Bukefalos 28 år!

L

Lidgo

Jag undrar hur man går tillväga för att få ett hästköp återkallat? Har köpt ett fullblod på 7 år som vi har provridit vid två tillfällen före köp. När hästen sedan anländer till hos så går det inte ens att rida henne i skritt utan hon ställer sej på bakbenen och kastar av. Vertinärbesiktning u.a. har inte betalat hela köpesumman och jag får inte tag i ägaren på det mobilnummer som hon lämnat ut. Hur gör jag? Hästen är till min dotter som nu är jättebesviken och via har en häst som hon inte kan ringa. Några konktreta förslag taget varm emot.
Lidgo.:confused:
 
Sv: lurad?

Hej!

Hur länge lät ni hästen acklimatisera sej innan ni hoppade upp och skulle rida?

Har hästen skött sej vid provridningarna?

Var ni med på vet.besiktningen och pratade med undersökande vet.?

Är det så att ni tog hem en häst som fungerade bra på båda provridningarna och ni glatt trodde att hästen skulle vara exakt likadan hemma (eller för hästens del borta, med helt ny miljö och nya människor) och därför hoppade upp och skulle rida så kan jag förstå om hästen protesterar.

Ge den några dagar att vänja sej vid er och allt nytt och ta det sedan lugnt, så ska ni se att hästen är precis den myshäst den var vid provridningarna!

För att lämna tillbaka den om ni inte ens gett den en ärlig chans kan nog bli svårt.

/ lavinia
 
Sv: lurad?

Har själv en ny häst hemma som bott 16 år på samma ställe och jag har bara testridit henne lite grann. Nu får hon bekanta sig med de andra hästarna och bli ledd, borstad och gosad med.
I helgen ska vi ut och rida i skogen och då får man väl se hur det känns.

Nu vet jag ju inte hur länge ni haft den hemma, men för att hästen inte beter sig som på provridningen behöver ju inte betyda att man blivit lurad, om de inte drogat den med nåt.
Det är ju inga robotar vi pratar om. kanske den är stressad och känner sig otrygg..

Finns det nån annan som kan prova henne om dottern känner sig osäker?
 
Sv: lurad?

Antar att det är er egen veterinärbesiktning som gått UA? Är hästen öm när ni palperar den? (rygg/ben).

Om ni inte hittar något fel som kan härledas till tiden innan riskens övergång så blir det nog svårt att häva köpet. Har ni köpt av privatperson eller näringsidkare?

Edit: passar utrustningen? Vårt fullblod går inte ens att få i skritt om han anser att sadeln suger. Även om den teoretiskt ligger bra vägrar han röra sig om han tycker illa om sadeln. Han blir fullständigt livsfarlig och reser sig käpprätt upp och vägrar att gå ner.
 
Sv: lurad?

Du har fått många kloka råd och frågeställningar att reflektera över, av ovanstående. Men det är faktiskt så att man kan ha otur och bli lurad. Bekanta till min familj blev det, de provred vid flera tillfällen ett fullblodssto som senare visade sig vara oridbart. Troligen hade hon varit lugnad vid ridtillfällena (alltså drogad). Som nämnts ovan är det mycket svårt att återkalla ett köp och de accepterade läget och fick ut ett flertal mycket fina föl på henne med åren och nöjde sig med att ha en myshäst. Men de hade möjligheten till detta! Vad jag funderar på nu är om ni bara kommit och provridit eller varit där och umgåtts med hästen, skött om den mm. Har ni inte varit där någon längre stund har ni ju ingen koll egentligen på hästens temperament.
 
Sv: lurad?

Fast, på vilket vis tillförde den hästen något till aveln om man inte ens kunde rida den? (skadad som gått bra tidigare eller bara 'omöjlig' att rida är det ju ganska stor skillnad på)
Jag bara undrar alltså, jag är inte insatt i fullblodsavel men jag är så trött på alla som säger till folk så fort de köpt ett sto att Ja, men händer det nåt kan ni ju avla på hästen. Varför då? Bara för att man har ett sto betyder det inte per automatik att den är lämpad för avel. Men det är OT, sorry.

TS: har ni gett hästen en möjlighet att lugna ner sig och finna sig tillrätta i sitt nya hem? Kanske ni kan börja med att gå ut och promenera med den, till fots. Visa omgivningarna och arbeta mycket från marken i början. Min ena bryr sig inte mycket om hon flyttar medan den andra har jättesvårt för att acklimatisera sig till nya ställen. Hon kan vara omöjlig ett bra tag, men det det är bara att börja med att få henne att känna sig trygg i sin nya omgivning sen brukar det funka.

Har ni provat att rida ut i sällskap om ni nu vill rida genast? Ofta kan det ju vara tryggare med en annan häst.

Och som sagt, kvarstår problemet under en längre tid (nu pratar vi veckor/månader, inte dagar) så hade jag kollat igenom utrustningen och hästen. Om den inte verkar ha ont alltså, annars är det ju det första man kollar upp.

Hursom, lycka till och jag hoppas verkligen att det bara är att hästen behöver lite tid att vänja sig. :)
 
Senast ändrad:
Sv: lurad?

Jag köpte ett fullblod från banan som var jättetrevlig på provridningen och även första gången jag red hemma. Sen slog det slint totalt. Veterinären jag pratade med sa bara "men rid inte där hon gör så" (reser sig). Eh, ok, det är ju direkt på stallplan. Kollade vidare med andra och den stackars hästen hade alla möjliga problem. Magen (till och från, säkert kom det efter flytten första gången), hovbölder som hovis inte hittade så det blev hålväggar och så en vargtand som gjorde ont i munnen.

Magen fick jag hjälp av en equiterpeut med. Hon masserade på nåt vis och så fick vi sulfa (ja, jag hade faktiskt ofta magkatarr i samband med att hästen hade magproblem!), redan dagen efter massagen gick det att rida igen. Bredare sadelgjord funkade också bättre. När hon hade ont i magen spände hon musklerna i buken så hon blev öm och kittlig, därav obehaget när sadeln kom på.

Tänderna fixade en hästtandläkare (Söderköping) så var det problemet löst.

Hovarna tog lång tid att läka ut, hon fick ett föl under tiden.

En sommar, efter allt detta var fixat, 2½ år efter jag köpt henne, var jag på fälttävlanskurs och hon uppförde sig helt oklanderligt. Otroligt, den häst jag köpte fanns igen! Då stod hon på box och reds 2ggr/dag, ingen annan häst gick ut i hagen heller så hon hade stenkoll på allt, då var hon nöjd. Underbar häst.

Dock kände jag ju att det inte var en häst för mig utan hon är idag tillbaka hos uppfödaren. Den jag köpte av svarade däremot glatt i telefon och hjälpte gärna till med det han kunde.
 
Sv: lurad?

Lite frågor om er situation.

Kommer hästen från banan eller är det en "vanlig" ryttare som haft hästen senast?
Är det samma utrustning eller har ni köpt egen?
Har ni fullblodsvana sedan tidigare?
 
Sv: lurad?

Bra frågor och då behöver jag inte ens skriva dem, som jag hade tänkt då jag började läsa:bow:

En fråga till är hur gammal dottern är och hur mycket rid/hästvana som finns öht i familjen?

Fullblod är ju känsligare hästar och kan reagera starkt på ridning och hantering som är för okänslig/hårdhänt för hästen, kanske funkar det på andra hästar, som ryttaren/ägaren tidigare är van vid. Det är också en mycket vanlig orsak till att det uppstår problem med vissa fullblod. Missförstånd från start mellan människa och häst.
 
Sv: lurad?

Nej angelwings, jag håller givetvis med om att det inte går att avla på vad som helst. Nu är jag inte så himla insatt i hästen jag refererar till, det var många år sedan. Hästen är sedan länge borta, men de fick ut flera fina föl som primärt stannade i den egna familjen som duktiga allround hästar, bl.a. en western och en mera dressyrinriktad.

Jag gav inte ett förslag att avla på den här hästen då jag inget vet, mitt inlägg handlade primärt om att berätta att man faktiskt kan bli lurad om man inte tittar väldigt noga på en individ och ger affären lite tid.
Då mina bekanta också var besvikna i början och ville få köpet att gå åter men inte lyckades, blev detta valet de gjorde efter övervägande om att ta bort.
 
Sv: lurad?

Om ni givit hästen tid att acklimatisera sig.

Är hon från banan? Har ni kollat ryggen - kissing spines är ganska "vanligt" på fullblod och jag tror att de kan missa det på banan (en av orsakerna till att klinikbesiktning brukar krävas). En arbetsryttare väger max 65 kilo, en jockey/lärling ännu mindre. De rider i en stil och med utrustning som fördelar vikten annorlunda. Så ni kanske inte alls är lurade. Kontakta förra ägaren och berätta om problemet.
 
Sv: lurad?

Nej, jag menade inte att 'skälla' på dig :o.
Jag är bara så infernaliskt trött på folk som kör det resonemanget. (har tex stött på folk i min del av hästeriet, islandshäst som tycker att Jaja, stoet fick spatt så hon går inte att rida och dessutom har hon ganska jobbigt med eksemet nu på sommaren. Då tar vi föl på henne så gör hon ändå nytta. Och jag tycker inte det är lämpligt.) Det var inte riktat direkt till dig utan mer en reflektion.
 
Sv: lurad?

Håller helt med.:bow: Det är nog samma inom alla raser. Ston som avlas på som verkligen inte borde vara i avel alls, hästar som inte har hållit för ens hobbyridning, som har medfödda svagheter, och andra problem som kan vara ärftliga. Bara det är ett sto så betäcker man, oavsett vad det är för ett sto.:crazy:
 
Sv: lurad?

Lite frågor om er situation.

Kommer hästen från banan eller är det en "vanlig" ryttare som haft hästen senast?
Är det samma utrustning eller har ni köpt egen?
Har ni fullblodsvana sedan tidigare?



:bow:

Jag tycker att man ska ta det lungt med nya hästar.
Och fullblodsvana e nog ett stort Plus
 
Sv: lurad?

Häva köp kräver att ni finner dolt fel. Lynnesfel räknas ej.hittar ni ej sådant... Sälj hästen omgående till mer kunnig och köp något enklare.
 
Sv: lurad?

Häva köp kräver att ni finner dolt fel. Lynnesfel räknas ej.hittar ni ej sådant... Sälj hästen omgående till mer kunnig och köp något enklare.

Är det brukligt med dolda fel i hästvärden efter att man har ägt en häst i 7 år, som dessutom var vuxen vid köpet?
 
Sv: lurad?

Nu verkar ju TS har försvunnit.
Men som det ser ut så låter det inte som om TS blivit lurad och det som har störst betydelse är om säljaren är näringsidkare eller privatperson.
Det TS ska göra så fort som möjligt, vilket är svårt när man inte får tag i säljaren, är att tala om att det inte fungerar med hästen d v s reklamera. Det som säljaren då ska/bör göra är att undersöka vad som är felet (ska = näringsidkare, bör = privatperson). Är det som många här tror miljöombytet som gör det är det helt upp till säljaren om denna vill häva köpet.

Till TS!
Är det ett svenskregistrerat fullblod så ta kontakt med galoppförbundet och få ut adressuppgifterna på ägaren. Skicka sedan brev där du berättar hur det är och att du helst vill lämna tillbaka hästen. Det är sedan upp till säljaren att avgöra om det är möjligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 556
Senast: Train
·
N
Träning Usch nu är jag så arg och ledsen så jag knappt vill titta åt en häst igen! För c:a två månader sedan köpte jag en D-ponny valack från...
14 15 16
Svar
314
· Visningar
23 528
Senast: P.G
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp