnplikten kommer jag med allra största sannolikhet att hamna på en annan ort vilket gör att jag inte kan sköta om min häst:( Är det någon annan som vart i min situation? Hur har ni gjort?

Fodervärd?
 
Hej! Ska mönstra nu i vår och kan hända att jag får göra lumpen i 11 månader om jag klarar mönstringen! Jag har en egen häst som jag har haft i flera år. Kommer jag göra värnplikten kommer jag med allra största sannolikhet att hamna på en annan ort vilket gör att jag inte kan sköta om min häst:( Är det någon annan som vart i min situation? Hur har ni gjort?
11 månader är inte en särskilt lång tid, finns säkerligen någon som kan tänka sig att ta hand om honom på ett vettigt sätt dom månaderna. Kanske till och med stå kvar i samma stall om du betalar för honom fortfarande.
 
11 månader är inte en särskilt lång tid, finns säkerligen någon som kan tänka sig att ta hand om honom på ett vettigt sätt dom månaderna. Kanske till och med stå kvar i samma stall om du betalar för honom fortfarande.
Skulle absolut vilja ha kvar han i samma stall men eftersom jag får ”lön” på 4000kr i månaden så känns de inte superkul att alla pengar går till stallhyran mm:o
 
Har tänkt på det men han är en 21 årig ponny så är rädd att han kommer hos någon fel som kör mycket med honom osv! Kanske är lite väl överbeskyddande men vill att han får det absoluta bästa han kan få:)

Du har ju tid på dig att hitta någon bra. Sök medryttare med plan om att den vill bli fodervärd längre fram en period. Är ponnyn 21 år gamnal så är det ju lite viktigt att den hålls igång.

Hade den varit yngre så hade kanske lösdrift med helinackordering varit ett alternativ där den bara hade fått varit häst och busat med kompisar, men är den 21 så kan det ju vara bra om den får mer motion än så.

Sen kan ju det såklart vara ett alternativ endå, OM det är en rejält stor hage med varierad terräng där hästarna verkligen rör på sig.
 
Har en fantastisk medryttare men vet inte om hon skulle vilja ha hand om honom på egen hand. Ska självklart höra med henne om det men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det! Vill inte att hon ska känna sig tvingad till det. Är rädd att det blir lite ”antingen får du ha han helt eller inte alls”
 
Jag och en tjej var medryttare på en häst ett år vars ägare bodde 30 mil bort. Det funkade bra vi delade på dagarna och någon dag tog stallägaren hand om hästen minns jag.
 
Jag vet en som gjorde lumpen, hon ville inte låna ut hästen utan sålde den istället.

Vill du göra militär grundutbildning? Du måste ju inte om du inte vill, det är bara att säga som det är. Vill du bli militär kan du säkert hitta någon som kan sköta hästen :)
 
Har gjort både militärtjänst hemma 1 år och utlandstjänst 1 år. Lånade ut förstagången men stod själv för alla kostnader. Inget krav på motion utan bara bra hagar med lösdrift och omvårdnad. När Jag åkte ut så sålde jag. Då tyckte jag det var för riskfyllt att ha kvar hästen. Om ngt skulle strula.
 
Jag vet en som gjorde lumpen, hon ville inte låna ut hästen utan sålde den istället.

Vill du göra militär grundutbildning? Du måste ju inte om du inte vill, det är bara att säga som det är. Vill du bli militär kan du säkert hitta någon som kan sköta hästen :)
Jag vet inte riktigt men det lutar åt att jag vill göra den. Vill inte sälja han!
 
Lite uppdatering:grin: Har pratat med min nuvarande medryttare som inte var intresserad tyvärr:cry: Som det ser ut nu så kommer jag behöva hitta en fodervärd. Hur har ni gjort när ni letat fodervärd? Vill ju allra helst att han står kvar i stallet men tänker att det kommer bli ganska svårt? Känns jättejobbigt att lämna honom till någon främling under ett år men samtidigt har jag nu chansen till att göra något som jag velat göra länge. Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här men skulle vara väldigt skönt att bolla lite idéer med andra hästmänniskor:)
 
Lite uppdatering:grin: Har pratat med min nuvarande medryttare som inte var intresserad tyvärr:cry: Som det ser ut nu så kommer jag behöva hitta en fodervärd. Hur har ni gjort när ni letat fodervärd? Vill ju allra helst att han står kvar i stallet men tänker att det kommer bli ganska svårt? Känns jättejobbigt att lämna honom till någon främling under ett år men samtidigt har jag nu chansen till att göra något som jag velat göra länge. Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här men skulle vara väldigt skönt att bolla lite idéer med andra hästmänniskor:)

När jag var yngre så hade jag en kompis som hade häst som skulle tillbringa ett år utomlands. Hon lånade ut sin häst till en ridskola och de fick använda honom i verksamheten. Vet inte exakt hur dealen såg ut och så ska det ju vara en häst som passar till ridskoleverksamhet också såklart. Hon hade kontakter kvar på den ridskolan sen hon red där själv så det kanske var lite förutsättningen att hon kände någon ridlärare där jag vet inte alla detaljer. Hon hade ett bra år utomlands och fick tillbaka en häst i bra skick efter det året.

Annars är väl det bästa om man kan få tag i någon fodervärd som man känner till om du rider för tränare så kanske du kan höra med denna om han eller hon vet om någon som letar häst att ha under ett år. Det kan också finnas gymnasieelever som letar häst att ha på ridgymnasium och liknande utbildningar fast då krävs nog en viss nivå på hästens utbildning tror jag. Fördelen med att låna ut till någon som går på ridgymnasium är ju att hästen rids för tränare åtminstonde någon eller några dagar per vecka och att de har kunnigt folk i stallet på sådana ställen.
 
När jag var yngre så hade jag en kompis som hade häst som skulle tillbringa ett år utomlands. Hon lånade ut sin häst till en ridskola och de fick använda honom i verksamheten. Vet inte exakt hur dealen såg ut och så ska det ju vara en häst som passar till ridskoleverksamhet också såklart. Hon hade kontakter kvar på den ridskolan sen hon red där själv så det kanske var lite förutsättningen att hon kände någon ridlärare där jag vet inte alla detaljer. Hon hade ett bra år utomlands och fick tillbaka en häst i bra skick efter det året.

Annars är väl det bästa om man kan få tag i någon fodervärd som man känner till om du rider för tränare så kanske du kan höra med denna om han eller hon vet om någon som letar häst att ha under ett år. Det kan också finnas gymnasieelever som letar häst att ha på ridgymnasium och liknande utbildningar fast då krävs nog en viss nivå på hästens utbildning tror jag. Fördelen med att låna ut till någon som går på ridgymnasium är ju att hästen rids för tränare åtminstonde någon eller några dagar per vecka och att de har kunnigt folk i stallet på sådana ställen.
Han har varit utlånad till ridskola ett tag innan jag köpte honom men var inte så lämplig eftersom han är så pigg och busig:laugh: Ska försöka få ihop någon annons och höra mig för om någon av mina hästvänner har tips på bra fodervärdar!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 410
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp