Bukefalos 28 år!

Lutande ridbana

H

hetla11

Hej!
Stallet jag har tagit över har en ridbana som i dagsläget har bra material, ganska hårt och fast men banan lutar nedåt mot ena långsidan. Så det känns när man rider på kortsidan att man rider lite uppåt eller lite nedåt. Detta påverkar ju ridningen ganska mycket och är väldigt irreterande. Så detta skall ju givetvis göras något åt i vår när all snö är borta.

Jag har tänkt mig stenmjöl och vill gärna ha tips om hur ni skulle gå tillväga för att det skall kosta så lite som möjligt (jag äger inte stallet). Skall jag be någon gräva bort den del som är "högst" i paddocken eller lägga på mer grus där det är "lägst"? Eller skall man dra bort hela översta lagret och lägga på nytt om detta går?..känns dock som det alternativet är för dyrt.

Min idé var i så fall att lägg på stenmjöl ovanpå detta och mer på den långsidan som är "lägst"..
Hur får man även en ridbana att bli helt rak och jämn undrar man ju med?

Tacksam för tips och idéer och vad ni tror det kan kosta att lägga på stenmjöl på en 25x50 cm bana!
 
Sv: Lutande ridbana

Jag har ingen aning men rent logiskt känns det enklare att gräva bort än att lägga till. Ska ni lägg till så måste ni ju även bygga upp så att den tillagda sanden inte flyter ut och bort ifrån ridbanan.

Är det däremot berggrund under banan så kan det blir knepigare att gräva ;)
 
Sv: Lutande ridbana

Någon som lagt om sin bana tidigare pga detta?
 
Sv: Lutande ridbana

vad är det för material i banan nu och hur djupt? hur mycket lutar banan?
 
Sv: Lutande ridbana

hehe nej banan skall inte luta, varför den gör detta är troligtvis att den inte underhållts på väldigt många år och troligtvis är den inte anlagd ordentligt från början.
Det är ganska hårt grus, kan tänka mig stenmjöl, men den är förtillfället stenhård och bör harvas upp om inte annat. Paddocken är 20x50 cm.

jag tror på idén att lägga på mer stenmjöl och mer på den sidan som lutar, skulle det bli förmycket så det rinner ut så tänker jag mig att sätta plank ner till runt paddocken, blir också lättare att harva då om man har en kant, som i ett ridhus tex.
 
Sv: Lutande ridbana

ja skrev ju fel igen...inte cm såklart!! meter skall det vara ;)
 
Sv: Lutande ridbana

hur djup den är kan jag inte svara på. Den lutar ganska rejält eftersom hästarna störs mycket av det när man rider "neråt". Den är också ganska ojämn, lite upp och ner överallt.
Kostnadsfråga och idéer mottages tacksamt!
 
Sv: Lutande ridbana

gräv ett provhål i den "höga" delen av banan innan du funderar på att schakta ut det materialet. vore ju snopet om man kom ner till bärlagret eller började dra i nån matta eller nåt. Men finns det möjlighet att jämna till banan med det material man har är ju det billigare.

Nu var det ett tag sen jag handlade men själva stenmjölet kan väl kosta runt 100-150 kr/ton (och väger runt 1.6 ton/m3). Sen tillkommer frakten som beror helt på avståndet till grusgropen.

Om vi säger att det kostar 200 kr/m3 och du lägger 1 dm på hela banan så kostar det runt 25000 kr + frakt (och utspridning om du måste leja någon för det).
 
Senast ändrad:
Sv: Lutande ridbana

Störs hästarna verkligen eller är det bara ovant?

Där jag håller till nu är ridbanan sluttande, den är dock skitstor så det går inte att göra något åt, men det är heller inget problem trots att den sluttar mycket. Man får tänka på hur man ställer hindrena, och vissa övningar "kan" man bara göra uppåt på vissa hästar. JAG tycker fortfarande att det känns ovant på vissa av de mer obalanserade hästarna när man kommer neråt, speciellt i galoppen, men för hästarna är det inga problem.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 751
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 363
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 617
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp