Lusern utan melass..

T

Triax

Vart får man tag på det? Har bara sett lusern med melass hos granngården..
 
Sv: Lusern utan melass..

vi ger kvarnbyfoders lusern, den innehåller inget melass. vi köper på "kvarnen" men även eko-hallen saluför kvarnbyfoder och my one här säljer det med, finns säkert fler återförsäljare. kolla deras hemsida ;)
 
Sv: Lusern utan melass..

Jag köper också Kvarnbys och fick tag på denna hos Lantmännen. Fråga så kanske de tar hem om de inte har. Den jag köpte var inte innehållsdeklarerad så att tjejen i kassan ringde runt och förhörde sig överallt. Hon tyckte det var bra att veta själv också för då kunde de skriva på att den var melassfri. Det är så många som har fång och IR-hästar och det finns ju även de som blir toppade av melassen. Den är alltså efterfrågad.
 
Sv: Lusern utan melass..

Är tveksam till att mustang lucern är melassfri då allt deras andra foder innehåller melass.

Spiller har ett lucernstrå Dr. green alfalfa oil som är melassfritt.
 
Sv: Lusern utan melass..

Okej. Jag trodde det iom att det verkligen ser ut på ett annat sätt, luktar på ett annat sätt och sväller på ett annat sätt, än mitt med melass i. :p

Men så har jag inte så stor lucern-vana. :angel:
 
Sv: Lusern utan melass..

Jag har för mej att danske lucernpiller (finns att köpa hos svenska foder dvs. hippo) är melassfri o jag ger min shettis danske lucernpiller. Behöver inte blötas ner alls eftersom pelletsformen är små.
 
Sv: Lusern utan melass..

Dom är ju stenhårda så dom 'måste' ju blötläggas för det istället.. :crazy:

Stenhårda? Fattar inte riktigt...När jag köpte en säck danske lucernpiller för 1a gången (tidigare fodrade jag min shettis med Krafft Lusernpellets som jag blötte ner) frågade jag dom i butiken om man skulle behöva blöta ner det oxå, o dom sa att man inte behövde det eftersom pelletsformen är SMÅ. Lättuggat o något längre tuggtid. Shettisen tugger det med glädjen.
 
Sv: Lusern utan melass..

Ja dom är realtivt små.
Men hård pellets är inte bra för tänderna.

Just tänderna är nog ingen fara. Men var tas vätskan som pelletsen absorberar-från hästen. Inget roligt med uttorkad häst(kolikerfarenhet)!
Blötlägger alla pellets(defenitivt inte bra för tänderna med den geggamojjan-fastnar) men om man väljer mellan pest och kolera....

//Tandläkaren
 
Sv: Lusern utan melass..

Eftersom hästar inte är gjorda för att äta hårt så, jo det sliter på tänderna.. ;)

Tänk dig själv om du skulle äta flera dl hårda karameller varje dag :p
 
Sv: Lusern utan melass..

Hoppas det är ok att jag lånar din tråd lite...

Men vad har melassen för betydelse?
 
Sv: Lusern utan melass..

Min ponny fick fång för första gången för 3 veckor sen, sen dess har jag lusläst allt och så hittade jag ett foder som dom har forskat mycket kring. Och det är framställt för just fånghästar. Det heter safe and sound. Och det kostar ca 200kr för 18 kilo.
Då kan även en lite ponny få rätt så mycket att tugga på. Det innehåller bla alla vitaminer samt mineraler, och väldigt mycket strå foder samt anti-inflammatoriskt och mycket mer.
Om någon är intresserad så kan jag ta en bild på fodret. Det är bara att höra av sig.
 
Sv: Lusern utan melass..

Just tänderna är nog ingen fara. Men var tas vätskan som pelletsen absorberar-från hästen. Inget roligt med uttorkad häst(kolikerfarenhet)!
Blötlägger alla pellets(defenitivt inte bra för tänderna med den geggamojjan-fastnar) men om man väljer mellan pest och kolera....

//Tandläkaren


Från saliven den utsöndrar när den tuggar och som sedan följer med ner i magsäcken.

Det är bra för dem att tugga, så man kan lugnt ge det utan att blöta till hästen.

/ Lisa
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
972
Foder & Strö Är det någon som analyserat mikromineraler i lusern hack? Även om det lär variera från bal till bal så vore det intressant att se vad en...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Bamburine
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 682
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp