Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Lusernhack?

Centaur

Trådstartare
Kraftfoder eller grovfoder?? Vad anser ni? Varför??
Själv anser jag at det är mer grovfoder än kraft...

N

Nina83

Det är redan konstaterat att det ÄR grovfoder. Lucernpelletsen kan man dock inte räkna som grovfoder.

N

Nina83

Ja det säger ju sig själv. Pellets är inte grovfoder. Strån är det. Den naturliga strukturen är inte bevarad.

N

Nina83

"Pellets är inte grovfoder. Strån är det. Den naturliga strukturen är inte bevarad."

Oavsett om det är gräs som är pelleterat så är det ju inte att jämföra med gräs i naturlig struktur.. Det blir inte det samma.

men vad gäller proteinhalten idet då??den kommer ju inte från spannmål.....och vad klassas t ex fibergi och strukturmix(eggersman) som för något?? det är ju väldigt strukturerat kraftfoder....blir det då grovfoder för strukturens skull??(jag bara undrar :))

N

Nina83

Proteinet räknas ju fortf. som grovfoderprotein, eftersom proteinkedjorna är desamma. Måste de ju vara. :smirk:

Fibergi och Eggersman har jag inte så stor koll på, men ska se efter här i mina foderkataloger. ;) Min Eggersmanbroschyr luktar för övrigt som örtmüslin, då den legat i ett kuvert tillsammans med foderpåsar. :d

Där står det att strukturmix kan ersätta hö, men bör helst ges som max 2 kg till hästar utan problem som höallergi etc.

Ang fibergin då, 8-10% består av halm. Så isf kan man väl räkna 8-10% av givan som grovfoder om man ska vara petig. Fast den är ju nerhackad i VÄLDIGT små bitar, så jag är lite skeptiskt ändå.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6445 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö Ni som inte har fri tillgång grovfoder till era hästar, hur delar ni upp den totala högivan under dagen? Hästen (lite över D ponny...
2
Svar
23
· Visningar
891
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
1 085
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
1 583
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
1 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vinterföräldrar 21/22
  • Vaccinerade mot Covid-19
  • Skriva av sig

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar