Luserngröt med hög proteinkvot?

johanssk

Trådstartare
Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt. Men, när man ger luserngröt som ersättning till hö/hösilage hur ska man då tänka runt proteinkvot? Kan för hög kvot göra att dom får svårt att hålla hullet? Hur jag än gör är typ 10 i kvot det lägsta jag kommer utan att känna att han inte får något grovfoder alls och bara spannmål och betfor. Han får givetvis hösilage också men jag tror inte att det är mycket av det som faktiskt når hela vägen ner till magen, det mesta tuggar han på och spottar ut i stället för att svälja och jag mockar ut det igen.

Min rackare har ingen som helst bukighet nu men är däremot tunn över revbenen och ser mest ut som en hopphäst som inte fått tillräckligt med mat i kroppen (med lite svank förstås). Och hur mycket luserngröt jag än ökar med verkar det inte hjälpa på hullet. Nu har jag provat att i stället bara öka kornen och betforen i gröten för att se om det gör skillnad men det är för tidigt att säga. Han är nyligen kollad för mask utan att ha höga värden, och har varit på klinik hos tandis igen men tyvärr kan dom inte göra så mycket. Men än så länge är han pigg, i bra kondition och fin i pälsen i alla fall men smal. Havre brukar han bli lite opålitlig av så det törs jag inte prova.

Hur tänker ni andra med gamlingar? Jag försökte leta bland gamla trådar men där verkar det mest handla om att ge så mycket lusern som möjligt, men kan det bli för mycket? Hur tänker ni ang förhållande mellan lusern och spannmål/betfor/olja. Eller borde jag välja en musli eller pelletsblandning i stället och varför? Lite tar det emot att göra det eftersom jag tror att lusern är bra eftersom det är grovfoder.
Tacksam för hjälp.
 
Sv: Luserngröt med hög proteinkvot?

Har du testat att lägga till vetekli o olja?

Jag ger min 28-åriga dam lucern o hippo alfa grov, 1 del hippo alfa grov och 2 delar lucern. Sen när det blir lite kallare, kommer jag nog pytsa på med en del lucern till, samt vetekli och olja, som var det som byggde upp henne till stor del tillsammans med lucern o hippo alfan i somras. Och det lär även bli betfor o morötter :)

Men min dams tänder verkar iiofs än så länge klara av att mala rätt bra med hö. Jag hittar inga direkta "tuggbussar" i boxen. Vi "finmockar" ändå boxen rejält dagligen. Just nu verkar det faktiskt som att hon knaprar i sig 7-8 kg hö/dygn MINST plus ca 4 kg lucern/hippogröt
 
Sv: Luserngröt med hög proteinkvot?

Använd hälften betfiber och hälften lusern så får du en bättre gröt. Lägg till vetekli för att balansera upp C/P kvoten, kanske får du också ge extra fosfor och magnesium med så kalciumrika foder.

Betfiber kan ersätta hö till 100%.
 
Sv: Luserngröt med hög proteinkvot?

Hej, Hippo groov alfa har jag inte provat men tittar man på databladet på det verkar det ju också vara hög proteinhalt i det så det bör ju snarare spä på den redan höga kvoten. Då verkar det ju som om du snarare siktar på en ännu högre proteinkvot än i lusernen när du väljer att kombinera lusernen med hippo grov alfa. Min fråga i inlägget är framförallt om det finns något negativt med att göra så. Vetekli och olja kan ju ökas i foderstaten, det kanske är smart.

Min gamling får idag i princip fritt med hösilage med kvot på 6 men tuggar kanske bara i sig några kg. Till det slinker det ner lusernpellets 3kg, lusernhack 1kg, Kornkross 2kg, Betfor 1,2kg, Vetekli 0,2 kg, och ca 0,2 kg rapsolja. Allt till en D-ponny på ungefär 400kg.
 
Sv: Luserngröt med hög proteinkvot?

En islandshäst fick sina sista år ett tyskt avelsfoder...Eggersman, han var valack men fick ett foder för dräktiga/digivande ston ;-). Två gånger om dagen och givetvis fritt med hösilage av god kvalite, linfröolja....betfor..På det höll han sej fin tills det var dags.
 
Sv: Luserngröt med hög proteinkvot?

Hälften betfor kan nog vara grejen, har varit inne lite på det. Betfiber-föresten, det är väl samma som Betfor eller är det något annat? Räknat på vikt har jag ungefär 1/3 betfor på lusernen idag men har haft mindre tidigare. Skulle du ge hälften/hälften i vikt eller i volym?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 515
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 614
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 909
Senast: manda
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 667
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp