Bukefalos 28 år!

Lutad halm

Q

Quell

Önskar höra litet erfarenheter av lutad halm.Provade för några år sedan men ingen av mina hästar gillade det.
 
Är definitivt ingen expert på området men man behandlar, sprutar in, ammoniak i buntarna och täcker över. Efter några veckor tas övertäckningen bort, buntarna måste nog luftas ett tag före utfodring. Man gör det för att höja proteinvärdet, vilket ju i princip är noll i vanlig halm. Halmen dammar inte och borde ju passa bra till hosthäst. Men som sagt, ingen större erf. mer än att mina hästar inte gillade lukten. Grisen däremot tyckte det var mycket smakligt.
 
Jag har jobbat i yngre dar på gårdar där man utfodrat ungjur(kor) med lutad halm. Man får ju rena luftvägar så att säga. Skulle vilja likna det vid att hacka lök. Tror faktiskt att det skulle reta luftvägarna på en känslig häst. Skulle heller inte vilja ha den lukten i mitt stall.Vete sjutton om det inte skulle osa trots vädring. Men hela grejen är intressant för näringsvärdet höjs ju markant iom lutningen. Men jag vet ej vad den blir för häst då de ej tillgodogör sej fodret på samma sätt som en idisslare. Men grisarna brukar ju bli glada för lite att tugga på,de är ju öppna för förslag när det gäller mat. :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
526
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 833
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp