Bukefalos 28 år!

Lusern hackad strå eller Lusern pellets?

P

prettyvacant

Vilket är bäst? Lusern hackad strå eller Lusern pellets? om jag skall ge det till min varmblodstravare som har svårt för att hålla hull .
han är ridhäst sedan 2 år tillbaka , har tidigare gått på travet.
Var något mager när jag fick honom för ca ½ år sedan . Är nu i rätt så fint hull men är fortfarande lite "kantig" och han tappar lätt hullet när han stressar upp sig när det är något som gör honom upprörd . tex . skridskoåkare på sjön , vilket är oundvikligt , kan ju inte ta in honom pgr av det och han måste också kunna lära sig .
Fast han har blivit lite lungnare nu dom senaste månaderna .

Har hört att lusern skall vara bra för hästarna som har svårt att få fint hull . så vad tycker ni ?

Rids 6 ggr i vekcan , inte särskilt hårt . ca 30-40 min pass och endast lite trav då galoppen inte riktigt funkar . brukar fara in till ridhuset 1 gång i veckan 30 min , brukar då bli välldigt lös i magen och nervös.

äter ca 7 dl kraftfoder morgon & kväll . ( 4 dl fibergi bas /3 dl korn)
får också ca 15 kg hö / dag
rapsolja
linfröolja
c-vitamin
& multivitamin

Han är blank och fin i pälsen så jag tror inte han har mask , många som har påpekat att han har välldigt blank päls också .
 
Sv: Lusern hackad strå eller Lusern pellets?

jag har gett lusern pellets till min gamling som har svårt att hålla hullet.jag lägger det i blöt en stund innan hon får det. Köpte strå i höstas, men hon ville inte äta det...
Enligt tillverkaren ska det inte vara ngn större skillnad mellan strå och pellets.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 742
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej, jag behöver lite tips och råd angående mitt sto vars revben syns. Hon är inte undernärd eller tunn, hon har fin rumpa och hals. Fri...
Svar
4
· Visningar
1 973
Senast: animalasia
·
P
Foder & Strö Vilket är bäst? Lusern hackad strå eller Lusern pellets? om jag skall ge det till min varmblodstravare som har svårt för att hålla hull...
Svar
6
· Visningar
5 865
Senast: wolken fee
·
Islandshäst Jag knåpar och knåpar på Tyttes foderstat. För ett tag sedan tyckte jag att han gått upp i hull och såg lite rundare ut, men så leker...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp