Lungblödning: hur allvarligt?

Spirit

Trådstartare
Om en travhäst har haft en lungblödning som nu är utläkt (enl ägaren)
Hur arbetsför är den då? Klarar den "fritidsridning" sk hopp och dressyrträning och uteritterpå hobbynivå?
Eller den är en sk "skogsmulle" häst, med långa lugna turer i skog & mark?

Och hur stor är risken för återfall och framtida veterinärräkningar?
Hur allvarligt är eg en lungblödning?

Denna häst är nu pensionerad från banan.

Anledningen till mina frågor är att jag blivit tillfrågad om att ta hand om hästen, och ha den som ridhäst. (Jobbar på samma jobb som ägaren)

Mvh
Spirit med många frågor.

Sv: Lungblödning: hur allvarligt?

Klarar säkert fritidsridning utmärkt, det är vid maximal ansträngning blödningen brukar märkas.

Red en f.d travare som tävlade både dressyr och hopp och red distansritter som var lugnblödare. Det brukar bara vara vid extrem ansträgning som blödningarna gick upp.
Men rådfråga med vet om du är osäker.

Jag har frågat en vet. men fick ett väldigt kryptiskt svar som inte gjorde mig ett dugg klokare.
Kanske skall ringa fler?

Det jag är ute efter är egentligen ingen diagnos användning utan en praktisk användning.
Men jag vill inte ha en häst som kan komma kostar massor i vet. räkningar pga jag tagit emot den trots just lungblödning.

Finns det någon mer som har/haft en fd lungblödare som kan berätta hur det går för dom?

Hästen är gudasnäll att hantera och rida, men jag vågar inte pga min okunskap om just den "skadan".

/Spirit

Vad jag har förstått så är lungblödning något som bara märks vid mkt hög ansträngning.
En av mina bästa vänner var skötare hos en amatörtränare vars häst visade sig vara lungblödare.
Vad man måste komma ihåg när det gäller just travare i tävlingskondition är att de utsätts för helt andra ansträngningar än vad "vanliga" hästar gör. Du kommer aldrig upp i samma press på lungor etc om du rider bara vanlig fritidsridning.

På den hästen var det iaf fullt möjligt och förmodligen även bra om han kunde bli en fritidshäst. Jag skulle inte känna mig så reserverad iallafall om det var så att jag blev erbjuden en "lungblödare"

Tack för ditt svar.
Jag skall åka och titta på han imorgonkväll och sen bestämma mig. Men jag är inte lika orolig längre tack vare er.

Mvh
spirit

Liknande trådar

Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon... 2
Svar
38
· Visningar
5 693
Senast: pulkaskurk
·
T
Trav Hej allihop! Vet inte mkt om sporten och travhästens skötsel som sådan. Men har nu fått travfolk alldeles inpå mig och är lite frågande...
Svar
8
· Visningar
1 770
Senast: martha
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 101
Senast: tina_sj
·
Träning Jag vet inte hur jag skall göra.. :cry: Min valack har pålagringar på båda frambenen, skelettförändring i tåsträckaren på höger...
Svar
10
· Visningar
1 002
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Äta lax som stått framme?
  • Recept på valnötstårta?

Hund, Katt, Andra Djur