Beror väl på häst men mina får mat två ggr om dagen (lösdrift) morgon och kväll. De får i stort sett fri tillgång. Men det är svårfödda halv- och fullblod som inte äter ihjäl sig.

Har haft iackorderingar som haft lunchgrind vilket verkar funka rätt bra.

På tidigare stall jag stått med lite glupskare hästar har vi packat ett slowfeed-nät som hängt fritt mellan två träd. De fick frukosten på marken, sedan pilla med slowfeednätet tills stallägaren kom hem från jobbet och gav eftermiddagshö.
 
Vi har fri tillgång på grovfoder i form av halm. Min häst är av den hungriga typen som inhalerar i sig hö och hösilage på nolltid, så det fungerar inte att ge större mängder i hagen eftersom hon sätter i sig hela dagsgivan på drygt en timme.
Slowfeednät är inte heller ett alternativ pga. hennes stressade ätbeteende. Jag har provat. Med nätet högt sliter hon tussar ur det och hetstuggar tills givan är slut, vilket inte ser så trevligt ut för nacken. Med nätet lågt krafsar hon och blir stressad, så även med skydd för är jag rädd att hon ska fastna.
Halm är dock inte tillräckligt gott för att hetsäta, enligt damen, så det fungerar perfekt. Ute har vi storbal löst, men tanken är att köpa balkupa till hösten. Inne har hon småmaskigt nät. Hon verkar gillar att stå och pilla i nätet även om hö har halm på golvet också, så med halm i fungerar det verkligen som avsett.
 
Fri tillgång med slowfeednät. Har ett "hus" för grovfodret med tak över och det är ordentligt grusat runt det. Fungerar jättebra, hästarna har inte blivit tjocka. De går på lösdrift.
 
Om jag får tag på halm så kommer dom få halm ute tillsammans med höt på morgonen så det förhoppningsvis räcker en stund under dagen.
 
Beror väl på häst men mina får mat två ggr om dagen (lösdrift) morgon och kväll. De får i stort sett fri tillgång. Men det är svårfödda halv- och fullblod som inte äter ihjäl sig.

Har haft iackorderingar som haft lunchgrind vilket verkar funka rätt bra.

På tidigare stall jag stått med lite glupskare hästar har vi packat ett slowfeed-nät som hängt fritt mellan två träd. De fick frukosten på marken, sedan pilla med slowfeednätet tills stallägaren kom hem från jobbet och gav eftermiddagshö.
Funkade det bra? Det är i någon sån stil jag tänker mig, räckte nätet länge?
 
Funkade det bra? Det är i någon sån stil jag tänker mig, räckte nätet länge?
Ja där funkade det bra men det beror nog också på häst. Mitt halvblod och d-ponnyn åt i lagom takt och nätet räckte väl till tidig em så att det inte blev för långt till em-givan vid 17. Russet som inte fick äta för mycket nådde inte nätet och gick som en dammsugare och åt av de större hästarnas spill.
 
Ni som inte har möjlighet att ge era hästar lunch mitt på dagen, hur gör ni?
Jag löser det såhär. Fast mina går på lösdrift.

1657C8AD-C2E9-44EA-9360-2600A3382614.jpeg
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
913
Senast: Andromedae
·
Fritid Min syster fyller jämnt. Vi andra systrar funderar på att ge henne antingen spa och övernattning eller övernattning och en bra middag...
Svar
8
· Visningar
465
Senast: Fille
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
776
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp