Lura i katten medicin

monster1

Trådstartare
Kisse är diagnostiserad med eosonofil gastrit dvs kronisk inflamation i tarmen som är livslång. För att hantera det äter hon W/D foder och kortison. Kisse har stor integritet och gillar inte alls att bli i tvingad medicinen, det går ju men det är tråkigt att bråka med henne varje kväll och det drabbar vår relation. Hon vill inte kjela med mig längre :(.
Så nu behöver jag era bästa tips för att lura i henne de små tabletterna utan tvång. Vad kan man baka in dom i som ändå är ganska snällt för magen och som inte går att slicka av och lämna tabletten på golvet :P.
 
Vår kisse åt antibiotika och kortinson i nästan två månader förra vintern. Det går inte få i honom tabletter och har aldrig gått, han spottar ut dom.
Fick ok av veterinären mosa tabletterna och blanda med kattmjölk för att sen ge med medicin-spruta.
 
Ouch - min kisse äter också kortison pga liknande åkomma. Hon får 1/2 tablett varannan dag och vi har sån rutin på det nu att det hon nästan ber om medicinen. I början var hon inte lika glad.

Du kanske kan pulverisera tabletten och lägga pulvret i något (här vet jag inte vad som är bäst) och sen kladda av det på hennes tass.
 
Prova Easy Pill. Det är som häftmassa man bakar in tabletter i. Ska smaka gott för katten.
 
Mina får medicin 2 ggr om dagen, jag gömmer tabletterna i mjuka kattsticks. Vet dock inte hur snälla de är mot magen? Men mina älskar dessa kattsticks och medicingivandet är dagens 2 höjdpunkter!
 
Ouch - min kisse äter också kortison pga liknande åkomma. Hon får 1/2 tablett varannan dag och vi har sån rutin på det nu att det hon nästan ber om medicinen. I början var hon inte lika glad.

Du kanske kan pulverisera tabletten och lägga pulvret i något (här vet jag inte vad som är bäst) och sen kladda av det på hennes tass.
Vi har precis börjat och ska ge 1,5 tablett varje dag i 2 månader. Hon blir extremt kränkt och drar sig undan efter medicingivorna och hon var en sådan himla kjellgris innan.
 
Enklast tycker jhag det är att helt sonika stoppa ner tabletten i gapet, även om det är med tvång och sen ge något gått efter. De lär sig snart nog att svälja snällt.
 
Enklast tycker jhag det är att helt sonika stoppa ner tabletten i gapet, även om det är med tvång och sen ge något gått efter. De lär sig snart nog att svälja snällt.
Fungerar bara om man inte har en katt som istället lär sig leka hamster
Vi hittade ett antal tabletter i buren först, husse trodde nämligen inte på mig när jag sa "han kommer spotta ut dom" :cool:
 
Vi har precis börjat och ska ge 1,5 tablett varje dag i 2 månader. Hon blir extremt kränkt och drar sig undan efter medicingivorna och hon var en sådan himla kjellgris innan.

Vilket kortison får hon?
Min fick 1 om dagen i 10 dagar sen ½ om dagen i 5 och sen ½ varannan dag - det känns som liten dos eftersom katten inte är bra i magen ändå :(

Lite tips som jag fick. Ge kissen medicin på en plats skild från matplatsen. Ge kissen en godsak direkt efter - gärna något som är lätt att svälja ner så tabletten inte fastnar. Se till att den har vatten om den behöver svälja ner med vatten
 
Enklast tycker jhag det är att helt sonika stoppa ner tabletten i gapet, även om det är med tvång och sen ge något gått efter. De lär sig snart nog att svälja snällt.
Ja det är enklast men hon blir kränkt och drar sig undan vilket jag inte vill, speciellt inte om vi ska ägna oss åt detta i flera år. Innan vi började medicinera så låg hon i min famn och sov hela nätterna och buffades med huvudet. Nu har hon slutat med det i en annan ände av huset, kommer inte fram och kelar. Jag vill inte ha det så.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja det är enklast men hon blir kränkt och drar sig undan vilket jag inte vill, speciellt inte om vi ska ägna oss åt detta i flera år. Innan vi började medicinera så låg hon i min famn och sov hela nätterna och buffades med huvudet. Nu har hon slutat med det i en annan ände av huset, kommer inte fram och kelar. Jag vill inte ha det så.

Fast att hon inte sover med dig behöver ju inte alls bero på att du ger henne medicin. MIna katter har olika sovvanor som de behåller ett tag - sen hittar de något annat ställe de vill sova på. Samma med keligheten - den varierar
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Fungerar bara om man inte har en katt som istället lär sig leka hamster
Vi hittade ett antal tabletter i buren först, husse trodde nämligen inte på mig när jag sa "han kommer spotta ut dom" :cool:
Jo de är duktiga - kan lägga tabletten under tungan och sen ätta knaller för att sen spotta ut i skålen! Men med pillret tillräckligt långt bak och huvudet upp till det svalts så, och så avslut med inspektion under tungan, därefter messmöret eller vad man nu mutar med.
 
Fast att hon inte sover med dig behöver ju inte alls bero på att du ger henne medicin. MIna katter har olika sovvanor som de behåller ett tag - sen hittar de något annat ställe de vill sova på. Samma med keligheten - den varierar
Hon sover hos mig varje natt förutom de sista dagarna då vi gett henne medicin, det började direkt efter besöket hos veterinären.
 
@monster1 min kisse som åt kortison i flera år och var mindre förtjust att ”tvingas”, så krossade jag tabletten med mortelstöt och blandade i en klick katzenmaltz . Lyfte upp katten och smetade in klicken i munnen.
Smakade gott nog att det skulle slinka ner med icke avog inställning.

Du kan blanda krosset i vad som katten gillar bäst - men snabba ryck att ge det och få ner det, för kortisonet har bismak så man vill inte att smaken sprider sig till det man blandar i.

I värsta fall kan man som någon tipsat om även smeta ner tassen med blandningen - de slickar i sig för att de känner att de måste , och du slipper tvångshålla osv, men i min erf om de verkligen inte gillar blandningen så lär de sig ändå associera proceduren att lyfta upp och få smet på tassen med obehag s.a.s .
 
Jag har 2 som medicineras, den ena med inhalator och den andra med tabletter. Den med inhalator har det varit ett långt kämpande med, hon vill inte. Men det har blivit bättre. I början såg jag henne knappt, men efter att ha hittat nått gott att bjuda på efteråt (kaviar), så är det bättre.
Jag förstår din oro, jag känner likadant. Men för min och Chloes del är det bara att fortsätta, det går ju inte att lura henne med sån medicin.

Jag hittade av en slump nått hon älskar, att bli borstad :love: Så när hon i perioder är rädd för/hatar mig, så är borsten frekvent använd :heart
 
Vi provade med kattsticks men de är ganska stora så hon behöver bita sönder dom och då ramlar halva tabletten ut. En gick i på det sättet men det gick åt några kattsticks bitar för det. Testar vidare.
 
Finns nu även prednisolon som är registrerat för djur. Den tabletten är smaksatt så det kanske går lättare. Du kanske redan fått det utskrivet annars kan det vara värt att prova. Den är dock dyrare än humanpreparatet.
 
Finns nu även prednisolon som är registrerat för djur. Den tabletten är smaksatt så det kanske går lättare. Du kanske redan fått det utskrivet annars kan det vara värt att prova. Den är dock dyrare än humanpreparatet.
Hon får predinosolon alternova 2,5 mg
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 485
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 421
S
Övr. Katt Hej! Sitter här hemma och funderar. Jag hittade min katt (hona som nyligen passerat 1år) på golvet igår (på morgonen) hon kunde inte...
Svar
3
· Visningar
10 180
Senast: gorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp