Lupinkampen.

Jeffery

Trådstartare
Är det nån som vill vara med?

Har ikväll skurit av en koloni lupiner från den stora odlingen. Egentligen trodde vi att det var en fristående grupp lupiner, som enkelt skulle kunna stressas genom att plocka bort en massa av deras ytliga rötter. Men jävlar vilket meshnät rackarna byggt, och alla strålade åt ett och samma håll.

In under stengärsgården, mot huvudkolonien. Via en helt förvedad moderrot av 59 millimeters kaliber.

Glöm det här med att täcka med papp och ha på lite jord. Det här monstret skrattade sig harmynt då jag hotade med den metoden.

19AA9BDC-5134-40A6-BFDB-0DE062441A2F.jpeg
 
Döda lupiner är väldigt tillfredställande. Rensade en del av en vägsträcka häromdagen
Har du nån koll på hur små rötter man kan lämna, som det inte finns tillräckligt med livskraft i?
Ett sånt nät vi grävt upp är ju ingen idé att försöka svälta ut, för jag är ju död innan den här individen har gått ur tiden.

Här får du en bild på kvällens skörd, att salivera över - i bakgrunden finns modernitet till allt ont:

1B540D09-76FC-41B1-9D25-0167075BE1B4.jpeg
 
Har du nån koll på hur små rötter man kan lämna, som det inte finns tillräckligt med livskraft i?
Ett sånt nät vi grävt upp är ju ingen idé att försöka svälta ut, för jag är ju död innan den här individen har gått ur tiden.

Här får du en bild på kvällens skörd, att salivera över - i bakgrunden finns modernitet till allt ont:

Visa bifogad fil 70479
Det där är inte lupinrötter, ser ut som någon typ av träd eller buske
 
Jag HATAR lupiner.

Grävde bort mängder ur den "rabatt" som är bredvid huset. Försökte vara noggrann.
Det var 2012. Jag rycker fortfarande fröplantor.

Längs vägen utanför växer massor. Vägverket är så smarta att de slår vägkanterna när lupinerna hunnit gå i frö och står torra och bruna. :rage:
Jag hatar nog Vägverket lite grann också.
 
Det där är inte lupinrötter, ser ut som någon typ av träd eller buske
Spännande.
Om du har rätt blir biologen bland oss skapligt överraskad. Vi är dock övertygade om att det var en liten lupinklase vi började lyfta upp med spett. Och se’n har vi dragit i de trådarna, och tagit upp lite fler klasar lupin. De är inte stora ännu, på 310m höjd i norra Dalarna.

Vi får undersöka mer imorrn. Ikväll är vi förhindrade att gå ut pga myggsituationen efter regnet. Vi har ett par hektar vattenfylld björksly nedanför oss just nu.
 
Längs vägen utanför växer massor. Vägverket är så smarta att de slår vägkanterna när lupinerna hunnit gå i frö och står torra och bruna. :rage:
Jag hatar nog Vägverket lite grann också.
Jag har gnällt på dem för det och svaret jag fick var "ja men vi kan inte slå innan ängsblommorna gått i frö" :banghead: Jag ville bara skrika men påpekade att lupinerna ju har kvävt ängsblommorna och deras puckade slåtter enbart sprider skiten till nya icke infekterade områden.
 
Spännande.
Om du har rätt blir biologen bland oss skapligt överraskad. Vi är dock övertygade om att det var en liten lupinklase vi började lyfta upp med spett. Och se’n har vi dragit i de trådarna, och tagit upp lite fler klasar lupin. De är inte stora ännu, på 310m höjd i norra Dalarna.

Vi får undersöka mer imorrn. Ikväll är vi förhindrade att gå ut pga myggsituationen efter regnet. Vi har ett par hektar vattenfylld björksly nedanför oss just nu.
Rötterna ser vedartade ut och Lupinen har pålrötter som går neråt, då de är större en klase av sådana. På dessa rötter sitter det kvävefixerande bubler.
bakterieknc3b6lar-pc3a5-lupinrc3b6tter1-e1370950689460.jpg
 
Imorrn ska vi ge oss på ursprungskolonien, för att verifiera hur plantor som växt fritt i 25 år ser ut i rotsystemet.
Det är inte ofta jag önskar det är söndag redan på en lördag, men det där vill jag också se. Glöm för all del inte kamera! För min skull om inte annat!
Lupiner är fina och påminner mig om barndomens bättre stunder, men jag har förstått att det är ett jävla otyg tyvärr.
 
Jag röjer bort mina. Kör med trekantsklinga ( tretandad) , och jag går i bott mao roten syns. Det är klart det kommer upp nya småplantor men det lär det göra sålänge fröbanken håller sig levande.
 
För några år sen började jag gräva i ett Lupinstånd i min fd trädgård. De rötterna var lika jävliga som @Jeffery s. Det var absolut lupiner eftersom de hade stjälkarna kvar.

Dock tycker jag att det är vackra.
 
Vi slog vårt lupinhav med lie minst två gånger per sommar och efter några år var det inte mer än att man kunde punktmarkera enstaka plantor. Nu är de så få att man får leta för att plocka en ordentlig bukett och floran har kommit tillbaka jättefint i ängsmarken :love: Det tog några år men var inte särskilt besvärligt.
 
Det måste varit optimala groförhållanden i år för fröna. Jag har aldrig dragit så mycket fröplantor som i år men det betyder ju också att fröbanken i marken minskat rejält :devil:.
Har idag kapat av de som växer i gräsmattan. Grannen har eländena växandes på sin tomt så de skjuter in fröna till mig :crazy:
 
Vi slog vårt lupinhav med lie minst två gånger per sommar och efter några år var det inte mer än att man kunde punktmarkera enstaka plantor. Nu är de så få att man får leta för att plocka en ordentlig bukett och floran har kommit tillbaka jättefint i ängsmarken :love: Det tog några år men var inte särskilt besvärligt.
Låter lovande för de plantor jag har i vägslänten här utanför.

Jag har plockat blomstänglar och lagt i soptunnan. Men ska se om jag orkar ta en dust med lien på de värsta ställena.
 
Det där är inte lupinrötter, ser ut som någon typ av träd eller buske
Hejsan igen.
Här kommer en pudling om helgens lupinkamp:

Monstret som skrattade sig harmynt då jag hotade med täckmetod, skrattade sig harmynt för det var ingen lupin utan en monsterbjörk, som ståtligt stod på 10-12 meters håll.

Det som komplicerade hur vi tolkade rötterna var att lupinerna på flera ställen hade trasslat in sig i björkens ytliga rötter, så när den första plantan plockades upp satt den i en björkrot. När det drogs i denna rot, och de rötter den satt fast i, följde det med en eller två lupiner till.

Allra tydligast hur rötterna såg ut, fann vi i en jordhög som haft lupiner i sig i uppskattningsvis 8-10 år utan att någon härjat med dem. Det hade grävts i högen från ett håll, men mina föräldrar hann aldrig att konsumera mer än kanske en tredjedel av jorden innan de vandrade vidare. Där fanns inga som helst ytliga rötter som sammanband plantorna, men gott om morotsliknande rötter som ville ned på djupet.
Har bilder, men de är kvar i mobil och kamera just nu.


Biologen bland oss förlitade jag mig kanske för mycket på.
Till Biologens ursäkt kan jag dock säga att hennes expertområde är fisk, och det ligger en bit ifrån lupin.
Dock har hon läst på i ämnet, och vi har ändrat strategi i Lupinkampen 2021.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp