Lusitano/kbl, 120 grader, unghäst. Bomlös? *bild*

Masterback såg bra ut men hittade ingen begagnad i rätt storlek!
Jag har förstått att det finns en del bomsadlar som går upp till 120 grader + men på Globus eller wintec t ex så tror jag de har raka bommar och hästen är just nu lite svängd/överbyggd, vet inte om det skulle funka?
Wintec var för svängd för min breda häst. Globus och griffin är rakare
 
Är inte de nyare globus i vid 38, 120grader?
De äldre Globus Clic var så vida. De nyare är något smalare.
Globus Esperanza 38 var dock inte vidare än ca 105 grader enligt min uppfattning. De är byggda på en helt annan bom och har annan infästning på panelerna vilket gör dem mindre generösa.
 
[QUOTE="Skywalker, post: 17086025, member: 129575]
Jag har förstått att det finns en del bomsadlar som går upp till 120 grader + men på Globus eller wintec t ex så tror jag de har raka bommar och hästen är just nu lite svängd/överbyggd, vet inte om det skulle funka?[/QUOTE]
På bilden ser hästen rätt så rak ut, med lite sluttande rygg. Wintec är rätt svängda, och Griffin haflinger/cob rätt förlåtande så det är inte fel att prova.

Nånstans måste du börja. Satsa på öppet köp med möjlighet att provrida ordentligt i sadeln.

Jag blir alltid lyrisk över alla sadlar på första provritten, men det är bara mitt önsketänkande som kickar in. På andra ritten börjar problemen visa sig tydligare ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 947
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Här kommer ännu en sadeltråd... Min unghäst är under inridning och sadeln jag tillfälligt använder för att vänja honom vid sadel...
Svar
3
· Visningar
698
Senast: zefyros
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 055
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp