F

fru_griz

En kusin till mig fick för ett år sedan en häst köpt till sig av sin pappa. Hästen visade sig efter ett tag vara för svår för min kusin, eftersom hästen var mer utbildad och känslig än min kusin. Hästen blev bara förvirrad av min kusins stora inkonsekventa hjälper. Och eftersom hästen inte förstod vad ryttaren på ryggen höll på med, beslöt den sig för att själv ta kontrollen. Detta resulterade i att min kusin blev rädd för den och nu har bestämt sig för att sälja hästen och sluta med hästar. Men innan de sålde hästen beslöt de sig för att göra en stor veterinärundersökning för att fastslå att det inte var något ”fel” på hästen. Hästen går igenom undersökningen fel fritt, förutom att den visar svaga tecken på en hovledsinflammation på ena frambenet. Hästen står i tre veckor, åker tillbaka, friskförklaras och skall nu börja sättas igång. Men nu är ju problemet att min kusin inte vågar rida på hästen, men för att sätta igång den så skall hon rida den. Man får inte sålt en häst för ett rimligt pris som den inte är igångsatt, så hästen måste ridas. Lösningen på problemet blir att veterinären skriver ut lugnande till hästen. Så nu skall min kusin under tre veckors tid rida hästen, med lugnande i kroppen.

Så, vad tycker ni? Är det okej att ge en häst lugnande innan man rider den? Och i vilka situationer är det okej att göra det?
 
Sv: Lungande

jag tycker inte det låter bra att hästen ska arbeta på lugnande.. måste hon promt själv rida den? är det inte bättre om kusinen skaffar en medryttare eller skickar hästen till någon som vågar rida igång den - utan lugnande?
 
Sv: Lungande

Om veterinären säger att det är ok, så måste det ju vara det... men jag hoppas att det endast gäller den första igångsättningen, skritt och lite trav... ska den arbetas mer så tycker jag det låter väldigt konstigt att man får ge lugnande till hästen! Det är ju, om inte annat, en stor skaderisk att rida den mer om den har lugnande i kroppen, då har den ju inte full koll på sig själv och var/hur den sätter ner bena!!
Att ta hjälp av någon som inte är rädd för den låter som en mycket klokare idé!!!
 
Sv: Lungande

Vet skrev ut lugnande till min häst efter att hon haft en senskada och vilat i 8 v. Jag skulle ALDRIG ha klarat det utan lugnandet, särskilt jobbigt när hästen är tokvild men inte får busa. Jag tycker absolut att det är okej i vissa situationer, men kanske inte i den du nämner. Det vore väl bättre om ryttaren tog hjälp av någon duktigare. Om det däremot vore så att hästen är spritt språngande galen när den ska sättas igång och det är för ryttarens säkerhet så tycker jag att det är okej.
 
Sv: Lungande

Nej, jag tycker inte det är ok att ge en häst lugnande för att man ska kunna rida den:confused:

Tycker det är fel av en veterinär att skriva ut det på sånt sätt.

lugnande ska man ha vid särskilda behov. tex en veterinärundersökning,om den har boxvila och blir "galen" osv.
INTE för att människan har bristande kunskaper :(

för att kunna springa måste man först lära sig att gå- för att kunna rida behöver man först lära sig att hantera hästen.
 
Sv: Lungande

Jag tycker att du har en tråkig ton när du skriver om din kusin. Det kan finnas flera orsaker till att hästen inte fungerar för henne. Att köpa häst är svårt, ibland en ren chansning om det ska funka eller inte. Alla hästar passar inte alla ryttare. Om hästen är för svår för ryttaren är det bättre att inse det och byta häst. Ingen prestigeförlust i det. Din kusin verkar ta ansvar för hästen, och h*n verkar inse att hästen inte är rätt för henne.

Om det är rätt eller fel av vet att skriva ut lugnande är svårt att säga. Men man får lita på att vet vet vad h*n gör. Ibland kan det vara befogat. Om hästen får så mycket överskottsenergi att det är fara för både ryttaren och hästens skada, kan det vara befogat med lugnande under den första igångsättningsfasen. Är säkert inte bra för hästen att spatta runt med en skada under rehabilitering.

Norrland
 
Sv: Lungande

Nej, jag tycker inte det är ok att ge en häst lugnande för att man ska kunna rida den:confused:

Tycker det är fel av en veterinär att skriva ut det på sånt sätt.

lugnande ska man ha vid särskilda behov. tex en veterinärundersökning,om den har boxvila och blir "galen" osv.
INTE för att människan har bristande kunskaper :(

för att kunna springa måste man först lära sig att gå- för att kunna rida behöver man först lära sig att hantera hästen.

Jag håller med dig! ;)
 
Sv: Lungande

Nej, jag tycker inte det är ok att ge en häst lugnande för att man ska kunna rida den:confused:

Tycker det är fel av en veterinär att skriva ut det på sånt sätt.

lugnande ska man ha vid särskilda behov. tex en veterinärundersökning,om den har boxvila och blir "galen" osv.
INTE för att människan har bristande kunskaper :(

för att kunna springa måste man först lära sig att gå- för att kunna rida behöver man först lära sig att hantera hästen.

Kan bara hålla med!!!
 
Sv: Lungande

Kan inte kusinen ordna någon annan som rider hästen?

Min dotter har samma problem fast omvänt,hennes ponny är inte mer än normal utbildad och blir fruktansvärt osäker när dottern kräver mer av henne än hon kan.

Men nu har vi löst det tillfälligt fram till sommaren då ponnyn kommer att säljas, genom att dottern rider en mer utbildad häst och en orutinerad släkting till henne rider ponnyn..


Fungerar skit bra!!! ponnyn är go och glad så att det bara strålar om henne med den orutinerade ryttaren:D Så kul att se henne!!

Hon är snäll som sjutton,den perfekta första ponnyn inga problem alls,ungarna var ute och red och nybörjar tjejen strålar som en sol över att hästen är så snäll så att hon till och med vågar både trava och galoppera på henne!!:love:


Be din kusin fråga runt om det inte finns någon mer rutinerad som kan ta över ridningen tills hästen ska säljas,kanske finns det någon runt omkring om inte så kan man ju lämna ut hästen på foder..
 
Sv: Lungande

Jag tycker lite synd om din kusin, måste vara en riktigt jobbig situation...
Kan hon inte lösjobba hästen innan, så den får busa av sig? Eller longera eller liknande?
 
Sv: Lungande

Jag tycker lite synd om din kusin, måste vara en riktigt jobbig situation...
Kan hon inte lösjobba hästen innan, så den får busa av sig? Eller longera eller liknande?

Den får ju inte springa och busa eftersom de är rädda för att skadan skall komma tillbaka.
 
Sv: Lungande

Nej, jag tycker inte det är ok att ge en häst lugnande för att man ska kunna rida den:confused:

Tycker det är fel av en veterinär att skriva ut det på sånt sätt.

lugnande ska man ha vid särskilda behov. tex en veterinärundersökning,om den har boxvila och blir "galen" osv.
INTE för att människan har bristande kunskaper :(

för att kunna springa måste man först lära sig att gå- för att kunna rida behöver man först lära sig att hantera hästen.

Tycker det är lite överdrivet att skriva så, den första raden alltså. TS undrade ju just om det var ok att ge den lugnande under igångsättningen! Inte konstigt om en häst är mer tokig precis efter boxvila!!
Dock motsätter jag mig att ge lugnande när man kommit förbi första igångsättningen!! Då håller jag fullkomligt med att man inte ska ge lugnande, för då handlar det om bristande kunskap då ska man överlämna till någon som kan hantera hästen istället!
 
Sv: Lungande

Men givetvis måste ju en häst sättas igång lugnt efter en skada, annars riskerar man ju att den kommer tillbaka!!

det är ju bättre att man sätter igång den från marken.
Det är DET som jag menar.
Varför i hela friden ska man rida igång den?
 
Sv: Lungande

det är ju bättre att man sätter igång den från marken.
Det är DET som jag menar.
Varför i hela friden ska man rida igång den?

Håller med. Om kusinen är rädd och hästen ringrostig, varför inte promenera med den i början? Om man nu som sagt inte kan få hjälp av ngn annan...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 894
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 885
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp