Lyans egen tråd nr2.



Kolla då denna 😃 Trassel och Aziza på SM som var i helgen
Visa bifogad fil 32623

Vad är KP? Jag pratar väldigt mycket med mormor. Hon är som min psykolog. Någon annan samtalskontakt vet jag inte om jag vill ha för den sista jag hade verkade så besvärad och illa vid sig hela tiden och innan dess hade jag samma läkare/samtalskontakt i nästan 13 år
Jag menar någon inom vården som du besöker regelbundet o som dokumenterar ditt mående o som kan återkoppla till den läkare som skriver ut dina mediciner.
 
Jag menar någon inom vården som du besöker regelbundet o som dokumenterar ditt mående o som kan återkoppla till den läkare som skriver ut dina mediciner.
Jag går hos sköterska en gång i halvåret eftersom jag äter elvanse och attentin så då pratar jag ju lite. Eller mycket i det senaste besöket. Men läkaren har fortfarande inte återkopplat trots att hon skulle trycka på. Och det brukar aldrig vara samma sköterska jag träffar
 
Jag går hos sköterska en gång i halvåret eftersom jag äter elvanse och attentin så då pratar jag ju lite. Eller mycket i det senaste besöket. Men läkaren har fortfarande inte återkopplat trots att hon skulle trycka på. Och det brukar aldrig vara samma sköterska jag träffar
Det jag föreslog är en o samma person som du träffar regelbundet, minst 1 gång i månaden.
 
Det jag föreslog är en o samma person som du träffar regelbundet, minst 1 gång i månaden.
Jo, jag förstod det. Men tror inte att det går att ordna även om jag hade velat. Jättelång kö som jag fattat det så jag är rädd att hamna utanför systemet nu när min läkare bryr sig så lite. Min förra läkare vägrade låta mig prova ett par av medicinerna som sedan visat sig funka, men förutom det så var hon kanon! Jag gick hos henne 2-5 gånger i månaden i över 12 år men sedan gick hon i pension 😞 Hon som skulle ta över som samtalskontakt blev först sjukskriven i ett halvår och när hon kom tillbaka så verkade hon så illa vid sig och besvärad av allt jag sa så jag klarade inte att gå kvar 😞
 
Kag funkar verkligen inte nu. Känner mig stressad ock pressad och gränsen till panik. Jag orkar ingenting nu när jag inte kan ta attentin och har både abstinens och ångest. Jag orkar inte med djuren eller någonting. Lägenheten är en svinstia som jag knappt klarar att vistas i men djurrummet är nästan lika illa. Jag skäms och mår illa på mig själv. Ligger nästan bara i sängen om jag inte tar attentin

Igår när jag kom ned till djuren var dessutom Dominik jättedålig. Vattenflaskan har varit sönder men jag har inte tänkt det för han och Epica har druckit så lite innan. När jag märkte det så bytte jag direkt flaskan i fredags och sedan åkte jag till pojkvännen till lördag. När jag kom till djuren så bara låg Dominik i huset. Flaskan var fortfarande full så den var också trasig. Jag vet inte hur länge han var utan vatten 😭 Jag hade bytt Epica mot LS och LS var också uttorkad men hon drack själv och var uppe och gick. Dominik kunde inte ens stå. Han fick både critical care och vätska under huden men blev bara sämre och i morse låg han bara slapp och kippade efter luft i min famn med kramper ibland. Jag valde att akutavliva honom för han hade aldrig överlevt och han led fruktansvärt 😭 Fy fan vad jag känner mig hemsk 😭 min älskade Dominik 😭
 
Finns det någon som kan hjälpa dig med djuren? Eller har du någon som kan ha de i fosterhem, tills du orkar mer?
Nej 😞 Det är egentligen inte mycket jobb med dem men allt känns för mycket nu. Och hur stor är sannolikheten att tre flaskor går sönder samma vecka 😞 Fast på Tangle och Chip så märkte jag det direkt för Tangle tömmer flaskan varje dag när hon har tråkigt så buren blir plaskblöt. Dominik och Epica har druckit väldigt lite överlag så det tog några dagar med bara lite borta ur flaskan innan jag reflekterade över att det var för lite även för dem
 
Nej 😞 Det är egentligen inte mycket jobb med dem men allt känns för mycket nu. Och hur stor är sannolikheten att tre flaskor går sönder samma vecka 😞 Fast på Tangle och Chip så märkte jag det direkt för Tangle tömmer flaskan varje dag när hon har tråkigt så buren blir plaskblöt. Dominik och Epica har druckit väldigt lite överlag så det tog några dagar med bara lite borta ur flaskan innan jag reflekterade över att det var för lite även för dem
Så ledsamt :(
Går det att ge dem vatten i skålar?

I min ungdom var jag med om att min älskade kanin blev dålig och gick bort. Det visade sig, som hos dig, vara en vattenflaska som inte fungerade men jag förstod det inte förrän långt efter :cry:
Efter det får mina gnagare enbart vatten i skål. För mig fungerar det bra, har lätt att bara hälla ut vattnet utanför dörren.
Kanske fungerar det inte alls hos dig.

Har haft /och har / fortfarande grymt dåligt samvete över att vattenflaskan orsakade min älskade väns död, men försöker tänka att olyckor händer, ingen är perfekt, jag visste ju inte att flaskan var trasig.

Kan det bli lättare att handskas med djurens skötsel om du delar upp alla göromål i delmål?
Vet inte hur du gör i dagsläget?
Men ifall du behöver städa alla burar, dela upp det så det inte blir så stort projekt, städa en bur i taget och vara nöjd för dagen.
 
Nej 😞 Det är egentligen inte mycket jobb med dem men allt känns för mycket nu. Och hur stor är sannolikheten att tre flaskor går sönder samma vecka 😞 Fast på Tangle och Chip så märkte jag det direkt för Tangle tömmer flaskan varje dag när hon har tråkigt så buren blir plaskblöt. Dominik och Epica har druckit väldigt lite överlag så det tog några dagar med bara lite borta ur flaskan innan jag reflekterade över att det var för lite även för dem

Det kan man ju missa, men du beskriver det själv som en "svinstia" och att du inte orkar. Då måste man ju ta hjälp utifrån, tills man kommer på fötter igen.
 
Beklagar sorgen @Lyan , så trist med Dominik! :heart

Det är helt okej att må dåligt och bara ligga i sängen några dar efter en sådan händelse, kom ihåg att stress och sorg kan vara minst lika jobbigt för kroppen/måendet som det att vara i aktivitet en hel dag. Men försök att inte ha dåligt samvete, det var verkligen inte ditt fel att han blev sjuk, utan maks otur.
 
Åh, jag beklagar verkligen det som hände med Dominik :heart
Tack ❤️
Så ledsamt :(
Går det att ge dem vatten i skålar?

I min ungdom var jag med om att min älskade kanin blev dålig och gick bort. Det visade sig, som hos dig, vara en vattenflaska som inte fungerade men jag förstod det inte förrän långt efter :cry:
Efter det får mina gnagare enbart vatten i skål. För mig fungerar det bra, har lätt att bara hälla ut vattnet utanför dörren.
Kanske fungerar det inte alls hos dig.

Har haft /och har / fortfarande grymt dåligt samvete över att vattenflaskan orsakade min älskade väns död, men försöker tänka att olyckor händer, ingen är perfekt, jag visste ju inte att flaskan var trasig.

Kan det bli lättare att handskas med djurens skötsel om du delar upp alla göromål i delmål?
Vet inte hur du gör i dagsläget?
Men ifall du behöver städa alla burar, dela upp det så det inte blir så stort projekt, städa en bur i taget och vara nöjd för dagen.
De har skålar nu. Utom Bubble för han fattar inte hur man dricker ur skål. Problemet med skålar är att de inte gillar att dricka ut dem och att skålarna blir så äckliga. Jag har långhåriga marsvin med mycket skägg så när de dricker ur skålen så doppar de skägget och det tycker de inte om.

Beklagar din kanin 😢
Jag är så rädd att Bubble, Epica och LS ska ha fått skador av vattenbristen 😢

Jag har redan det så lättjobbat som det går. Förutom att det är mycket lättare med flaskor än med skålar, så jag ska köpa flaskor idag.
Det kan man ju missa, men du beskriver det själv som en "svinstia" och att du inte orkar. Då måste man ju ta hjälp utifrån, tills man kommer på fötter igen.
Jag har en vän som hjälper mig med djuren när det blir kris, men hon har själv massor att göra så jag vill inte be henne om det inte är riktig kris och just nu är det inte det med djuren för de fick rena burar för inte så länge sedan och resten tar en kvart om dagen. Hundarna har jag ingen som kan hjälpa med. Pojkvännen har erbjudit sig att hjälpa mig med lägenheten bara jag får undan alla saker som ligger överallt för han vet inte var allt ska ligga. Men vi träffas så sällan så det kan ta ett tag innan vi kan lösa städning.
Beklagar sorgen @Lyan , så trist med Dominik! :heart

Det är helt okej att må dåligt och bara ligga i sängen några dar efter en sådan händelse, kom ihåg att stress och sorg kan vara minst lika jobbigt för kroppen/måendet som det att vara i aktivitet en hel dag. Men försök att inte ha dåligt samvete, det var verkligen inte ditt fel att han blev sjuk, utan maks otur.
Tack ❤️ Jag känner mig ändå hemsk 😞

Att jag ligger i sängen beror mycket på att jag är så fruktansvärt trött också. Jag är så trött på att ligga i sängen men så fort jag reser mig så blir jag yr och matt och klarar inte att göra något hur gärna jag än vill 😞
 
B895905A-1E72-4FFE-BAB7-4D8DA37C9CDC.jpeg

Du får klippa lite så de kan dricka 🤪

Eller inte!

Mvh Miks
 
På tal om dricka. Jag hade tre vattenflaskor som gick sönder på bara några dagar och pga det så dog Dominik 😭 Jag känner mig hemsk och skäms något fruktansvärt som missade att flaskan gått sönder. Han och Epica brukade dricka väldigt lite så det tog ett par dagar innan jag insåg att flaskan var trasig. Så fort jag upptäckte det så bytte jag flaska till en jag testat så den funkade. Jag flyttade Epica för hon ska sitta med en annan hane och satte dit LS istället. Sedan åkte jag till pojkvännen över natten och dagen efter blev det väldigt sent på eftermiddagen innan jag kom hem. När jag kom hem så reagerade jag på att Dominik och LS ätit alldeles för lite. Dominik låg i sitt hus som vanligt men jag tog upp honom för att se så allt var okej men han var som en slak trasa för även den andra flaskan hade gått sönder! LS drack som bara den när jag satte in skål men Dominik kunde inte. Jag tvingade i honom både vätska och matersättning och han fick vätska under huden men han blev bara sämre och på morgonen somnade han in min famn 😭 Jag känner mig hemsk! Vilket fruktansvärt lidande han måste ha utsatts för 😭 Min fina Dominik 😭
 
Kan du få boendestöd?
Jag har det nu pga. Mitt psykiska mående. De kan hjälpa dig med det vardagliga som att städa och handla, men de kan även se till att du kommer upp ur sängen och gör saker. De kan vara med dig när du fixar med djuren, kanske lättare att ta tag i det då?
Jag fick boendestöd ofrivilligt för att det var ett krav för att släppa på LPT så jag kunde komma hem från psyk. Men nu har jag lärt mig uppskatta att de kommer varje dag och ser till att jag kommer ut på promenader och har någon att prata om mitt mående med.

Boendestöd och dess omfattning styrs helt efter dina behov.
 
På tal om dricka. Jag hade tre vattenflaskor som gick sönder på bara några dagar och pga det så dog Dominik 😭 Jag känner mig hemsk och skäms något fruktansvärt som missade att flaskan gått sönder. Han och Epica brukade dricka väldigt lite så det tog ett par dagar innan jag insåg att flaskan var trasig. Så fort jag upptäckte det så bytte jag flaska till en jag testat så den funkade. Jag flyttade Epica för hon ska sitta med en annan hane och satte dit LS istället. Sedan åkte jag till pojkvännen över natten och dagen efter blev det väldigt sent på eftermiddagen innan jag kom hem. När jag kom hem så reagerade jag på att Dominik och LS ätit alldeles för lite. Dominik låg i sitt hus som vanligt men jag tog upp honom för att se så allt var okej men han var som en slak trasa för även den andra flaskan hade gått sönder! LS drack som bara den när jag satte in skål men Dominik kunde inte. Jag tvingade i honom både vätska och matersättning och han fick vätska under huden men han blev bara sämre och på morgonen somnade han in min famn 😭 Jag känner mig hemsk! Vilket fruktansvärt lidande han måste ha utsatts för 😭 Min fina Dominik 😭
Vilken hemsk maximal otur med trasiga flaskor. Jag förstår att det måste kännas hemskt.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 897
Senast: zassoo
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 716
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 383
Senast: Lobelia
·
Mat Har lite tråkigheter med min hormonbalans och kroppen spelar några illustiga spratt under den nya behandlingen. Kom att tänka på min Go2...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
15 811
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp