LUNGINFLAMMATION??

H

hotstuff

MITT LILLA FÖL HAR FÅTT PÅBÖRJAN TILL LUNGINFLAMMATION.
NU GÅR HON PÅ PENCILIN O FABROL.
KOMMER DETTA ATT GE NÅGRA MEN FÖR LIVET??
 
Ojdå, du verkar ha en himla otur med ditt föl :(
Ser att du skrivit flera trådar om fölis "lite här & var"!
Tyvärr har jag inte råkat ut för nåt sånt här med lunginflammation, men har den fått medicin av veterinären så ska allt förhoppningsvis bli bra, fast det är ju inte nån bra start i livet, tycker jag :o!!!!!
 
Jag svarade förra gången du frågade, men jag svarar igen då.

Fölis KAN få men av lunginflammationen. Dock så har den kommit under veterinärvård fort och det har inte riktigt hunnit bli lunginflammation utan luftvägsinfektion. Och den har fått behandling i tid.

Däremot, vid alla luftvägsinfektioner så får de små, små skador på luftvägarna och ev lungorna. Dessa i sig är ofarliga bara de får tid att läka ut, vilket kan ta betydligt längre än hästen har symptom. Om man innan de läkt ut anstränger hästen hårt (inte aktuellt för föl) eller får ÄNNU en luftvägsinfektion så kan man få problem.

Mitt föl hade liiindrig lunginflammation vid tre veckors ålder. Sen fick hon en luftvägsinfektion som hann bli ganska kraftig innan hon fick rätt PC. Efter det så började hon hosta om jag gav hö inne. Jag bytte från halm till spån och började ge hösilage inne och hostan försvann. Men båda veterinärerna varnade mig att om man har otur eller inte ser över stallmiljön etc så kan så täta luftvägsinfektioner göra dem dammallergiska, dvs de blir hosthästar, eftersom luftvägarna inte fått en chans att läka ut riktigt. Detta gäller både vuxna hästar ch föl men som i allt annat så är ju föl känsligare.

Men det ska inte behöva bli några problem med ditt föl bara hon fått rätt PC nu och inte råkar ut för mer problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Måste opererad struppipare äta från golvet resten av livet? Har någon haft en opererad struppipare som fått mat i lungorna och fått...
Svar
9
· Visningar
808
Senast: Marty
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 233
Senast: manda
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 790
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp