Bukefalos 28 år!

Lunch och rast

Wille

Trådstartare
Hur mycket är det normalt man har lunchrast och övrig rast under en 8 timmar lång arbetsdag?
 
Jag har 30 min lunchrast, brukar inte ha några andra raster.
Har en kopp te bredvid datorn och fyller på när jag behöver.

Jag har jobbat på flera ställen, men några andra organiserade raster än lunch har ej förekommit.
Klart att man kan ta en kort fika (typ 10 min) om det behövs, men i allmänhet har jag bara jobbat på.
 
Arbetstidslagen säger att en får arbeta i 5h i sträck, därefter ska det vara rast. Arbetsmiljöverket rekommenderar (som jag tolkat det jag läst på deras hemsida) att rasten är minst 30min lång, men jag har inte lyckats bringa klarhet i om det finns någon lagstadgad "rasttid".
Arbetsmiljölagen går dock att avtala bort, i tex kollektivavtalet.
(Lite sidospår, sorry, men för mig hör det lite ihop ifall frågan är "hur mycket rast har en rätt till på jobb?". )

På min nuvarande arbetsplats får vi arbeta i 6h innan rast (kollektivavtalet). Om en går på ordinarie arbetstid (som gäller om en jobbar heltid och inte kommit överens med chefen om att jobba andra tider), så har en 30min frukostrast + 45min lunchrast. Rast är utstämplad tid, och alltså utöver arbetstiden på en dag.
Jag har 15min + 30min schemalagd rast. Jobbar heltid, men har lagt mina tider lite annorlunda ön ordinarie tid.
Utöver de obetalda rasterna, har vi 15min betald kafferast. Formellt heter den betalda rasten "paus", obetald rast heter just rast (då behöver en heller inte vara tillgänglig för arbetsgivaren), enligt "mitt" fack. Mitt jobb är ett hantverksjobb, alltså fysiskt.

När jag jobbade med butiksdemo (innan mitt nuvarande) hade jag 45min rast på vardagarna (8h inkl rast), och 30min på helgerna (något kortare pass än på vardagarna).
 
Senast ändrad:
Arbetstidslagen säger att en får arbeta i 5h i sträck, därefter ska det vara rast. Arbetsmiljöverket rekommenderar (som jag tolkat det jag läst på deras hemsida) att rasten är minst 30min lång, men jag har inte lyckats bringa klarhet i om det finns någon lagstadgad "rasttid".
Arbetsmiljölagen går dock att avtala bort, i tex kollektivavtalet.

På min nuvarande arbetsplats får vi arbeta i 6h innan rast (kollektivavtalet). Om en går på ordinarie arbetstid (som gäller om en jobbar heltid och inte kommit överens med chefen om att jobba andra tider), så har en 30min frukostrast + 45min lunchrast. Rast är utstämplad tid, och alltså utöver arbetstiden på en dag.
Jag har 15min + 30min schemalagd rast. Jobbar heltid, men har lagt mina tider lite annorlunda ön ordinarie tid.

När jag jobbade med butiksdemo (innan mitt nuvarande) hade jag 45min rast på vardagarna (8h inkl rast), och 30min på helgerna (något kortare pass än på vardagarna).
Ja på utstämplad rast (=obetald rast) har man också rätt att lämna arbetsplatsen om man t.ex behöver uträtta ett ärende. Ett sidospår men i alla fall.
 
30 min lunch och liten kaffepaus på ca 10 min om det finns tid, 1 eller 2/dag så fm och em fika. Alltid 30min/dag, men inte garanterad på övriga pauser.
 
Vi har betald paus 30+30 min plus obetald lunch på 45min (de flesta tar en timme så en kvart betald tid).
 
Har 1h obetald lunch + en rast på FM/EM som brukar vara mellan 10-15 och där någonstans brukar det bli att vi hänger kvar och snackar jobb. Vi arbetar på distans så dessa raster kan bli jobbfokuserade men ändå sociala.
 
Ja på utstämplad rast (=obetald rast) har man också rätt att lämna arbetsplatsen om man t.ex behöver uträtta ett ärende. Ett sidospår men i alla fall.

Det är en viktig distinktion mellan rast och paus.

Vid paus får man inte lämna arbetsplatsen och måste återinträda i arbete om akut behov uppstår, alltså avbryta pausen.

Normalt räknar man med 5 minuters paus per arbetad timme. Kan innehålla vad som helst. Ett privat ärende, toabesök, samtal, surfa, kaffe, vila, snack med kollegor, meditation.

På många arbetsplatser har man en eller två mer gemensamma organiserade fikapauser, som då utgör stor del av den paustiden.
 
Jag jobbar mellan 11-13h och har 30 minuters måltidsuppehåll (alltså betald tid avsatt för att äta) samt 15+15 minuter betalda uppehåll Vi förväntas dock släppa mat/kaffe/fika vid behov vilket är anledningen till att vi inte har obetalda raster
 
På mitt senaste arbete hade vi först en timmes lunchrast men de flesta ville hellre korta ner arbetsdagen genom att lägga 30 min rast. När jag var vikarie på en annan hemtjänstenhet hade man 30 min rast om man hade vikarierad, gick man för en ordinarie hade man 60 min rast. Obetalt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
60 077
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 773
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 968
Senast: alazzi
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
517
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp