Lungödem, förstorat hjärta

nuckan

Trådstartare
Min Gordon setter som jag bara hunnit ha i 2månader ligger inne på djursjukhuset efter en lång orolig dag. Jag åkte in med en hund som var lite hängig och hade ökad andningsfrekvens i tron att det var en liten infektion. Det visade sig vara på röntgen att det var:
Massa vatten i lungorna (det här ser hemskt ut var vets utlåtande)
Förstorat hjärta

Jaktödem är uteslutet, eftersom han inte gjort något ansträngande.
Lunginflammation är uteslutet av något test de gjorde.

Veterinären kunde inte säga mer för tillfället men jag fattar inte hur hon ska kunna säga mer han är ju röntgade och alla provsvar är analyserade?

Nu ligger han inne med dropp och vätskedrivande och jag sitter hemma rejält chockad och väntar på nästa besked.

Veterinären kommentar var: hur kan en hund som har hjärta och lungor som ser ut så här vara så pigg.

Mitt hjärta skriker.
Han är bara sju år...
Har någon erfarenhet av någon av dessa symptom? Hur stor ska jag måla faan på väggen? Hjärtfel.? Cancer? :cry:
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Jag har bara träffat på hundar med "jaktödem" Drevrar allihop. Den ena va en kompis hund. De lyckades hålla det någorlunda i schack med hjälp av vätskedrivande tabletter. Tiken blev 9år och hade lungödem de 3 sista åren. Hon jagade sin sista säsong ett halvår innan hon togs bort på sommaren.

Fråga vet angående vätskedrivande. Om du vill kan jag fråga kompisen, de är på besök imorgon.

Tråkigt att få ett sånt besked.. Sitter själv med en 3årig tik som fick bogledsartros diagnos för 3-4veckor sedan så jag vet hur jobbigt det känns att inte veta om det går att få ordning på dem. Kram på dej!
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Min fick för snart två år sedan diagnosticerat vatten i lungorna pga hjärtproblem. Hon får sex olika mediciner fördelat på tre ggr per dag. När vi var inne så sa veterinären att i medel lever dom kanske sex månader. Hon har överlevt i två år. Dock blir hon 12 år i år men ändå. Rent aktivitetsmässigt så hänger hon med på promenaderna men ingen mer aktivering över det. Hellre 6 korta promenader är 2 långa.

Fast begränsningen med promenaderna är snarare att hon börjar bli stel i bakbenen än själva hjärtproblemet.
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Tack för lite uppmuntran!

Fick dock precis veta att han svarat bra på vätskedrivande och när de röntgade igen såg de e förändring i hjärtbasen..

Vi fick två teorier på vad de kunde vara: Hjärtfel eller tumör.
Prognosen är därmed dålig. Men hon pratar om att de inte kan bestämma exakt vad det är. Varför då? Kan man inte ultraljuda? Magnetröntgen? :cry:
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Jag skulle väl gissa på ett hjärtfel som lett till lungödem och förhoppningsvis går det att medicinera.
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Min löwchen hade en degenererad hjärtklaff, ett vanligt småhundsproblem, som leder till precis samma konsekvenser. Lungödem och dålig syresättning, andnöd och till slut hjärtsvikt.

Han levde 3 år efter sin diagnos. De sista åren hade han vätskedrivande och en annan medicin som skulle förbättra hjärtats sammandragningsförmåga så att blodet pumpades ut bättre.

Det finns ett annat hjärtklaffsproblem också som är vanligare på stor hund.

En bra och lättförståelig artikel finns här. Hoppas moderatorn kan tillåta länken, googla annars hund och blåsljud så hoppas jag du hittar den på vovve.net

http://vovve.net/Artiklar/Aldre_hundar_och_blasljud.asp
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Ultraljud kan ge en bättre diagnos, men det gäller ju att de har en veterinär på plats som kan utföra ultraljudet.
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Kl
Nu har de röntgat en gång till efter att han fått vätskedrivande i Tablettform istället för intrvenöst under hela kvällen natten och morgonen. Resultatet var dåligt... Vilket visar att han svarade på den intravenöst medicinen men inte den som han i så fall skulle behandlas med. Efter att dessutom ha sett att det är något med blodet (vad vet de inte riktigt än) så är prognosen värre...
Efter detta var det två val: avliva eller åka till Ulltuna (60mil). Men han är så dålig att han lider i varje andetag.

Nu till det krångliga... Jag är fortfarande bara fodervärd på honom, skulle ta över ägandeskapet när jag var säker på att allt skulle funka hos mig. Detta innebär att jag inte tar besluten (eller betalar). Hans ägare tar inte detta på allvar! Trots att veterinären försöker tala honom till rätta har han nu tagit beslutet som inte ens bör få förekomma. Han ska ta hem hunden och behandla honom hemma med vätskedrivande! Trots att veterinären säger att han svarar dåligt på denna medicin!! Jag är så arg att jag skakar! Han påstår då att hans hemveterinär säger att han säkert bara har ett Jaktödem.. Och då står jag med de värsta röntgenplåtar klinikveterinären sett på i min hand.

Det här var det värsta som kunde hända! En hund som lider! Hade jag bestämt hade han fått somna idag. Jag vill ju att fina prinsen ska få jaga ripor och rulla sig i kadaver utan att plågas. Det här blir det värsta alternativet med en hund som absolut inte får anstränga det minsta och som dessutom har lungorna fulla med vatten (och en trolig hjärttumör). Hur kan man göra så mot nån man älskar?
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Kan inte veterinären besluta att det vore djurplågeri att låta honom leva och avliva? Alternativt ringa hemmaveterinären så får han prata med ägaren då ägaren tydligen lyssnar på hen.
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Veterinären borde kunna säga att det inte går om det är ökat risk för hundens lidande, vilket det verkar som i detta fallet.
Hoppas det löser sig till det bästa och beklagar!
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Detta innebär att jag inte tar besluten (eller betalar). Hans ägare tar inte detta på allvar! Trots att veterinären försöker tala honom till rätta har han nu tagit beslutet som inte ens bör få förekomma. Han ska ta hem hunden och behandla honom hemma med vätskedrivande! Trots att veterinären säger att han svarar dåligt på denna medicin!! Jag är så arg att jag skakar! Han påstår då att hans hemveterinär säger att han säkert bara har ett Jaktödem.. Och då står jag med de värsta röntgenplåtar klinikveterinären sett på i min hand.

Du har varit med på resan och sett hur dåligt hunden har mått. Det har ägaren inte. Förhoppningsvis landar personen i verkligheten när h*n träffar hunden och ser hur det är ställt. Eller kort därefter. Du kan inte göra mer nuckan. Det är väldigt svårt att stå bredvid och göra ingenting när en hund lider av sviktande hjärtfunktion så om det inte är något allvarligt fel i huvudet på ägaren kommer hunden snart att få somna in.
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Tack för alla svar!

Jag ska be veterinären ringa hans hemveterinär och även skicka över röntgen plåtarna. Har skickat en film till ägaren när han ligger och sover också.. Andningen är inte alls rolig på den filmen.

Veterinären har skickat hem oss nu med starka mediciner eftersom han bara satt och ylade plus att de inte kan göra mer nu utan antingen måste han till Ulltuna eller somna. De ansåg att det viktigaste är att han är så lugn som möjligt, han kan inte få lugnande Heller pga av hjärtat.

Jag har en inbokad tid på måndag och då ska de titta på hans vita blodkroppar igen för att bli lite säkrare på diagnosen för att göra beslutet lättare. De verkar som de vill kunna säga rakt ut de som de tror det är: tumör.

Så här ligger jag i sängen med liten mager stackare som sover djup men har en andningsfrekvens på 45 och en puls bara på 70...
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

En sjuårig hanhund på foder?
Är uppfödaren/ägaren ansluten till SKK så bryter denne mot klubbens stadgar o lär bli utesluten om du tar upp detta med deras juridiska avdelning, bra om du själv oxå är medlem.
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Foder är väl fel ord kanske. Men jag har honom på prov för att jag ska ta över ägandeskapet om allt fungerande. Och vi sa väl att under den tiden han är på prov är det som om jag har "lånat honom" bara dvs han står för alla kostnader/veterinär beslut. Dessutom är han inte ansluten till skk då han bor i ett grannland.
 
Senast ändrad:
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Grannland där rasklubben inte är ansluten till nationella kennelklubben o FCI?
 
Senast ändrad:
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Okej nu vet jag inte ens något om detta men visst är han väl ansluten till sitt hemlands kennelklubben. Men i det här fallet har det väl ingen betydelse? Det kommer inte hjälpa mig i frågan om hundens lidande, jag kommer inte fatta beslutet hursomhelst. det spelar ingen roll längre när hunden ska tillbaka till honom där han förmodligen kommer dö av sig själv inom snar framtid...
 
Senast ändrad:
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Okej nu vet jag inte ens något om detta men visst är han väl ansluten till sitt hemlands kennelklubben. Men i det här fallet har det väl ingen betydelse?

vallhund menar att om ägaren är en registrerad uppfödare kan det vara ett argument att komma med för att personen ska ändra sig. Men jag gissar att om personen hade varit en registrerad uppfödare och hundproffs hade detta aldrig hänt.

Förhoppningsvis kan veterinärerna prata ihop sig och lösa problemet. Beklagar verkligen!
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Jo jag misstänkte att hon menade så men jag tror inte det skulle bita på honom. Han är en privatperson som inte sysslar med avel bara med jakt. Dessutom är hunden 7år och inte över så än så länge gör han inget fel i själva fodervärds frågan (som eg är en prövotid inför det som skulle bli ett överlåtande av ägarskapet). Så jag tror tyvärr att det inte skulle bita på honom att lägga fram detta.

Men jag hoppas det räcker med å se honom för att ta rätt beslut:cry:. Han blev jätteanfådd när vi gick ut och kissade i natt, något som aldrig var hänt förr förutom när han sprungit lös.. Så det håller ju tydligt på å ske en försämring.
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Har grannlandets kennelklubb andra regler/avtal för fodervärd än SKK? Vad gäller SKK så är reglerna samma om man är medlem eller innehar kennel. Bryter man mot reglerna kan man bli utesluten, om man blir anmäld, det svider kanske mer för uppfödare än för enskilda medlemmar.
Vill man inte bli missförstådd så använder man sig lämpligen av rätt terminologi.

Hoppas vovven slipper lida.
 
Sv: Lungödem, förstorat hjärta

Ja nkk som det gäller i detta fallet har andra fodervärdsavtal. Dessutom behöver han inte vara ansluten till nkk för att få jaga. Och är det en privatperson eller som varken ställer ut,går jaktprov så tror jag tyvärr inte att han är bekymrad över detta. Om han ens är medlem.

Kl.
Nu har jag pratat med honom igen iaf och han verkar iaf ha ändrat rikting på sina tankar och börja insett allvaret. Vi ska avvakta vidare beslut till efter röntgen imorgon men han verkar ha lagt ner tanken att bara ta hem hunden och behandla hemma med vätskedrivande. Tack o lov! Men allt beror nog på vad blodprover och röntgen visar imorgon.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 256
Senast: super
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 770
Senast: Lime
·
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 747
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Ny i bukefalos och har sett en lång engagerande tråd om cancer i lymfan. MIn snart 13-åriga (i november) Siberian Husky har nu fått...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp