lusern eller betfor?

Cuccan

Trådstartare
hej, jag har en fråga om foder. jag har en D-ponny och funderar om jag ska ge henne betfor eller lusern i vinter. vad jag har förstått så måste man blötlägga båda, eller?

jag kommer ge detta som stöd eftersom vårat hö inte kommer ha så bra kvalitet nu i vinter (pga torkan...) och jag vill inte att hon ska tappa hull eller bli seg. jag brukar ge henne protein foder för att hon ska kunna bygga muskler och så. hur gör jag då i vinter, ger jag henne både lusern/ betfor och protein?

vilket skulle ni rekommendera?

jag siktar på lusern pellets och maskbetfor (strimlad betfor).
tacksam för svar :)
 
Är höet analyserat? Vad som behövs extra beror ju på vad värdena är på det grovfoder som ni får. Det är ju bara genom en analys som du egentligen kan veta.
Jag skulle personligen hellre ge lusern, då får ponnyn både energi och protein, plus att det räknas som grovfoder.
 
Jag ser ingen motsättning i att ge båda, om man har möjlighet till det. Båda räknas f.ö. som grovfoder.
Lucernhack förlänger tuggtiden, medan betfibrerna stöttar upp magen på ett bra sätt.
 
Betfor måste ligga i blöt.
Lussernpellets är att föredra om det får ligga i blöt men inte måste på samma sätt som betfor, har en primadonna som inte äter blöt mat så hon får lussern torrt medans min andra får med vatten i och så även hästarna innan.

Nackdelen med att fodra med både betfor och lussern är att båda ligger högt i kalcium.
 
Lucern och betfor är så skilda typer av foder så de går liksom inte att jämföra. Själv ger jag båda. Betfor får han vid intag, mest för att alla i stallet får det när de kommer in, han tycker att det är gott och han får i sig vätska. Lucern ger jag för att han ska få i sig lite extra protein.
Vilket av dem du ska ge beror ju på vad det är du vill åstadkomma med fodret.
 
I både lucern och betfiber finns det protein. För att veta vad och vilka mängder som eventuellt fattas och därmed kunna veta vad och om du behöver tillsätta något måste du ha en analys på ditt grovfoder och du måste räkna ut en foderstat för att veta att hon får sina behov tillfredsställda. Man kan inte utgå ifrån att grovfodret har lägre värden i år vilket är vad jag hoppas att du menar när du skriver kvalité. När man pratar om kvalité i grovfodersammanhang brukar man mena den hygieniska kvalitén och det får man inte tulla på, då riskerar hästen att bli sjuk. Jag har ungefär samma värden på mitt grovfoder i år som jag brukar ha. Skillnaderna är marginella.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
398
Senast: Elo
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 914
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp