Lusernpellets

Estivuz

Trådstartare
Någon här som testat eller ger Granngårdens egna lusernpellets? Föredrar att alltid ge lusernhack men då hästen ratar det måste det bli pellets.
Ni som testat, är ni nöjda? Hur är den jämfört med andra märken på lusernpellets?
 
Jag har gett deras egna och kraffts, både med och utan melass men det enda jag kan säga är att hästarna åt den och det svällde i hinken, gjorde iordning på morgonen och gav på kvällen. Inget konstigt med den tyckte varken jag eller hästarna.
 
Jag använder Granngårdens sedan länge. Det som hänt nu över sommaren pga foderkrisen är att pelletsarna är annorlunda/annan typ/pressning än de tidigare. De äldre var ganska stora, uppluckrade pelletsar, de nyare är små och kompakta, och sväller lite mindre.
 
Använder olika, alla utan melass. Dangrönts, Kraffts och svenskt foder. Alla tämligen lika för mig.

Ibland olika pressform och storlek, även inom märket men för hästarna verkar det inte spela någon som helst roll med varken ändring av storlek eller märke.
Sätter alltid i vatten 1-10 timmar före fodring beroende på vilken fodring på dygnet det är. Ingen skillnad då tycker jag. Det hinner falla sönder på den tiden.
 
Vad långt innan ni tillsätter vatten, jag tycker det går på bara några minuter att de svällt till en gröt. :confused: Gör jag tre hinkar är den första klar att fodra med när den sista fått vatten.
 
Vad långt innan ni tillsätter vatten, jag tycker det går på bara några minuter att de svällt till en gröt. :confused: Gör jag tre hinkar är den första klar att fodra med när den sista fått vatten.

Inte här. Beror nog på torrhet och hårdhet. Sedan har jag ju även betfor i, så en timme, för säkerhets skull, känns bra. Just lucernpellets är, vad jag förstått, benäget att ge foderstupsförstoppning?

Flera timmar beror på när det hela är lättast att fylla på vatten. För mig är det fodringen före nästa, så att säga.
 
Inte här. Beror nog på torrhet och hårdhet. Sedan har jag ju även betfor i, så en timme, för säkerhets skull, känns bra. Just lucernpellets är, vad jag förstått, benäget att ge foderstupsförstoppning?

Flera timmar beror på när det hela är lättast att fylla på vatten. För mig är det fodringen före nästa, så att säga.
Ja, jag har en kompis som fick avliva sin häst pga foderstrupsförstoppning av en näve lucern given direkt från handen så jag ger aldrig torrt, men jag blandar inte med betfor heller så det sväller upp snabbt så jag kan ge dem "direkt". Blandar jag med betfor så får det ju stå mycket längre så betforen hinner svälla och då tar jag med mig antingen varmt vatten hemifrån eller har vattenkokare i stallet så jag kan slå det heta vattnet på betoren så det sväller snabbare. :up:
 
Jag ger granngårdens, mina äter den utan problem :) Vet att nån med kräsen häst haft lite problem att de inte vill äta bara den, utan nån gott i, men mina äter då glatt iallafall.

Jag brukar blöta 2-4 h före fodring. Nu har jag inte provat med just granngårdens hur lång tid det tar, men kraffts för nåt år sen. Det "såg färdigt ut" efter en kvart, men när jag då fyllde på mer vatten svällde det ändå mer. Så minst en timme låter jag det ligga i blöt, för att vara på den säkra sidan.
 
Ja, jag har en kompis som fick avliva sin häst pga foderstrupsförstoppning av en näve lucern given direkt från handen så jag ger aldrig torrt, men jag blandar inte med betfor heller så det sväller upp snabbt så jag kan ge dem "direkt". Blandar jag med betfor så får det ju stå mycket längre så betforen hinner svälla och då tar jag med mig antingen varmt vatten hemifrån eller har vattenkokare i stallet så jag kan slå det heta vattnet på betoren så det sväller snabbare. :up:

Jag tar helst kallvatten just på grund av att det ju ska stå en stund och tänker då på bakterietillväxten och eventuell jäsning.

Fyller på med varmvatten vid givningen.
 
Jag ger den, funkar bra, hästen äter och är glad. Bra att den är utan melass, men jag antar att det också är det som gör att en del pellets gått isär redan i säcken, så det kan vara lite smuligt och pulvrigt.
Jag lägger i blöt i kallt vatten minst 30 minuter, men det sväller snabbt och faller isär.
Tycker priset är bra, men har inget att jämföra med då jag inte gett något annat märke.
 
Jag tar helst kallvatten just på grund av att det ju ska stå en stund och tänker då på bakterietillväxten och eventuell jäsning.

Fyller på med varmvatten vid givningen.
Sjäv gör jag tvärt om, slår på kokhett vatten från vattenkokare så det sväller snabbt och sedan kallt för att få ner det i temp, inget som står i timmar i kallstall med minusgrader.
 
@Estivuz var det ngt särskilt du funderade över ang märket ?

@Efwa att behöva blötlägga flera timmar är ju verkligen inte nödvändigt oavsett sort .
Lucern sväller ju på någon halvtimma max.

Utifrån att du vill ge gröt med hur mycket vatten som helst så finns ju inte foderstrupsförstoppning problem alls ..
 
@Estivuz var det ngt särskilt du funderade över ang märket ?

@Efwa att behöva blötlägga flera timmar är ju verkligen inte nödvändigt oavsett sort .
Lucern sväller ju på någon halvtimma max.

Utifrån att du vill ge gröt med hur mycket vatten som helst så finns ju inte foderstrupsförstoppning problem alls ..

Nä, det behövs inte, det är alldeles rätt. Men jag fodrar redan fem gånger per dag som det är. Inte vill jag dessutom gå ner en halvtimme före varje fodring för att blötlägga. Det är enda anledningen till att jag gör det så långt i förväg och med kallt vatten, inget annat.
 
Nä, det behövs inte, det är alldeles rätt. Men jag fodrar redan fem gånger per dag som det är. Inte vill jag dessutom gå ner en halvtimme före varje fodring för att blötlägga. Det är enda anledningen till att jag gör det så långt i förväg och med kallt vatten, inget annat.

Men om du är nere 5 ggr /dag varför skulle lucernet stå En timma -10 timmar 😳
 
Någon här som testat eller ger Granngårdens egna lusernpellets? Föredrar att alltid ge lusernhack men då hästen ratar det måste det bli pellets.
Ni som testat, är ni nöjda? Hur är den jämfört med andra märken på lusernpellets?
Tycker den är bra.
Kan komma i lite olika utföranden, både små och hårda pellets, samt stora och lösa. Tycker man märker att det varken är tillsatser eller bindemedel i den.
Låter den svälla 20- 30 minuter, i somras tog det max 20 minuter, men nu när det är kallare så upplever jag att den behöver stå längre.
 
Någon här som testat eller ger Granngårdens egna lusernpellets? Föredrar att alltid ge lusernhack men då hästen ratar det måste det bli pellets.
Ni som testat, är ni nöjda? Hur är den jämfört med andra märken på lusernpellets?

Jag funderade på att ge det till min ponny men när jag skulle köpa den såg jag att det stod på säcken att det var melass i så då skippade jag den. Det irriterande var att melass inte stod listat på hemsidan.
 
Min kräsna är inte så förtjust i den. Om jag blandar med annat går det ner men jag har bytt tillbaka till Kraffts Lusern som tydligen är godare. För honom gör det inget att det är lite socker i den heller, han behöver alla kalorier han kan få :p.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 492
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 077
Senast: Habina
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp