Lurad på sättpotatis?

Snowball

Trådstartare
Här odlas en del potatis och jag har börjat upptäcka att det är stor skillnad på olika sorter en del smakar väldigt mycket mer än andra. Min mamma säger ofta att hon saknar sorten Bintje och när jag var på Lantmännen i våras hade de reklam för sättpotatis och där fanns Bintje så jag beställde sättpotatis av sorten Bintje och fick en nätpåse med tre kilo som jag satte i våras
Men det är stor skillnad på potatisarna en del är kritvita och extremt mjöliga smakar ingenting andra är gula, fasta och smakar betydligt bättre. Det måste ha varit en blandning i påsen för inte kan det väl skilja så mycket i både färg och konsistens mellan samma sort?
 
Potatis är rätt känslig för olika jord och fukt.

En potatis som är jättegod hos en granne kan vara rätt slätstruken några km längre bort. Jord, bevattning etc.

Hur är din jord? homogen eller lite olika? Fukten?
 
Potatis är rätt känslig för olika jord och fukt.

En potatis som är jättegod hos en granne kan vara rätt slätstruken några km längre bort. Jord, bevattning etc.

Hur är din jord? homogen eller lite olika? Fukten?
Tja den här sommaren regnade det ju minst sagt minimalt här och potatisen fick inget vatten, ingenting fick vatten under tre månader, gräsmattan är på sina ställen svart fortfarande O_o den är i och för sig lättare att klippa för det växer bara fläckvis ;)
Det är mest lerjord här blandat med mycket brunnen hästgödsel (gödselstacken behöver ju tömmas :angel:) och potatisen täcktes med halm.

Men när jag hade fått hem sättpotatisarna så kokade vi några stycken bara för att provsmaka och en var väldigt mycket vitare :confused: stor skillnad i färg alltså och även i smak och det var ju som sagt innan de kom i jorden? Jag skulle ju helt klart redan då tagit kort på dem men det är så dags nu :meh:

Den här sommaren har ju varit extrem tidigare har jag alltid fått bra med goda potatis, en del har till och med vuxit på gödselstacken och blivit jättebra men då har jag mest odlat Asterix och Folva då de är de godaste jag hittat hittills.
 
De gamla sorterna bintje och king edward bland andra har ju oftast sorterats ut eftersom de ger sämre kvalitet är mer känsliga för sjukdomar osv. Det kan ju vara så att bintje är ojämn i kvalitén och det är därför man gått över till andra modernare sorter.
 
Tja den här sommaren regnade det ju minst sagt minimalt här och potatisen fick inget vatten, ingenting fick vatten under tre månader, gräsmattan är på sina ställen svart fortfarande O_o den är i och för sig lättare att klippa för det växer bara fläckvis ;)
Det är mest lerjord här blandat med mycket brunnen hästgödsel (gödselstacken behöver ju tömmas :angel:) och potatisen täcktes med halm.

Men när jag hade fått hem sättpotatisarna så kokade vi några stycken bara för att provsmaka och en var väldigt mycket vitare :confused: stor skillnad i färg alltså och även i smak och det var ju som sagt innan de kom i jorden? Jag skulle ju helt klart redan då tagit kort på dem men det är så dags nu :meh:

Den här sommaren har ju varit extrem tidigare har jag alltid fått bra med goda potatis, en del har till och med vuxit på gödselstacken och blivit jättebra men då har jag mest odlat Asterix och Folva då de är de godaste jag hittat hittills.
Det är inte riktigt rättvist att jämföra en potatis som lagrats över vintern med en som tagits från landet som du gjorde :) Potatis ändrar sig lite under lagring.

Bintje beskrivs ju som gul och fast. Om några av dina blev mjöliga kan det faktiskt - som jag skrev tidigare - bero på att de stått i andra förhållanden är de några meter bort?

Sedan vet jag inte hur det är med potatis och stallgödsel? Jag har fått höra att potatis inte ska ha stallgödsel och att man måste vara noga med gödselvalet för att få rätt balans mellan näringsämnena?

Någon mer kunnig som kan komplettera?
 
Jag tror jag håller mig till Asterix för dom trivs på jättebra på gödselstacken :D och Folva för de växte också bra. Sen var ju den sommaren extremt torr så det kan ju vara det också som spelade in
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 148
Senast: Magdalena
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 940
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp