Lusitano/kbl, 120 grader, unghäst. Bomlös? *bild*

Skywalker

Trådstartare
Jag har en unghäst som jag är mitt i inridningen med och sadeln har börjat glida så otroligt mycket. Han har växt jättemycket i år och breddat sig så vi konstaterade att den ligger helt enkelt inte bra längre.
Nu till problemet, han är mätt till 120 grader drygt och jag har ingen aning vad jag ska ha för sadel till honom :crazy:
Jag har ingen erfarenhet av bomlösa sadlar men tänkte att det kanske är bra tills han har växt klart? Kan man rida in med bomlös? Och hur vet man vilken som passar, eller passar alla?
Han är lusitano/kallblod och ska få en utprovad dressyrsadel så fort han har växt klar är det tänkt.
Alla tips mottages tacksamt!
bobrygg3_zpsmymf9c4i.jpg

bobrygg1_zpsbvrjzwlo.jpg
 
Jag är så tråkig att jag stämmer in i Sensation-kören. Jag red in min med en sådan. Funkade utmärkt. Jag ändrade dock stigläderplattan till en med öppna stigläderkrämpor för extra (eller snarare normal) säkerhet. Går att hoppa upp som vanligt i om man inte är alltför tung. Och vansinnigt skön. Har en pålle på 130 grader, som ändrade sig hejdlöst åt alla håll hela tiden. Jag är supernöjd och kommer aldrig att byta tillbaka till bomsadel, trots att vi nu släpar oss runt på diverse dressyrbanor.
 
Tack för svar! :) Sensation såg ju bra ut men dyrare än vad jag hade tänkt mig, jag har aldrig haft en bomlös så jag måste nästan pröva med något billigare först och se om det kan funka för mig och hästen! Men sen kanske!
Har börjat kolla på ett par Barefoot som det finns flera till salu begagnat. Behöver ju en sadel igår helst för jag vill kunna fortsätta med inridningen :(
 
Har också en sensation och älskar den, köpte min begagnat, de dyker upp då och då :)
 
Tack för svar! :) Sensation såg ju bra ut men dyrare än vad jag hade tänkt mig, jag har aldrig haft en bomlös så jag måste nästan pröva med något billigare först och se om det kan funka för mig och hästen! Men sen kanske!
Har börjat kolla på ett par Barefoot som det finns flera till salu begagnat. Behöver ju en sadel igår helst för jag vill kunna fortsätta med inridningen :(
Tyvärr går andra bomlösa inte att mäta mot en Sensation, det är som att prova och ställa en bil från 20-talet mot en bmw, helt skilda saker. Du kanske kan kolla om det finns någon i närheten som har, som du kan prova? Jag köpte min begagnad för 7 k.
 
(Svarar båda) Ja den verkar bra! Som sagt, men lite för dyr som förstasadel tyvärr, hittade ingen begagnad i rätt storlek heller. Sen verkar det ju som att vissa sorter ligger bättre på t ex överbyggda hästar och jag har ingen aning om min kommer att bli rak eller överbyggd i slutändan, det har gått fram och tillbaka hela tiden som han har växt :) Det var lite därför jag började kolla på bomlöst också. Men tack för tipsen och jag ska absolut komma ihåg det till när det blir dags för en finare sadel. :)
 
Jag har en unghäst som jag är mitt i inridningen med och sadeln har börjat glida så otroligt mycket. Han har växt jättemycket i år och breddat sig så vi konstaterade att den ligger helt enkelt inte bra längre.
Nu till problemet, han är mätt till 120 grader drygt och jag har ingen aning vad jag ska ha för sadel till honom :crazy:
Jag har ingen erfarenhet av bomlösa sadlar men tänkte att det kanske är bra tills han har växt klart? Kan man rida in med bomlös? Och hur vet man vilken som passar, eller passar alla?
Han är lusitano/kallblod och ska få en utprovad dressyrsadel så fort han har växt klar är det tänkt.
Alla tips mottages tacksamt!
bobrygg3_zpsmymf9c4i.jpg

bobrygg1_zpsbvrjzwlo.jpg
Maxflex är en semibomlös som kan tänkas passa till den där ryggen, ändringsbara koppjärn finns i 120 grader.
Vill du investera för framtiden så är ju alltid WoW ett alternativ. Den kan du ju modifiera bit för bit i all oändlighet...
 
Red in min islänning i en sensation, men bytte när vi började med galoppen och fick en ofrivillig avsittning. Sadeln gled i sidled och sen runt helt efter några bocksprång.

Där efter har vi provat oss igenom flertalet bomlösa till både islänningen och ponnyn.
Nu har vi en Karslund kontakt 2 vilket jag kan rekommendera. Stabil och skön! Ingen extra padd behövs.
 
Maxflex är en semibomlös som kan tänkas passa till den där ryggen, ändringsbara koppjärn finns i 120 grader.
Vill du investera för framtiden så är ju alltid WoW ett alternativ. Den kan du ju modifiera bit för bit i all oändlighet...

Nu har jag kollat på Maxflex också, de såg ju väldigt bra ut! Men det stod att 120 grader var max, unghästen är drygt 120 :crazy: i alla fall just nu. Men ska komma ihåg den också när han har vuxit klart och det är dags för dyrare sadel :)
Ja WoW har jag hört talas om, verkar vara ett jättebra koncept :) Men rätt dyra med har jag för mig.
 
Red in min islänning i en sensation, men bytte när vi började med galoppen och fick en ofrivillig avsittning. Sadeln gled i sidled och sen runt helt efter några bocksprång.

Där efter har vi provat oss igenom flertalet bomlösa till både islänningen och ponnyn.
Nu har vi en Karslund kontakt 2 vilket jag kan rekommendera. Stabil och skön! Ingen extra padd behövs.

Haha det är exakt det jag är rädd ska hända! Är inte sugen på att glida runt alls! Då rider jag hellre utan sadel :) Men är många bomlösa så att de glider i sidled?
Karslund såg också bra ut men verkade inte finnas så vid som jag behöver och inte i 17,5 av någon anledning...
Har funderat på islandssadlar annars om en sån skulle kunna passa!
 
Haha det är exakt det jag är rädd ska hända! Är inte sugen på att glida runt alls! Då rider jag hellre utan sadel :) Men är många bomlösa så att de glider i sidled?
Karslund såg också bra ut men verkade inte finnas så vid som jag behöver och inte i 17,5 av någon anledning...
Har funderat på islandssadlar annars om en sån skulle kunna passa!

Min karslund kan bli typ hur vid som helst. Sitter ett nästan rakt kort koppjärn för att den inte ska falla i hop i manken. Ang sätesstorlek vet jag inte, köpte min begagnad 16", upplever de som lite stora i storleken, har ofta 16.5-17".
Tönn gel är liknande karslund kontakt 2.

Min erfarenhet är att samma typ av bomlös ligger olika stabilt på olika hästar. Sensation-sadeln låg hur stabilt som helst på min ponny men var fel modell för honom som har mer manke.

Hade länge en masterback som var mycket stabil men placerade mig lite i stolssits, kan varit islandsmodellen och att de var en stor 17.5"

Barefoot london har jag provat men typen av sadel var för stor för mina kortryggade ponnys.

Hade en äldre startrekk ett tag, stabil och bekväm. Tror dock inte den görs så vid, min hade special järn på ca 116grader.
 
Mastback /easyback är billiga/stabila och inga koppjärn som blir för smala

Bomsadlar finns griffins cob, Bates Wide(även wintec), jensen exmoor, globus i vidd 38
 
Jag var i samma tankar som du om att det skulle vara betydligt lättare att köpa en billig bomlös att rida in i och sen skaffa en ordentligare sadel sen...

tja, jag hittade ju en billig sadel och den var väldigt bra för att vänja hästen vid sadeln (vägde typ ingenting). Men sen kändes den så osäker och instabil att jag sålde den vidare (tre-fem personer ville tydligen köpa den inom loppet av 60 minuter... helt galet!), och köpte en hoppsadel i läder för x-antal tusen mer. Nu är jag nöjd och hoppas att hästen inte ändrar sig för mycket. :p
Den här nya är mycket mer stabil, ligger bättre, han ser mer ordentlig ut och jag sitter bra i den. Trots att jag hellre velat ha en dressyrsadel.
 
Nu har jag kollat på Maxflex också, de såg ju väldigt bra ut! Men det stod att 120 grader var max, unghästen är drygt 120 :crazy: i alla fall just nu. Men ska komma ihåg den också när han har vuxit klart och det är dags för dyrare sadel :)
Ja WoW har jag hört talas om, verkar vara ett jättebra koncept :) Men rätt dyra med har jag för mig.
Med lite tur så får hästen lite manke runt 3-4 års ålder, då blir det något lättare att få en sadel att ligga stilla.
 
Mastback /easyback är billiga/stabila och inga koppjärn som blir för smala

Bomsadlar finns griffins cob, Bates Wide(även wintec), jensen exmoor, globus i vidd 38
Det är bara de äldre Globus som fortfarande är såpass vida, de nyare är smalare. Exmoorn är trevlig, men på Svenska marknaden säljs oftast ponnystorleken (leta även Saddle Company Verona) och den är rätt trång i kanalen. Jag tänker mig att en Luso-Nsv borde ha bred ryggrad och en ordentligt tunnformad bröstkorg.
 
Jag har Lovatt & Rickets till min mkt breda och sälformade PRE. Provades ut när hon var 4 och passar fortfarande ( en omstoppning) när hon är 7. Bates och vissa stubben kan passa breda hästar som har lite manke.
 
Det är bara de äldre Globus som fortfarande är såpass vida, de nyare är smalare. Exmoorn är trevlig, men på Svenska marknaden säljs oftast ponnystorleken (leta även Saddle Company Verona) och den är rätt trång i kanalen. Jag tänker mig att en Luso-Nsv borde ha bred ryggrad och en ordentligt tunnformad bröstkorg.
Är inte de nyare globus i vid 38, 120grader?
Exmooren jag tittade på hade bred kanal. Men det var i vuxen storlek.
 
Mastback /easyback är billiga/stabila och inga koppjärn som blir för smala

Bomsadlar finns griffins cob, Bates Wide(även wintec), jensen exmoor, globus i vidd 38
Masterback såg bra ut men hittade ingen begagnad i rätt storlek!
Jag har förstått att det finns en del bomsadlar som går upp till 120 grader + men på Globus eller wintec t ex så tror jag de har raka bommar och hästen är just nu lite svängd/överbyggd, vet inte om det skulle funka?
 
Det är bara de äldre Globus som fortfarande är såpass vida, de nyare är smalare. Exmoorn är trevlig, men på Svenska marknaden säljs oftast ponnystorleken (leta även Saddle Company Verona) och den är rätt trång i kanalen. Jag tänker mig att en Luso-Nsv borde ha bred ryggrad och en ordentligt tunnformad bröstkorg.

Jag behöver en med bred kanal, ja :) eller fyra fingrar i alla fall.
 
Jag var i samma tankar som du om att det skulle vara betydligt lättare att köpa en billig bomlös att rida in i och sen skaffa en ordentligare sadel sen...

tja, jag hittade ju en billig sadel och den var väldigt bra för att vänja hästen vid sadeln (vägde typ ingenting). Men sen kändes den så osäker och instabil att jag sålde den vidare (tre-fem personer ville tydligen köpa den inom loppet av 60 minuter... helt galet!), och köpte en hoppsadel i läder för x-antal tusen mer. Nu är jag nöjd och hoppas att hästen inte ändrar sig för mycket. :p
Den här nya är mycket mer stabil, ligger bättre, han ser mer ordentlig ut och jag sitter bra i den. Trots att jag hellre velat ha en dressyrsadel.

Jag börjar inse att det kanske inte var så enkelt löst, jag har ju aldrig testat bomlös så jag vet inte hur de är heller :) Jag vill bara ha lite knästöd och att den sadeln inte glider runt när man sitter i den, det är mina enda krav just nu!!
Vilken tur att du hittade en sadel som passade i alla fall! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 879
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Här kommer ännu en sadeltråd... Min unghäst är under inridning och sadeln jag tillfälligt använder för att vänja honom vid sadel...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: zefyros
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 012
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp