Bukefalos 28 år!

Lunchfodring?

L

lollipop95

Vet inte om tråden ligger rätt men jag gör ett försök;) Jo, nu är det så att min familj funderar på att köpa en egen gård med stall. Det vi funderar över är hur man ska göra med att lunchfodra nu på vinterhalvåret. Mina föräldrar har ingen möjlighet att fodra på t.ex lunchen eller något:cool: Jag har funderat på att ha ngn slag bal ute i hagen? jag har också hört att det finns ngn sorts timer som kan släppa ner hö eller?????
 
Sv: Lunchfodring?

Jag har en liten extra hage i hagen med en grind som går på timer. Den släpper vid ett visst klockslag och hästarna går in och äter. Funkar hur bra som helst.

Har även testat lunchboxar vilket var mycket sämre och dyrare. Det var bara en häst som kunde äta, man kan inte ge så mycket hö.

:laugh:
 
Sv: Lunchfodring?

Man måste inte ge en extra giva till lunch, man kan istället ha fri tillgång hela dagen, eller lägga ut såpass mycket hö på morgonen så att det räcker åtminstone fram till ca 4-5 timmar innan man kan fodra igen.

Det är inte antalet fodringar per dag som är det viktiga, det är hur länge hästen är utan mat innan nästa giva ges. Större givor = kan ges mer sällan.
 
Sv: Lunchfodring?

Smart:bow:!
Har själv funderat på diverse lösningar, det här verkar ju toppen:idea:
 
Sv: Lunchfodring?

Vi har tre hästar och vintertid (minusgrader) kör vi med hösilagebal på 350-450 kg. Under de varmare månaderna fodrar vi med hö på lastpall med pallkragar och lägger då ut så mycket så det räcker till insläppet. Hästarna har fri tillgång hela tiden. Fungerar bra trots att en är kallblodstravare och verkar vilja sätta rekord i flest tuggtimmar per dygn.
 
Sv: Lunchfodring?

Föredrar fri tillgång vilket är det naturligaste för hästen och dess tuggbehov. Enklast att hantera för oss människor också.

T o m shettisen håller sig väldigt fin på fri tillgång. Min erfarenhet är att det är få hästar som inte klarar av fri tillgång, däremot är det många ägare som inte klarar det p g a ekonomi och fördomar.
 
Sv: Lunchfodring?

Snarare att hästen kan äta ihjäl sig ;)...*lite skämt, lite allvar*. Man läser ju ganska ofta om att folk verkar tro det.
 
Sv: Lunchfodring?

Tipsar om samma som PansParis, luncgrind är kanon att ha! Slipper bekymra sig om att hästarna ej får lunch. För mmig fungerar det ej att ha fri tillgång pga diverse skäl, så jag rekommenderar grinden starkt.
 
Sv: Lunchfodring?

Precis vad jag menar, Mynta. Huvudet på spiken.

Visst, första veckan åt shettisen en del, men redan nu är han nere i mindre än vad han åt per/dygn när vi hade givor vi potionerade ut. Så de reglerar nog det där själva i hög grad.

Sedan finns det alltid undantag som bekräftar regeln, vissa hästar har ätstörningar och mår dåligt av fri tillgång. MEN de är helt klart färre än vad ägarna vill tro....
 
Sv: Lunchfodring?

Hur funkar det med timer egentligen? Kan man ha den kopplad till batteri eller måste man ha el framdraget? Vet att man inte får göra reklam för ett speciellt märke, men finns det färdiga lösningar att köpa eller vad använder ni för någon? Är mycket nyfiken på detta...
 
Sv: Lunchfodring?

Hur funkar det med timer egentligen? Kan man ha den kopplad till batteri eller måste man ha el framdraget? Vet att man inte får göra reklam för ett speciellt märke, men finns det färdiga lösningar att köpa eller vad använder ni för någon? Är mycket nyfiken på detta...

Vi har en lunchgrind som vi gjort själva, hur enkelt som helst och väldigt billigt.
PM mig så kan jag skicka kort och beskrivning.
 
Sv: Lunchfodring?

Så de reglerar nog det där själva i hög grad.

Har samma erfarenhet. De hästar som lärt sig att det finns gott om mat och att den inte tar slut direkt, äter mindre och långsammare än de som får små givor vid valda tillfällen.

KL
Jag har en mellanväg mellan fodring och fri tillgång, då vi inte har lunchfodring i hagen. Lägger ut hö på morgonen, han får i en stor plastbytta. Blandar höet med lite vetehalm. Han plockar då i sig höet först och tar sen halmen i sista hand. Maten brukar räcka långt fram på förmiddan, ca 11 tiden, ibland längre. (de går ut tidigt, ofta redan vid 07.00). Han äter en stund, går sen ner i hagen och pysslar runt, kommer tillbaks och äter lite, osv osv. sen går de in vid 15-16 snåret, och får då nästa giva inne - funkar kanon. Har gjort den varianten i många år.
 
Sv: Lunchfodring?

Har samma erfarenhet. De hästar som lärt sig att det finns gott om mat och att den inte tar slut direkt, äter mindre och långsammare än de som får små givor vid valda tillfällen.

Det finns ju dock situationer där det inte fungerar särskilt optimalt. Vi har till exempel i vår hästflock dels ett dräktigt sto, två åringar och en tvååring som alla behöver ett ganska kraftigt hö, och dels två märrar på 18 resp 19 år utan andra uppgifter i livet än att vara vackra :D och som klarar sig på magrare hö. Det dräktiga stoet måste dock hållas skilt från unghästarna (ena åringen är hennes avvanda) och vi vill helst ha en av de gamla madamerna gående med unghästarna i uppfostringssyfte.

18-åringen reglerar sig fint och äter inte så mycket mer än hon behöver. Hon har mycket gott hull, men inte fet. Men 19-åringen... :eek: Här pratar vi ett halvblodssto som kan hålla hullet genom att tänka på hö... ;) Hon äter utan vidare till sig en rejäl rondör, finns ingen självreglering där inte. Detta trots att hon gått på fri tillgång av grovfoder större delen av sitt liv.

Nu hoppas jag kunna hinna med att köra in tantan i vår och hjälpa henne med rondören den vägen istället, för självreglering av grovfoderintag är inget för henne... :angel:
 
Sv: Lunchfodring?

Givetvis finns det undantag. Min poäng var avsedd att säga att man inte ska anta att det är ett problem utan att först ha provat över en lite längre period och sett hur hästarna anpassar sig, för väldigt många gör det.

sen så just mitt eget specifika exempel: jag har ju faktiskt inte fri tillgång : )
min poäng var där, att många skriver här ang. problemet med att inte kunna lunchfodra, men de har inte tänkt på det alternativ som jag som sagt mkt framgångsrikt använder mig av, dvs att ge höet direkt när de kommer ut på morgonen, tex, blandat med halm, så pass mkt att de har att göra iallafall flera timmar fram på förmiddan. Det gör ju massor med skillnad jämfört om de skulle stå utan, och dessutom löser det problemet med att ingen kan komma ut och luncha.

sen går det ju faktiskt att ge halm : ) det är inte näringsinnehållet i grovfodret som är viktigt i detta fallet, utan att tillgodose hästens behov av att tugga och äta frekvent under dagen, utan flera flera timmars luckor mellan fodringarna, vilket orsakar problem både för dess stimulans och dess matsmältning och inre organ. DET är det primära här, inte näringsinnehållet. Dock är ju ditt fall lite speciellt, då du har unghästar blandat med mkt gamla, och unghästarna kan jag se faktiskt skulle behöva en del fullvärdigt grovfoder under dagen, men fortfarande så är det inte det primära om de exempelvis får 3 andra givor väl fördelat på andra tider under dygnet med sådant foder.
 
Sv: Lunchfodring?

Tkr det där med lunchage med timer låter smart:) Förstår dock inte riktigt hur det där med grinden funkar, har du någon bild?;)
 
Sv: Lunchfodring?

Snarare att hästen kan äta ihjäl sig ;)...*lite skämt, lite allvar*. Man läser ju ganska ofta om att folk verkar tro det.


:rofl:
Mycket ska man då få höra.. Fast så kul är det inte. Tänk på alla stackars kolikhästar man får höra om stup i kvarten som får magsår och annat skit pga för lite mat i tarmsystemet:(
 
Sv: Lunchfodring?

Tack snälla du för kanonbra beskrivning.:bow:
Här ska fixas lunchgrind!:bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 946
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp