Lurad av hästägare

Starrider75

Trådstartare
Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke..

Har sedan en tid tillbaka letat foderhäst, som också skulle bli min första, och efter ett tag dök det upp en kvinna med ett väldigt fint sto som hon kunde tänka sig att låna ut. Jag provred och klickade till 100% med hästen, har bara känt så med en häst tidigare. Helt underbar var hon. Då var det inget snack om saken, hon skulle hem till mig. Hon hade en broskbeläggning på vänster has sen innan. Detta kunde förhindra tävling och hårdare träning(men enligt ägare aldrig uppvisat någon form av smärta någonsin) så ägaren sa att det var helt okej att tävla och träna sålänge det gick bra och hon inte uppvisade smärta/hälta eller liknande. Men jag tänkte inte så mycket på det då jag inte har tävlingsambitioner.

Jag visste att hon hade varit utlånad på foder ett par gånger tidigare, men tänkte inget mer på det. Jag plockar hem henne och allt går superbra, vi fortsätter lära känna varandra och jag fäster mig verkligen vid henne. Efter fem dagar kommer jag över föredetta fodervärd på internet, hör då av mig och frågar hur hon va då i ridningen osv, det är ju självklart intressant för mig, eftersom jag har planerat att köpa henne om allt stämmer i slutänden. Då släpps bomben, hennes sjukdomshistorik var tydligen något jag inte blivit underrättad. (Nu i efterhand inser jag hur dumt det är att inte göra vetbesiktning innan. Men i kontraktet stod ägaren för vetkostnader/försäkring och visste ju att hon inte var u.a pga hasen så bara blev så. Och okunnig pga första häst osv.)

Återkommande has och kotledsinflammationer, spatt och benpålagringar blev jag underrättad med, skriftligt. Nu sitter jag här, helt förstörd, min drömhäst som jag verkligen tyckte om, ska egentligen inte ens ridas. Ägaren har absolut inte berättat detta trots att hon vet om det. Jag står nu med ett underbart trevligt litet sto som inte ska ridas, fast det enda jag vill är att rida och jag har precis spenderat halva min lön på att min högsta önskan ska gå i uppfyllelse, att få hem en egen häst. Att lämna tillbaka henne blir mot min egen vilja då jag tycker om henne så himla mycket, samtidigt som ägaren kommer fortsätta skicka runt henne som vandringspokal. Vad ska jag göra?? Är ung och har inte råd att ha en Sällskapshäst + egen häst. Hjälp mig..
 
Självklart ska du omgående säga upp kontraktet och vara glad att du inte redan har köpt hästen för har ingen besiktning gjorts så är det svårt att driva frågan vidare.

Det är alltid trist med oseriösa människor och är hästen så illa däran så kan en anmälan till djurskyddet vara på sin plats.

Till nästa gång, besiktiga (var noga med att du står som beställare!), googla hästens och ägarens namn och kolla ev. också i TDB innan du ingår några avtal. Alla hästar blir sjuka/skadar sig någon gång i livet. Därför ska man inte köpa en häst som inte är frisk för problemen kommer ändå så de behöver inte finnas där redan vid köpet. Även om man inte har tänkt tävla så är det alltid mycket roligare med en frisk häst än en häst som man ständigt behöver oroa sig för om hen klarar den träningen och ansträngningen man ber hästen om.
 
Hör med ägaren o berätta vad hon sagt. Det kan ju faktiskt vara en sjuk människa som var fodervärd som hittar på, de vet du ju inte. :)
 
Prata med ägaren, fodervärden behöver inte ha hela bilden. Var det länge sedan hästen var hos den tidigare fodervärden?

Det är såklart tråkigt om ägaren inte berättat allt, men det behöver inte vara så att hästen är utdömd och aldrig ska ridas igen. Skador kan läka ut också.

Det är ju inte för sent att göra veterinärbesiktning heller, var det fem dagar du hade haft hästen?

Så prata med ägaren
Besikta hästen
Eventuellt förhandla om kontraktet om du fortfarande vill ha hästen. Tex längre foderperiod för att känna att hon verkligen håller för ridning.
 
Jag hade börjat med en veterinärbesiktning för att få reda på skicket på hästen. Då få ett utlåtande av veterinär om hästen kommer att fungera för det du vill ha den till.
Sedan om det är så att det ägaren sagt till dig inte stämmer med verkligheten hade jag tagit kontakt med ägaren. Som okunnig själv hade jag då haft veterinären som stöd för att häva eller omförhandla avtalet.

Lita på en tredje part som jag hittat på nätet hade jag inte gjort. Som exempel kan kotledsinflammationerna vara resultat av den personens ridning eller hästhållning och inget som drabbar hästen hos dig men också kan det vara en följd av de andra felen hästen har.
 
Skriver i inlägget ovan att jag har sett att detta stämmer, skriftligt. Första köparen av hästen (innan fodervärden jag hade kontakt med) har varit hos vet och i journalen står det om dessa skador. Det är alltså inget hittepå och har inte framkommit av fodervärdars ridning. Däremot är det bara konstaterat det har inte skett någon behandling för exvis pålagringar eftersom den första köparen inte ville gå vidare med en sån häst. Tillbaka till ägaren och sen ut på foder för att vara "träningshäst" med lite tävling därtill.
 
Då blir nästa bit att utreda vilka problem hästen har av sina fel. Pålagring är inte lika med att hästen har besvär av det. Det beror ju på var det sitter och hur du ska använda hästen. Så om du har tillgång till jounalen be om veterinärens åsikter.
Det som gör mig lite undrande är hur du har kunnat se vad som står i journalen. Den som "äger" journalen är ju den enda som får begära ut uppgifterna. Om det är så att det är den första köparen som "äger" journalen kan det mycket väl vara så att den som äger hästen nu inte vet vad det står i den. Vilket då innebär att den information du fått om hästen är den information som ägaren har.

Finns i ett sådant här fall med många olika parter mycket juridiska saker att tänka på innan man säger att någon har lurats. Visst kan ägaren ha lurat dig precis som att förra köparen/fodervärden inte har lämnat ut allt som dom vet till ägaren.
 
Har du haft hästen fem dagar är det väl lätt. Visst du tycker om hästen men så mycket fäster man sig inte. Skicka hem hästen.

Även om den inte har problem idag med ridning på den nivå du vill så hästen kommer att få problem. Det kan vara imorgon eller om fem år, men förr eller senare så. Varför ska du dra på dig dem?
 
Har du haft hästen fem dagar är det väl lätt. Visst du tycker om hästen men så mycket fäster man sig inte. Skicka hem hästen.

Även om den inte har problem idag med ridning på den nivå du vill så hästen kommer att få problem. Det kan vara imorgon eller om fem år, men förr eller senare så. Varför ska du dra på dig dem?

Om du suttit i samma situation hur hade du då gjort med tanke på din gedigna erfarenhet.
 
Skriver i inlägget ovan att jag har sett att detta stämmer, skriftligt. Första köparen av hästen (innan fodervärden jag hade kontakt med) har varit hos vet och i journalen står det om dessa skador. Det är alltså inget hittepå och har inte framkommit av fodervärdars ridning. Däremot är det bara konstaterat det har inte skett någon behandling för exvis pålagringar eftersom den första köparen inte ville gå vidare med en sån häst. Tillbaka till ägaren och sen ut på foder för att vara "träningshäst" med lite tävling därtill.
Håller helt med @Masse !
Gör en egen veetrinärbesiktning, och ta beslutet därifrån. Är hästen inte ok så skulle jag råda dig att lämna tillbaka, men vet samtidigt hur svårt det är, så min bedömning är nog egentligen inte till någon hjälp:crazy:
 
Först hade jag tagit redda på FAKTA. D v s begärt av ägaren att få se journalerna. Utifrån det (och ev ett samtal tll veterinär för bedömning av fakta från journalerna) hade jag gjort en gedigen veterinärbesiktning för att att få hästen skick svart på vitt.

Utifrån det hade jag sedan fattat beslut om jag behållt hästen, men troligen hade jag brutit redan vid journalläsningen om det är så mycket problem som skrivs ovan.
 
1. Ta ut veterinär för besiktning.
2. Dela med dig av resultatet till hästägaren.
3. Ta ett nytt beslut därifrån.

Den tidigare fodervärden kan ju vara osams med ägaren av andra orsaker och vill "förstöra" för denne?
Så ta ut en veterinär så slipper du spekulera. Lycka till!
 
Läste du inte Alexandras svar? Skicka hem hästen skrev hon ju!

Jo jag läste hela inlägget, du läste tydligen bara första raden å kände dig tvingad att delge det i,,

Jag förstår inte själva grundproblemet,, någon startar en tråd om att den ÄR lurad av en hästägare men inte ett ord av vad som saknas i sin egen kunskap som (eventuellt saknas) för att denna situation har kunnat uppkomma.

Den som först införskaffar sig kunskap i ämnet eller sak kommer heller aldrig hamna i en situation där man lägger över sitt eget ansvar på annan part.

Det är jävligt lätt att alltid skylla över skulden på att det va inte mitt fel utan någon annan, lika illa är det att starta en tråd i ämnet där andra svarar helt ovetande om varesig historik eller övrig fakta.

Ha alltid i åtanke att det som framkommer enbart är den information som vederbörande känner sig bekväm med att delge som framkommer vilket aldrig är hela sanningen..

Därav min quote och även därav mitt förtydligande till just dig.
 
Senast ändrad:
Det svider, men man kan inte bara anklaga hästägaren även om jag själv känner mig starkt frestad.

Med häst ägar/fodervärd skap kommer även eget kunnande och ansvar, man kan inte lasta omgivningen för egna misstag.

Att köpa häst eller ingå ett fodervärds skap, det kräver ett visst kunnande, är man oerfaren så kan man rekommendera att ta hjälp av erfaren person.

Så första steg är att besiktiga, att ta emot en häst oavsett orsak utan att hälsotester den är lika med att be om problem. Jag förstår inte varför det här ska vara ett så stort problem att förstå?

Är hööket halt vid tillbakalämnandet, hur ska man kunna bevisa motsatsen, om ingen besiktning görs när hästen kommer.

Det är okunskapen som gör att oseriösa människor kan fortsätta att sina oseriösa affärer.
 
Jag hade velat göra en besiktning oavsett om set var köp eller inte. Helt enkelt för att gardera mig själv. Vill inte lämna tillbaka en foderhäst ett år senare och ägaren hävdar att en skada uppkommit under tiden jag haft den.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
843
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp