Kiwifrukt

Trådstartare
Från och med 1 mars kommer jag behöva jobba två heldagar i veckan från kontoret, och kommer då behöva äta lunch där igen. Hit me med era bästa lunchtips.

Krav: Inget som kräver micro, ni som minns mina trådar från i höstas vet att jag dels inte äter varm mat till lunch och dels inte vill gå ner i gemensamt lunchrum på jobbet som är enda stället där det finns micro. Små (med betoning på små) kylskåp finns uppe på avdelningen. Hemma äter jag ofta typ två knäckemackor med exempelvis kokt ägg på. Behöver inte vara extremt nyttiga alternativ, det handlar som sagt om max två dagar och de andra dagarna kommer jag kunna äta bra hemma.

Gärna också frukttips på mättande frukter man exempelvis kan äta som mellanmål på eftermiddagen. Av utrymmesskäl kan jag inte ha alltför mycket med mig som kräver kylskåp.

Tillägg: Det finns en mataffär väldigt nära så när pandemin och smittoläget är mer under kontroll än vad det är nu så finns möjligheten att springa upp och handla något de dagarna det gäller. Men just nu är smittan ganska allvarlig fortfarande så jag kommer i alla fall till en början gömma mig i största möjliga mån på mitt kontor.
 
Makrill i tomatsås i en liten burk och så några smörgåsar så kan du lägga på makrillen på jobbet och slippa kladdiga mackor i matlåda. Kokt ägg. Kycklingklubba eller tillagad kall laxfile med sallad, eventuellt någon pasta eller bulgur i salladen om du vill ha det mer matigt. Funkar också fint med gravad eller varmrökt lax. Brukar köpa på paket på 100 gram och lägga över i en burk när jag tar med till jobbet. Med sallad och ägg så står jag mig fint på det.

Frukt brukar jag tycka det funkar med det mesta till mellanmål, banan, kiwi, äpple, päron, vindruvor eller vad du nu gillar. Eventuellt kan du göra en liten fruktsallad hemma och ta med en burk till mellanmål det tycker jag är gott.
 
Från och med 1 mars kommer jag behöva jobba två heldagar i veckan från kontoret, och kommer då behöva äta lunch där igen. Hit me med era bästa lunchtips.

Krav: Inget som kräver micro, ni som minns mina trådar från i höstas vet att jag dels inte äter varm mat till lunch och dels inte vill gå ner i gemensamt lunchrum på jobbet som är enda stället där det finns micro. Små (med betoning på små) kylskåp finns uppe på avdelningen. Hemma äter jag ofta typ två knäckemackor med exempelvis kokt ägg på. Behöver inte vara extremt nyttiga alternativ, det handlar som sagt om max två dagar och de andra dagarna kommer jag kunna äta bra hemma.

Gärna också frukttips på mättande frukter man exempelvis kan äta som mellanmål på eftermiddagen. Av utrymmesskäl kan jag inte ha alltför mycket med mig som kräver kylskåp.

Tillägg: Det finns en mataffär väldigt nära så när pandemin och smittoläget är mer under kontroll än vad det är nu så finns möjligheten att springa upp och handla något de dagarna det gäller. Men just nu är smittan ganska allvarlig fortfarande så jag kommer i alla fall till en början gömma mig i största möjliga mån på mitt kontor.
Har ofta med mig en sallad med lite blandade rester, gärna lite Oliver, ost o chark. Minst en gång i veckan. Behöver inte stå i kylen eftersom den äts samma dag.
 
Läste lunchchips först, blev en viss besvikelse när jag insåg att det inte alls stod så.

Pannkakor funkar fint att äta kallt. Jag brukar ha i två extra ägg i smeten, då mättar det ännu bättre. Tillbehör kan varieras från färska bär till skinkost ungefär, beroende på om man är sugen på något åt desserthållet eller crêpes. Kan dessutom enkelt förvaras i en liten kylväska med en kylklamp 👍
 
Mackor eller knäckebröd med ägg som du äter hemma. Vill du slippa de allmänna klarna så tar du det i en liten kylväska du kan ha på kontoret. Behöver inte vara konstigare än så. Har du skalat och skivst ägget hemma går det snabbt och lätt att förbereda på kontoret.
 
Tonfisksallad är min standard to go lunch på utflykter när man inte vill värma. God både kall (kylklamp eller kylskåp) eller ljummen. Vanligast för mig är är färska champinjoner, tonfisk i olja med oljan, gurka, purjo, tomat, majs, fetaost, pasta, ägg. Sedan går det att variera hur man vill såklart! Behöver ej sås till, blir tillräckligt av ingredienserna och ännu godare dagen efter.
 
Jag gillar kycklingsallad. Köper färdiggrillad kyckling (brukar finnas mindre delar också), har valfria grönsaker och lite kokt kall pasta. I med lite olivolja och salladskrydda. Vill man kan man ha sås till, men inget måste!
Annars pannkakor som någon skrev ovan! Går att byta ut del av mjölet mot grövre mjöl och ha i något extra ägg.
Tunnbrödsmackor, baguetter eller liknande med något gott klet är ju också gott och smidigt!
 
Pastasallad i olika varianter.
Andra matsallader på bulgur, couscous etc.
Bönsallad.

I sina enklare versioner har jag inte mer än kryddstekta kikärtor och en tärnad tomat; pasta med gurka och feta; gryn med tonfisk och ärtor i en bytta. Sen kan man går hur långt man vill i att kombinera och variera olika grönsaker och smaktillsatser.
 
Nu när jag börjar på mitt nya jobb och har dagpass kommer jag ha med med yoghurt, granola och banan och äta till lunch. Äter lagad mat hemma sen på kvällen så det känns lagom.
Jag äter också varm lagad mat hemma på kvällen så jag trivs bättre med ett lättare alternativ på lunchen. Hur fraktar du med dig yoghurten? Plastbytta eller köper du mindre typ enportions?
 
Från och med 1 mars kommer jag behöva jobba två heldagar i veckan från kontoret, och kommer då behöva äta lunch där igen. Hit me med era bästa lunchtips.

Krav: Inget som kräver micro, ni som minns mina trådar från i höstas vet att jag dels inte äter varm mat till lunch och dels inte vill gå ner i gemensamt lunchrum på jobbet som är enda stället där det finns micro. Små (med betoning på små) kylskåp finns uppe på avdelningen. Hemma äter jag ofta typ två knäckemackor med exempelvis kokt ägg på. Behöver inte vara extremt nyttiga alternativ, det handlar som sagt om max två dagar och de andra dagarna kommer jag kunna äta bra hemma.

Gärna också frukttips på mättande frukter man exempelvis kan äta som mellanmål på eftermiddagen. Av utrymmesskäl kan jag inte ha alltför mycket med mig som kräver kylskåp.

Tillägg: Det finns en mataffär väldigt nära så när pandemin och smittoläget är mer under kontroll än vad det är nu så finns möjligheten att springa upp och handla något de dagarna det gäller. Men just nu är smittan ganska allvarlig fortfarande så jag kommer i alla fall till en början gömma mig i största möjliga mån på mitt kontor.
Finns många filmer på typ You Tube där det preppas (amerikanska) skolluncher. Det kan vara bra inspiration.
 
Jag äter också varm lagad mat hemma på kvällen så jag trivs bättre med ett lättare alternativ på lunchen. Hur fraktar du med dig yoghurten? Plastbytta eller köper du mindre typ enportions?
Kan tipsa om yoghurtmuggar. Har med en sån som mellanmål ibland, perfekt att fylla med yoghurt i muggen och sen nån typ av müsli i burken ovanpå
Bildexempel från netonnet, finns på flera ställen och brukar kosta runt 20 kr och uppåt
day-yoghurt-cup-with-spoon-350-ml(1012984)_401008_1_Normal_Large.webp
 
Kan tipsa om yoghurtmuggar. Har med en sån som mellanmål ibland, perfekt att fylla med yoghurt i muggen och sen nån typ av müsli i burken ovanpå
Bildexempel från netonnet, finns på flera ställen och brukar kosta runt 20 kr och uppåt
day-yoghurt-cup-with-spoon-350-ml(1012984)_401008_1_Normal_Large.webp

Jag har haft en sån men tyckte det blev alldeles för lite granola, knöligt att blanda och skeden blir askladdig 😅
Den är död nu 💔
 
För mig är det snarare tvärt om, fyller jag med müsli så blir det för mycket 😅. Skeden har jag alltid intill, min har en hållare för den på utsidan :D

Jo men när man ska röra ner granolan, kladdig sked 😑
Jag vill ha massa Granola, det är ju lunch 😁
Stor skål yoghurt, rejält med granola och en banan.
Annars är jag hungrig igen efter en timme 😅
 
En period åt jag ofta sallad (salladsmix, tomat, gurka, paprika) ihop med en bit lax. Ibland med lite dressing (citron, creme fraiche, salt, vitpeppar).
En annan period åt jag ofta yoghurt med färska blåbär i och en smörgås.
Pastasallad är också enkelt att ta med och äta kallt.
Banan brukar jag bli mätt på.
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 038
Senast: Hajfisk
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 829
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp