Lusern=grovfoder?

M

montgomery

Kan man ersätta en del av höet med lusern men inte allt? Eller räknas det som kraftfoder? För hörde här någon gång att det inte gjorde något att blev proteinöverskott(de va en som räknade foderstat) eftersom det kom från lusernen som räknades som grovfoder!

Hoppas ni fattar va jag undrar!
 
Förra vinten fodrade vi våra hästar med ca 1.5 l lucern/dag, men dom fick ju oxå grovfoder. Om en häst är lite mager så kan det vara bra att ge licern ;)
 
Varför inte pelletsen? De e ju samma fast "mindre". E de bara för att de e så korta "strå" i som de inte e grovfoder då? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Freazer
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 428
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 671
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp