Lura i sig grönsaker

Haken med den affären är ju att om jag är mätt till lunch på bara en macka med ost/ägg. Så är havregrynsgröt med ostmacka och ett ägg mer mat än bara en macka :D.

Dock måste jag säga att det verkar som att man kan vänja kroppen vid havregrynsgröt, jag håller mig mycket längre på en portion numera än jag gjorde för några år sedan.
Ja alltså det är ju ganska komplext det där med mättnadskänsla. Dels beror det lite på dagsformen men även hur man äter överlag skulle jag tro. Jag vet att t.ex inte blir hungrig/sugen lika ofta om jag inte ätit större mängder socker som godis på någon vecka.

Sen kan man ju också välja lite. Antingen gröt+macka och ägg och sedan stå sig till lunch. Eller kanske bara gröt men man blir hungrig efter ett par timmar, då tar man ett ägg då kanske. Man får köra efter den strategin man personligen tycker funkar bäst :)
 
Går ju inte att veta vad som påverkat och inte när hon byter ut både gröten och smörgåsen och drycken samtidigt?
Ägget kan vara hela skillnaden eller inte påverka alls...
Nä, det håller jag med om, utbytet av artikeln var mer att "fel" frukost ger ett högt blodsocker. Rådet att äta protein och fett tillsammans med gröten eller müslin har jag fått från artiklar skrivna av dietister, det hade varit intressant att också läsa vetenskapliga studier om detta.
 
Ang. gröt så äter ju folk den så olika. En vän sa att han inte blir mätt på gröt och det visade sig att hans bestod av själva gröten (havregryn, salt, vatten), mjölk och nån sylt. När jag äter gröt brukar det vara gröten, blåbär, äpple, sojamjölk, valnötter, pumpafrön (eller solrosfrön) och kanel. Ibland även banan. Jag skulle inte heller bli så mätt av havregryn och sylt liksom.
 
Jag slår också ett slag för smoothie! Köper färdiga frysta fruktblandningar på affären. De ligger i portionsförpackningar.

jag brukar addera en färsk banan, ett ägg och så mjölk/havredryck. Kör allt i mixern 30 sekunder och så har jag en färdig smoothie att dricka
 
Ang. gröt så äter ju folk den så olika. En vän sa att han inte blir mätt på gröt och det visade sig att hans bestod av själva gröten (havregryn, salt, vatten), mjölk och nån sylt. När jag äter gröt brukar det vara gröten, blåbär, äpple, sojamjölk, valnötter, pumpafrön (eller solrosfrön) och kanel. Ibland även banan. Jag skulle inte heller bli så mätt av havregryn och sylt liksom.
Jag använder Alpros soyamjölk till gröten, den med extra protein i. Den är så vansinnigt god!!! Sen blåbär till, ibland. Men just den soyamjölken är lite söt i smaken, annars blir havregrynsgröt urtrist och jag måste sockra.....
 
Jag använder Alpros soyamjölk till gröten, den med extra protein i. Den är så vansinnigt god!!! Sen blåbär till, ibland. Men just den soyamjölken är lite söt i smaken, annars blir havregrynsgröt urtrist och jag måste sockra.....
Jag har inte hittat den med extra protein än, har bara hört att det ska ha kommit nån sån. Älskar alpros sojamjölk 🤩. Fast jag brukar använda den utan socker, tycker faktiskt den är godast.
 
Jag tror mycket handlar om att de som står sig på det äter en rejäl portion så att säga. Det är ju väldigt kalorisnålt så äter man en liten/mellan portion med en liten skvätt mjölk som kanske inte heller är fullfet och lite kanel eller minimalt med sylt bara så är det ju inte så konstigt att man inte står sig speciellt länge.

Havregryn är nyttigt och lite bukfylla blir det ju ändå så kombinerar man det med ett kokt ägg och en knäckemacka så funkar det super. Det finns även de som rör i ägg i själva gröten men det tycker jag är lite äckligt tyvärr :)
Jo men precis, förstår de som äter med frukt, någon form av nötsmör eller kanske vänder ned ett ägg. Då blir det ju så mycket mer än bara gröt liksom! :)
 
Jag är ju också sån att jag inte blir mätt på havregrynsgröt. Efter en knapp halvtimme är jag hungrig igen.
Alla som säger att de blir blir mätta på havregrynsgröt har i jättemycket tillbehör. Mjölk, grädde, sylt, mos, russin, bananer, aprikoser, nötter, en macka och ett par ägg vid sidan av. Jag har genomskådat myten och gett upp det där med gröt. Havregryn är för hästar! 😁
 
Alla som säger att de blir blir mätta på havregrynsgröt har i jättemycket tillbehör. Mjölk, grädde, sylt, mos, russin, bananer, aprikoser, nötter, en macka och ett par ägg vid sidan av. Jag har genomskådat myten och gett upp det där med gröt. Havregryn är för hästar! 😁
Fast havregryn(sgröt) är väldigt bra för kroppen. Sänker kolesterol, minskar risken för en del cancertyper, osv. Men mest äter jag det för att det är så gott :) !
 
Kanske lite OT, men jag tycker det här med mättnad är så otroligt spännande! "Alla" lovprisar havregrynsgröt till frukost för "då blir man inte hungrig förrän långt in på eftermiddagen.. Jag kan verkligen inte bli mätt på havregryn och vatten, eller mätt länge i alla fall ^^

Havregrynsgröt med ett litet hackad äpple och en klick (halv matsked?) smör i, serverad med en näve mandlar, russin och en rejäl klick jordnötssmör (1/3-1/2 dl?) står man sig rätt länge på. Fast det var ju kanske inte havregrynen och vattnet som var det som mättade förstås :p. Men bra frukost om det blir många timmar till nästa mål ;).
 
Jag äter havregrynsgröten, 2 portioner med en klick smör, 5-6 g ungefär, och det måste vara av en viss sort med mindre gryn (ekologiska) som jag kokar extra länge och under lock. Det äts nästan varje dag som ett av målen.

Helst vill jag ha ett ägg till men hönsjäklarna har gömt sina reden och jag hittar dem inte för tillfället.
 
Senast ändrad:
Havregrynsgröt med ett litet hackad äpple och en klick (halv matsked?) smör i, serverad med en näve mandlar, russin och en rejäl klick jordnötssmör (1/3-1/2 dl?) står man sig rätt länge på. Fast det var ju kanske inte havregrynen och vattnet som var det som mättade förstås :p. Men bra frukost om det blir många timmar till nästa mål ;).
Då tror jag jag hellre fortsätter med mina två brödskivor (mörkt/grövre bröd) med lite smör och ost, står mig lika bra på det ^^ dessutom är jag team avsky nötsmör :p
Men som sagts tidigare, det här visar ju bara på hur folk inte äter bara vatten och havregryn liksom! Själv äter jag dock hellre rågflingor, mindre tapetklister-feeling på det.
 
öLäste för ett tag sedan en artikel av en sjuksköterska med ett barn med diabetes och hon hade testat att mäta blodsockret med och utan ägg.

Hittade artikeln:
https://atdigfriskare.se/vi-testade-hur-vart-blodsocker-paverkades-av-var-frukost/
Vanliga mackor är värst! Vanligt bröd bakat med jäst är inte alls bra. Känner en diabetiker som alltid äter havregrynsgröt med mjölk till frukost och hans blodsocker blir inte för högt men det kan nog vara individuellt. Han dricker inte mjölk.
 
Tråden handlar egentligen om grönsaker... TS lagar inte mat. Vill ändå slå ett slag för matlagning i lergryta. Inget kladd, matos osv. Man lägger grytan i diskhon en stund, den ska inte vara torr. Så stoppar man ned det man vill ha - till ex rotsaker och lök och kryddar. Och så in i kall, eller sval ugn så det tar tid innan det är klart men det blir sunt o gott.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 133
Senast: Ramona
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 030
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
534
Senast: Murray
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp