Bukefalos 28 år!

lusern pellets eller hack

F

feja

nu använder jag pellets men någon som vet om hack är bättre? för det ges väl utan att det behöver stå och svälla i vatten innan utfordring. vad är krafts lusern mix?
någon som vet vad krafts lusern hack kostar
 
Utifrån hästens fysiologi borde hacket vara bätte. Det är mer skrymmande och ger därmed mer korrekta signaler till magsäcken både vad gäller passage och magsaftfrisättning. Dessutom ger det en längre ättid vilket är bra.

Lusern mix är en blandning av lusern och gräsfröhalm.
 
Som första svaret sa, längre ättid på hack därför är det mycket bättre. Våra hästar tuggar idag för lite och pellets är ren skit för tänderna, om du blötlägger blir det sörja (bara att svälja) och ger du det tort räcker ett tugg för att krossa hela pelletsen och det är i princip ingen skillnad tuggmässigt. Det är helt fel ur hästen synvinkel. Hästen behöver tugga, tamhästar idag tuggar inte ens hälften så många gånger som vildhästar varvid vi får dras med olika tandproblem. Ju mer du låter din häst tugga dessto bättre. Pellets och uppblött pellets kan man ge till gamla hästar som knappt kan tugga längre...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 022
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 377
Senast: Masqueradee
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 065
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp