Bukefalos 28 år!

H

Hrydjan

Hmmmn, jag hittade inget riktigt bra svar på detta, men visst skall man blötlägga Luzern?? Jag kanske e helt borta när jag säger det men de e en riktig bitch rent ut sagt i vårat stall som inte blötlägger sin Luzern?? Man blir ju lite förvirrad?? :confused:
 
Jo, luzern (iaf i pelleterad form, vet inte med strå) måste man blötlägga!!! Det är jätteviktigt, för sväller till ungefär sin dubbla storlek...
 
Tack för svaret!!! Jag har själv ej Luzern men vad e de som gör det så bra/Dåligt??? :) :bump:
 
Jag har fodrat med luzernpellets i flera år utan att blötlägga dom, till många och olika hästar. Inga problem. Så jag tror inte det finns några regler. Blötlägger alltid betfor däremot.
 
Krafft har ju kommit ut med rekommendationen att man skall blötlägga deras lusernpellets(inte övriga pellets). Just för risken för foderstrupsförstoppning. Det står på säckarna nu mera att det bör blötläggas- lucernpelletssäckarna that is.

Själv använder jag hack, som fuktas lite lätt precis innan det ges. Men det beror på att jag har hosthäst som alltid får en skvätt vatten på maten, oavsett vad det är.
 
Jag vet att det rekommenderas att blötlägga luzernpellets. Men som jag sa, så har jag gett det i åratal utan att blötlägga. Har aldrig haft foderstrupsförstoppning.
Det beror på så mycket, hur man fodrar och hur ofta, hästens tandvård, den övriga dieten m.m.
Eftersom foderstrupsförstoppning ändå tycks vara vanligt nuförtiden så är det nog bäst att rekommendera blötläggning. Foderfabrikanten har därmed också garderat sig ifall någon skulle reklamera.
 
Nej, man måste inte. Då jag använt pellets har jag fodrat det torrt, men ihop med blöt betfor. Samma sak ridskolan jag jobbade på, 20 års fodring av lusern utan ett enda fall av foderstrupsförstoppning...
 
Hon använder Luzern pellets och hon ger det tillsammans med betfor och havre...
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 243
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 387
Senast: Rosett
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp