Bukefalos 28 år!

S

Sock

Åkte till foderbutiken för att köpa foder idag. :d Hade bestämt mig för att köpa lusern foder men fick se att det fanns tre olika sorter. Valde mellan två olika, en pelleterad och en hackat strå. På båda står det att de ska blötas för att inte foderstrupsförstoppning ska uppstå, detta lät ju inte så kul så jag köpte inget. :(
Vilken av sorterna föredrar ni som redan fodrar med lusern? Måste man vattna den med hackat strå? Hur mycket vatten? Är de lika smakliga för hästen? :confused:
 
Sv: Lusern

Nej du ska behöva inte blöta hackat strå.
Det är ju som finhackat hö, kan aldrig tro att det sväller särskilt mycket om man stoppar det i vatten.
Skulle vara att man blöter det om det dammar isf, men lusernhack brukar aldrig vara dammigt (har jag aldrig sett iaf).

Pellets bör du dock blöta eftersom de sväller så hemskt mkt.

Lusern brukar vara smakligt för hästen, ja.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lusern

Jag ger mig häst lusern pellets och han älskar det.det sväller ganska mycket men relativt fort....tar kortare tid än betfor att bli serverings dugligt.Har inte provat hacket för jag tycke det är lite jobbigt att hålla på med....sen om jag inte missminner mig helt så ska dom ju äta ganska mkt av det och det blir då lättare att ta några dl och blöta än att väga massa löst hack som bara far omkring.
Detta är min mening om det hela :)
 
Sv: Lusern

Jag föredrar den pelleterade varianten medans min stallägare ger stråvarianten. Skillnaden är väl att mina hästar får så mycket hö att pilla med så de behöver inte lucernstrå att pilla med.

Mina hästar älskar lucernet och jag kastar på ungefär dubbelt vatten mot pellets. Det sväller på bara kanske 10-15 minuter.

Stallägaren som använder hack blöter inte sitt men det dammar ganska duktigt. Iofs så blandar han det med betfor sedan innan hästarna får det så då blir det lite blött ändå.
 
Sv: Lusern

Jag fodrar hackat strå, oblött. Tidigare har jag gett pelleterat, men hästarna verkar gilla hackat strå bättre.
 
Sv: Lusern

Japp! Jag brukar till 3-4 dl pellets använda mig av nästan 1 liter vatten. Bättre att det blir för mycket vatten första gångerna. Nu höftar jag lite när det gäller vattnet men märker om jag tycker det är för stabbigt och då kastar jag i lite mer vatten bara.

Så pröva dig fram och ta gärna lite för mycket vatten första gångerna.
 
Sv: Lusern

jag fodrar med lusern pellets och båda mina hästar älskar det.
speciellt stoet, som annars är väldigt kräsen.
 
Sv: Lusern

Sock skrev:
Vilken av sorterna föredrar ni som redan fodrar med lusern? Måste man vattna den med hackat strå? Hur mycket vatten? Är de lika smakliga för hästen? :confused:


Det jag lärt mig ang lusern är att strå är bättre för tarmarna och eftersom det liknar grovfoder (och tuggas mer) är det det bästa. Men nackdelen med strå är att det är mycket mer svårhanterligt! Man får ge en större volym mm.
Min förra häst gav jag strålusern då han rasade massor i vikt trots att han fick massor mat. Eftersom det var bättre för tarmarna så hoppades jag på att han skulle tillgodogöra sig det bättre.
Min nuvarande häst ger jag pellets av anledningen att han sprider ut massor av sitt hö i boxen och gör lika så med strålusern. Och pelletsena funkar bra!

Mvh Maria
 
Sv: Lusern

2 av mina hästar får pellets och 3 av mina hästar får strå. Jag har inte märkt något på nån av hästarna att någon inte skulle tycka om den sorten som dom får.
 
Sv: Lusern

Jag föredrar hackat strå just för att man inte behöver hålla på och blöta och så gillade hästen det bättre än pellets!
 
Sv: Lusern

ger min pålle lucernhack.. har inte provat lucernpellets.. Blöter inte mitt hack utan har det i en hink brevid krubban så pållen kan äta av det när han vill.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 900
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Ace
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 398
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp