Lyalands arabstuteri

JennyBomb

Trådstartare
Ok, så jag är intresserad av arabiska fullblod o avel på rasen i Sverige. Ofta dyker stuteriet Lyalands (Båstad) upp men det finns inte mkt mer info. Verkar inte vara ett aktivt stuteri, så jag undrar va som hände? Nån som kan berätta?
 
Jag trodde att Lyalands bara sysslade med Cavalier King Charles spaniel 🤔 . De kanske bara fick feeling och tog några föl på hästarna också?
Kanske vet @athena_arabians något? Hon brukar ha stenkoll på araber!
 
Jag trodde att Lyalands bara sysslade med Cavalier King Charles spaniel 🤔 . De kanske bara fick feeling och tog några föl på hästarna också?
Kanske vet @athena_arabians något? Hon brukar ha stenkoll på araber!

Lite brukar jag kunna vaska fram... :angel:

De är som sagt inte aktiva längre men jag var faktiskt dit när de hade som mest hästar. Starten var blodslinjer från England och Polen (flera av hästarna kom från Blommeröd). Efter några år började de importera hästar av egyptiskt blod och jag tror de var först i Sverige med det (eller iaf bland de allra första).
 
Ok, tack för hjälpen!
Red under flera år en fantastisk häst, som var från stuteriet och hade egyptisk far.
Det verkar ju inte som uppfödarna finns kvar i livet. Men när man söker info om hästarna osv så skrivs det lite mystiskt här tycker jag. Ngt om konkurs o vanskötsel? Att hästarna hamnade på Gotland?
 
Ok, tack för hjälpen!
Red under flera år en fantastisk häst, som var från stuteriet och hade egyptisk far.
Det verkar ju inte som uppfödarna finns kvar i livet. Men när man söker info om hästarna osv så skrivs det lite mystiskt här tycker jag. Ngt om konkurs o vanskötsel? Att hästarna hamnade på Gotland?

Jag ser ingen mening med att spekulera i vad som hände (det var flera stuterier som la ner ungefär vid samma tidpunkt, flera med tragik bakom). I synnerhet inte på ett öppet forum.

Det är inte relevant vad gäller deras uppfödningar.
 
Jag ser ingen mening med att spekulera i vad som hände (det var flera stuterier som la ner ungefär vid samma tidpunkt, flera med tragik bakom). I synnerhet inte på ett öppet forum.

Det är inte relevant vad gäller deras uppfödningar.

Oj, nej är inte ute efter ngn smutskastning utan vill bara veta vart hästarna tog vägen. O det är vad bara vad jag läst här, så jag undrar om ngn visste vart hästarna tog vägen?
 
Hoppas det är ok att jag lånar din tråd @JennyBomb!

Undrar om någon vet något om ett arabstuteri, som jag har för mig hette Lindhaga arabstuteri och låg i närheten av Munka Ljungby?
De var aktiva slutet av 80-talet och början på 90-talet, men hittar ingen info om dem!🤔
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 847
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 166
Senast: dobbis
·
IT & mobiler Det senaste året har det ramlat in ideliga, märkliga vänförfrågningar till mitt fb-konto. Förutom de uppenbara, med bild av snygg...
Svar
7
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp