Bukefalos 28 år!

C

Cia

Ska fara idag och köpa lusern till hästen och undrar om man ska ta lusern hack eller lusern pelleterat, för det är väl dom alternativen man har?

Tack på förhand. :bow:
 
Jag har tidigare gett pellets, men ger nu hack och är MYCKET nöjd med hacket. Väljer det före pellets nu alla gånger.
 
Jag skulle nog köpa hacket av dem anledningen att det har en struktur som mer liknar grovfodrets. Men det är egentligen mest en smaksak för dig och hästen.
 
sedan några veckor ger jag mitt digivande sto lusernhack. tidigare försökte jag med nästan allt utan att hon gick upp i hull. fölisen verkligen sög musten ur mitt sto. nu tycker jag att hon äntligen börjar se lite rundare ut. så nog kan jag rekommendera lusernhack.
 
Lusernhack är bra så länge man slänger ett öga och kontrollerar att balarna är hela i plasten. ;)

Vi köpte 6 pallar..nu på vårsidan fick vi slänga nästan en hel pall där plasten var för dåligt klistrad...trots att det var förvarat i garage...så sög det åt sej fukt och blev mögelskadat. :crazy: :devil:

Att köpa en och en på Lantmännen är okej så man kan kontrollera bal för bal att de är hela...men aldrig mer pallvis för min del. ;)
 
Så lusern hack köper du i inplastade balar?

Och luser pelleterat, köper du dom i fodersäckar?
 
Hackat i bal, pellets i säck.

Själv har jag i många år fodrat med pellets och varit mycket nöjd. Men efter en foderstrupsförstoppning orsakat att att han åt pellets (blöta dock) för fort, så har jag bytt till Hackat strå. Bytet skedde nog mer för mattes del än hästens, kände mig orolig varje gång jag gav honom pellets.

Skillnaden som jag har märkt är att min äter Hackat strå mycket saktare, på så vis kan jag lägga det överst och få honom att äta lungnare.

Men det är besvärligare att mäta upp givan och förvaringen, om man som jag har lite ont om plats, hackat tar större plats.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
980
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 474
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp