Lusernpellets istället för hö

caradan

Trådstartare
Har ett miniatyrsto som har problem med sina tänder, ska på återbesök 7/1.
Hon har svårt att tugga och har de senaste dagarna slutat att äta upp sitt hö, jag tror att det beror på tänderna.
Hon får även uppblöt lusernpellets som hon äter med god aptit.
Hon får nu 2.5kg hö och 2 dl lusernpellets per dag men som sagt så äter hon bara ca 1.5kg hö per dag och det blir alldeles för lite.
Nån som vet hur mkt lusern jag ska ge för att täcka upp det kilot hö som hon inte längre äter?
Är hösilage lättare att tugga för jag har möjlighet att ge henne det istället om det är lättare för henne.
 
Du får prova vad som är lättast för henne att tugga.
Jag ser inte näringsbehovet som största problemet om hon gillar lucernet - jag tror tuggbehovet blir knepigare att tillfredsställa
 
Har ett miniatyrsto som har problem med sina tänder, ska på återbesök 7/1.
Hon har svårt att tugga och har de senaste dagarna slutat att äta upp sitt hö, jag tror att det beror på tänderna.
Hon får även uppblöt lusernpellets som hon äter med god aptit.
Hon får nu 2.5kg hö och 2 dl lusernpellets per dag men som sagt så äter hon bara ca 1.5kg hö per dag och det blir alldeles för lite.
Nån som vet hur mkt lusern jag ska ge för att täcka upp det kilot hö som hon inte längre äter?
Är hösilage lättare att tugga för jag har möjlighet att ge henne det istället om det är lättare för henne.
Du kan ge henne bara pellets om det är så. Du får titta lite på TS-halten i det vanliga grovfodret och tänka på att pelletsen nästan har 100% TS-halt.

Om ensilaget är lättare att äta eller inte beror mycket på strukturen i det. Hästar med dåliga tänder väljer gärna finare strån och kan sortera ut dessa.

Har själv haft en gammal häst med urusla tänder. De sista tre åren av hans liv kunde ha inte äta hö/ensilage med någon reda alls. Utan han levde vintertid bara på gräspellets och betfiber som grovfoder.
 
Du kan ge henne bara pellets om det är så. Du får titta lite på TS-halten i det vanliga grovfodret och tänka på att pelletsen nästan har 100% TS-halt.

Om ensilaget är lättare att äta eller inte beror mycket på strukturen i det. Hästar med dåliga tänder väljer gärna finare strån och kan sortera ut dessa.

Har själv haft en gammal häst med urusla tänder. De sista tre åren av hans liv kunde ha inte äta hö/ensilage med någon reda alls. Utan han levde vintertid bara på gräspellets och betfiber som grovfoder.
I natt åt hon sin lusern men inte allt hö och då har jag ändå dragit ner på höt.

Är verkligen uppblött lusern fullgott för en häst? Jag menar alltså för att tillgodose tuggbehovet?

Nu till natten får hon silage så får jag se om hon äter upp det.

Så orolig för min lilla tjej :(
 
Vi fick ta bort vår lilla mini när tänderna gav upp och tandläkarbesöken bara blev tätare och tätare. Gick inte att åtgärda på sikt enligt veterinär.
Sommartid gick det bra, gräs gick bra att tugga.
Hästtandläkaren sa att minishettisar ofta får problem med tänderna.

Hon blev inte ens gammal :(
 
Du kan ju pröva hackat lucern och se om det är lättare att tugga för henne?
Sen öka lucernen, lägg in grovfoder så hon har att välja på :)
Lycka till, inte roligt när hästarna har problem med tänderna.
 
I natt åt hon sin lusern men inte allt hö och då har jag ändå dragit ner på höt.

Är verkligen uppblött lusern fullgott för en häst? Jag menar alltså för att tillgodose tuggbehovet?

Nu till natten får hon silage så får jag se om hon äter upp det.

Så orolig för min lilla tjej :(
Just så som Fenestra skriver så ge lite hö/ensilage att tugga på om hästen behöver och ge pellets fullt ut för att täcka behovet. Men se upp med hackad strå. Det bör man inte ge till hästar med dåliga tänder. Det är så hårda och vassa strån i det som kan göra mer skada än nytta. Finns stor risk för att det skadar tänder och gom på hästen.
 
Då blir det alltså nästan 2.5kg lusern istället för hö?
Höt iår är näs
Just så som Fenestra skriver så ge lite hö/ensilage att tugga på om hästen behöver och ge pellets fullt ut för att täcka behovet. Men se upp med hackad strå. Det bör man inte ge till hästar med dåliga tänder. Det är så hårda och vassa strån i det som kan göra mer skada än nytta. Finns stor risk för att det skadar tänder och gom på hästen.

Hösilaget åt hon upp i natt och till lunchen idag vägrade hon hö helt och hållet.
Ont eller bara mersmak för hösilage återstår att se.
 
Då blir det alltså nästan 2.5kg lusern istället för hö?
Höt iår är näs


Hösilaget åt hon upp i natt och till lunchen idag vägrade hon hö helt och hållet.
Ont eller bara mersmak för hösilage återstår att se.
Min gamle som var en travare, alltså lite större. Fick 7 kilo gräspellets och 3 kilo betfiber för att täcka behovet av grovfoder. Han mådde bra och var i fint hull på det. Efter att han dog i våras vågade jag mig på att räkna ut hans foderkostnad, inte billigt. Hans vinterfoder kostade ungefär 4500kr i månaden.
 
Min gamle som var en travare, alltså lite större. Fick 7 kilo gräspellets och 3 kilo betfiber för att täcka behovet av grovfoder. Han mådde bra och var i fint hull på det. Efter att han dog i våras vågade jag mig på att räkna ut hans foderkostnad, inte billigt. Hans vinterfoder kostade ungefär 4500kr i månaden.
Tur att min bara är 80cm hög och väger ca 160kg :)
 
Har du analys på hö och hösilage? Isåfall kan du räkna ut hur mycket hon behöver. Annars skulle jag, i ditt läge, eftersom det trots allt "bara" är två veckor tills du ska på återbesök, fokusera på ATT hon får i sig grovfoder. Så ge hösilage om hon äter det, i den mängd du tror hon behöver (om du inte har analys), och komplettera med lusernpellets om hon inte äter upp. Skulle det vara så att hon inte äter hösilage heller så klarar sig hästar på bara lusernpellets också, speciellt så kort tid som två veckor.
 
Tur att min bara är 80cm hög och väger ca 160kg :)
Att tuggbehovet behöver tillfredsställas är bara en liten del i varför hästen behöver en viss mängd grovfoder. Fiberinnehållet är en del och födosök är en del också. Din häst kan antagligen få både näringsbehovet och fiberbehovet tillfredsställt av lusern och det lilla grovfoder hästen pillar i sig. Behovet för födosök får den också i och med att den hela tiden har grovfoder att pilla med.

Funkar det bättre med ensilage så kör på det om du har möjlighet.

Jag hoppas att pålles tänder blir bättre snart, men i annat fall funkar många hästar utmärkt på lusern, betfor och andra fiberrika produkter :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 487
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 059
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 072
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 513
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp