Lunginflammation

fejt

Trådstartare
Jag avslutar min semester med lunginflammation, högst troligt orsakad av mykoplasmabakterie. Var sjuk med feber och hosta i tio dagar innan jag gick till vc. Fick antibiotika igår och känner mig redan lite bättre. Är det någon av er som haft? Hur lång tid tog det innan ni blev så pass bra att ni kunde gå till jobbet? Läkaren sjukskrev i två veckor men det känns ju helt orimligt länge. Jag längtar efter mitt bibliotek!
 
Senast ändrad:
Jag avslutar min semester med lunginflammation, högst troligt orsakad av mykoplasmabakterie. Var sjuk med feber och hosta i tio dagar innan jag gick till vc. Fick antibiotika igår och känner mig redan lite bättre. Är det någon av er som haft? Hur lång tid tog det innan ni blev så pass bra att ni kunde gå till jobbet? Läkaren sjukskrev i två veckor men det känns ju helt orimligt länge. Jag längtar efter mitt bibliotek!

Jag har haft för 1,5 år sen. Aldrig varit så sjuk. Var helt orkeslös och hostig i 2 veckor. Ont i bröstet, kunde inte ligga och sova. Hög feber.
Sen var jag matt och hade nedsatt ork i ca 6 veckor tror jag. Så man blev andfådd av att gå ut med hunden.

Jag pluggade och detta var i anslutning till jullovet ”som tur var”. Var hemma från skolan 3 dagar tror jag.
 
Jag har haft för 1,5 år sen. Aldrig varit så sjuk. Var helt orkeslös och hostig i 2 veckor. Ont i bröstet, kunde inte ligga och sova. Hög feber.
Sen var jag matt och hade nedsatt ork i ca 6 veckor tror jag. Så man blev andfådd av att gå ut med hunden.

Jag pluggade och detta var i anslutning till jullovet ”som tur var”. Var hemma från skolan 3 dagar tror jag.

Men usch! Vet du om du hade sån mer "klassisk" lunginflammation som kommer nästan från ingenstans med hög feber och hosta?
Den här mykoplasmavarianten kommer tydligen mer smygande och jag hoppas att jag förstått det rätt när jag uppfattat den som mindre allvarlig.
Min feber är borta efter fyra antibiotikatabletter men jag har svårt med andningen och kan som du inte ligga ner och blir andfådd och utmattad av att gå på toa.
 
Jag har haft det minst två gånger - sjukskriven några dagar och fick antibiotika. Symptomen var framförallt envis hosta och allmän trötthet/orklöshet. Jag mådde bra efter några dagar, bara hostan som höll i sig lite längre.
 
Jag har haft lunginflammation av mykoplasmabakterier, det var när jag var typ 19 år så väldigt länge sen. Minns att jag var riktigt dålig, svimmade på sjukhuset och låg hemma sjuk ganska länge.
 
Jag har haft det minst två gånger - sjukskriven några dagar och fick antibiotika. Symptomen var framförallt envis hosta och allmän trötthet/orklöshet. Jag mådde bra efter några dagar, bara hostan som höll i sig lite längre.
Det låter uppmuntrande! Jag får hoppas på nåt liknade för min del också :)
 
Jag hade dubbelsidig lungsäcksinflammation för några år sedan. Vidrigaste jag varit med om, gjorde ont att andas i en dryg vecka. Var hemma från jobbet tre veckor om jag inte missminner mig. Tog någon månad innan ork och kondition började närma sig normalnivåer
 
Jag har haft lunginflammation av mykoplasmabakterier, det var när jag var typ 19 år så väldigt länge sen. Minns att jag var riktigt dålig, svimmade på sjukhuset och låg hemma sjuk ganska länge.
Det verkar slå väldigt olika. Spännande det här :p
 
Jag hade dubbelsidig lungsäcksinflammation för några år sedan. Vidrigaste jag varit med om, gjorde ont att andas i en dryg vecka. Var hemma från jobbet tre veckor om jag inte missminner mig. Tog någon månad innan ork och kondition började närma sig normalnivåer
Det låter väldigt mycket värre än min åkomma. Urk!
 
Jag har haft lunginflammation orsakad av mykoplasma. Jag var fruktansvärt dåligt i över två veckor fick äta två omgångar pencillindoser. Jag var borta cirka tre veckor från jobbet var några år sedan nu så jag minns inte exakt , jag hade så hög feber att jag ramlade ihop i duschen när jag var som sämst. Hade sen hosta som satt i under sex veckor räknat från när jag blev sjuk. Läkaren sa att jag hade blivit ovanligt svårt sjuk av detta så förhoppningsvis blir det inte lika illa för dig.
 
Jag gick med en inkapslad för några år sedan i 5 mån. O_o Ingen rolig historia och slarvig vårdcentral till slut fick jag en inhyst läkare som tog speciella prover då ingen infektion visades på de vanliga proverna. Fick antibiotika och jag var slö och slapp ett halvår till. Segt som attan. nu ska jag in igen nästa vecka då hostan inte släppt, hur länge hostade ni andra? tar det tid? innan den biten går över?
 
Jag var dålig för några år sedan. Trött som fasen och förkyld fram och tillbaks. Jobbade då som tränare och kunde inte direkt vara hemma så mkt som eg krävdes. Minns en lektion jag själv red för min tränare och hade sån yrsel att jag inte ens såg sargen på ridhuset. Dagen efter det bråkade jag mig till rejäl provtagning på vårdcentralen, konstaterades mykoplasma(lunginflammation) och fick medicin. Jag blev feberfri inom några dagar på den antibiotikan. Hade dock ngt sänkt allmäntillstånd flera veckor. Men det kan ju varit iom att jag gått med det ett tag samt inte kunde vara ledig.
 
Innan jag pallrade mig iväg till läkare var jag dålig i några veckor, orkade ingenting men kämpade på med jobb och stall iaf. Blev sjukskriven och fick antibiotika + Cocillana Etyfin utskrivet mot hostan. Jag trodde jag skulle dö! Har aldrig spytt så infernaliskt i hela mitt liv, sängen galopperade runt med mig och slog volter så jag trodde tarmarna var på väg upp ur kroppen. Visade sig att jag inte tål läkemedel med morfinbas. :crazy:

Efter jag slutade ta skiten blev jag pigg igen och var tillbaka på jobbet inom en vecka med nya krafter. :up:
 
Jag avslutar min semester med lunginflammation, högst troligt orsakad av mykoplasmabakterie. Var sjuk med feber och hosta i tio dagar innan jag gick till vc. Fick antibiotika igår och känner mig redan lite bättre. Är det någon av er som haft? Hur lång tid tog det innan ni blev så pass bra att ni kunde gå till jobbet? Läkaren sjukskrev i två veckor men det känns ju helt orimligt länge. Jag längtar efter mitt bibliotek!
Krya på dig! Det verkar som du märker vara väldigt olika hur snabbt antibiotikan hjälper, svägerskan med familj var sjuka en hel sommar eftersom de bara återsmittade varandra så de blev friska när hela familjen fick äta en kur samtidigt.
 
Jag hade det en gång för mååånga år sedan. Blev frisk ganska omgående med antibiotika om jag minns rätt.
 
Jag avslutar min semester med lunginflammation, högst troligt orsakad av mykoplasmabakterie. Var sjuk med feber och hosta i tio dagar innan jag gick till vc. Fick antibiotika igår och känner mig redan lite bättre. Är det någon av er som haft? Hur lång tid tog det innan ni blev så pass bra att ni kunde gå till jobbet? Läkaren sjukskrev i två veckor men det känns ju helt orimligt länge. Jag längtar efter mitt bibliotek!
Jag har haft. Var riktigt risig och det tog lång tid innan rätt sak konstaterades. Men när jag väl fick rätt antibiotika gick det rätt fort att bli bra har jag för mig.
 
Jag råkade smitta mamma som blev knalldålig. Hög feber hon med, hosta, desaturerade och hamnade på mima i en vecka och ytterligare några dagar på en ”vanlig” medicinavdelning. Crp 500+

Jag läste mycket om mykoplasma på nätet och den ska ju komma smygandes och vara som en vanlig förkyldning. Min kom på en dag. Kände mig frusen och febrig på jobbet. Kom hem och hade 39. Sen fick jag 39,9 i flera dagar. Det konstiga var att jag kände mig tämligt okej med de graderna. Annars ligger jag och sover om jag har 38,2. Men det gick inte nu.
Minns nätterna med som var vidriga. Ena stunden låg jag med tre täcken, två panodil senare vaknade man av att hela sängen var plaskvåt. Det rann om hela kroppen bokstavligt.
 
Krya på dig! Det verkar som du märker vara väldigt olika hur snabbt antibiotikan hjälper, svägerskan med familj var sjuka en hel sommar eftersom de bara återsmittade varandra så de blev friska när hela familjen fick äta en kur samtidigt.

Tack! Det är förmodligen barnen som smittat mig. De har hostat och varit smårisiga av och till hela sommaren men är friska nu och utvecklade inte lunginflammation. Jag tror stenhårt på den här antibiotikakuren :D
 
Jag råkade smitta mamma som blev knalldålig. Hög feber hon med, hosta, desaturerade och hamnade på mima i en vecka och ytterligare några dagar på en ”vanlig” medicinavdelning. Crp 500+

Jag läste mycket om mykoplasma på nätet och den ska ju komma smygandes och vara som en vanlig förkyldning. Min kom på en dag. Kände mig frusen och febrig på jobbet. Kom hem och hade 39. Sen fick jag 39,9 i flera dagar. Det konstiga var att jag kände mig tämligt okej med de graderna. Annars ligger jag och sover om jag har 38,2. Men det gick inte nu.
Minns nätterna med som var vidriga. Ena stunden låg jag med tre täcken, två panodil senare vaknade man av att hela sängen var plaskvåt. Det rann om hela kroppen bokstavligt.

Men stackars din mamma! Måste ha varit vidrigt.
Mitt började med ett litet rossel i bröstet och så plötsligt hade jag feber. Men inte så hög som du. Sen låg jag som sagt i en dryg vecka och frossade innan jag gick till läkaren. Crp 120 så inga större konstigheter. Jag känner mig redan mycket bättre av antibiotikan. Nu är det bara andnöden jag får lite panik över.
 
Jag gick med en inkapslad för några år sedan i 5 mån. O_o Ingen rolig historia och slarvig vårdcentral till slut fick jag en inhyst läkare som tog speciella prover då ingen infektion visades på de vanliga proverna. Fick antibiotika och jag var slö och slapp ett halvår till. Segt som attan. nu ska jag in igen nästa vecka då hostan inte släppt, hur länge hostade ni andra? tar det tid? innan den biten går över?
Inkapslad - det låter otäckt! Och stackare att behöva dras med det så himla länge. Hoppas verkligen att de får bukt med din hosta nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
865
Senast: Ninnurur
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 456
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp