Lyans egen tråd nr2.

Har läst lite snabbt om diabetes eftersom det är en så vanlig biverkning av abilify. Det verkar som att det är det jag har fått 😞 Dricker och kissar massor. Jag blir så törstig att jag får panik trots att jag kanske redan hällt i mig ett par liter den dagen, vilket är mycket onormalt för mig. Pojkvännen har klagat på att jag har fått dålig andedräkt sista tiden trots att jag borstar tänderna och tuggar tuggummi. Jag har även märkt att mitt kiss luktar sött och konstigt. Jag sticker såklart inte ned näsan i toan utan det är så tydligt att det känns ändå. Trötthet var också ett symptom och jag är ju sjukt trött även för att vara mig. Ska till sköterska veckan som kommer. Vet inte om jag ska sluta med abilify redan nu för att se om det gör någon skillnad eller om jag ska fortsätta med den tills vidare. Om jag måste sluta med den så är jag jätterädd för vad som kommer att hända. Är så rädd att få tillbaka depressionen! Eller ja, deprimerad är jag ju redan trots abilify och hög dos lamictal, men är rädd att det ska bli ännu värre 😞
Nu är jag ingen expert på läkare eller vård - men det är jättebra att du ska till sköterskan. Är det diabetes kommer du att behöva anpassa dig till det, jag tror dock inte att några dagar till eller från gör skillnad (dvs jag skulle inte sluta äta medicinen innan jag pratat med "sakkunskapen"). Många saker ger samma typ av symptom (t.ex. kan jag själv få liknande av urinvägsinfektion). Är du mycket orolig, kanske du kan stämma av med 1177?
 
Har läst lite snabbt om diabetes eftersom det är en så vanlig biverkning av abilify. Det verkar som att det är det jag har fått 😞 Dricker och kissar massor. Jag blir så törstig att jag får panik trots att jag kanske redan hällt i mig ett par liter den dagen, vilket är mycket onormalt för mig. Pojkvännen har klagat på att jag har fått dålig andedräkt sista tiden trots att jag borstar tänderna och tuggar tuggummi. Jag har även märkt att mitt kiss luktar sött och konstigt. Jag sticker såklart inte ned näsan i toan utan det är så tydligt att det känns ändå. Trötthet var också ett symptom och jag är ju sjukt trött även för att vara mig. Ska till sköterska veckan som kommer. Vet inte om jag ska sluta med abilify redan nu för att se om det gör någon skillnad eller om jag ska fortsätta med den tills vidare. Om jag måste sluta med den så är jag jätterädd för vad som kommer att hända. Är så rädd att få tillbaka depressionen! Eller ja, deprimerad är jag ju redan trots abilify och hög dos lamictal, men är rädd att det ska bli ännu värre 😞

Fortsätt med den tills du varit hos sköterskan, evt om det går försök booka en läkartid så snabbt som möjligt? Diabetes kan ofta hållas i schack genom kosten, så försök att inte oroa dig allt för mycket.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ät ofta, och lite - rentav även mitt i natten med., Plocka väck åtminstonne tillsatt socker så det blir lite jämnare tillförsel av socker. Att dricka några liter vatten om dagen är inte mycket, det är lite! Och att pinka av det inte fel det heller. Är väl några saker man kan göra själv åtminstonne som kan förbättra läget lite.
 
Jag kommer aldrig någonsin att kunna klara av att leva med diabetes så om det är det så är det enda som finns att sluta med abilify och hoppas på att det försvinner av sig själv. Har jag tur så kanske även tröttheten beror på det. För nu är jag helt sjukt trött. Har knappt gjort något alls idag och är typ redo för sängen. Måste bara mata djuren och kissa hundarna, men det känns som att bestiga ett berg
 
Jag kommer aldrig någonsin att kunna klara av att leva med diabetes så om det är det så är det enda som finns att sluta med abilify och hoppas på att det försvinner av sig själv. Har jag tur så kanske även tröttheten beror på det. För nu är jag helt sjukt trött. Har knappt gjort något alls idag och är typ redo för sängen. Måste bara mata djuren och kissa hundarna, men det känns som att bestiga ett berg

Diabetes ger ju trötthet. Fy så jobbigt för dig, hoppas du får svar snarast.
 
Sen detta med vad man äter och hur - sen kan det vara lite av vart i olika varianter med, men inte ens det måste vara hela världen det heller. Man får tänka om, hitta lite föändringar i sina rutiner mm så går det ett tag till. Inte för att det skulle vara lätt, men heller inte nödvändigtvis så hiskligt besvärligt heller.
 
Diabetes ger ju trötthet. Fy så jobbigt för dig, hoppas du får svar snarast.
Ja, jag läste det. Och jag har ju verkligen varit helt sjukt trött sista tiden. Orkar bara vara uppe ett tag med hjälp av elvanse, attentin och synefrin, och ökad dos lamictal. Får se vad sköterskan säger på onsdag.
Det ger också väldig trötthet och utmattningskänslor att oroa sig. Det behöver absolut inte vara diabetes. ❤
Absolut, det är riktigt!
Enligt biverkningslistan så får mer än 1 av 10 diabetes så sannolikheten att det är det är stor, men absolut hade jag nog varit mindre trött om jag inte hade haft hundrasjuttioelva saker att oroa mig för hela tiden. Jag bara vill att dagarna ska funka och att jag kan hitta en fungerande rutin som inte innehåller minst 15 timmar i sängen
Sen detta med vad man äter och hur - sen kan det vara lite av vart i olika varianter med, men inte ens det måste vara hela världen det heller. Man får tänka om, hitta lite föändringar i sina rutiner mm så går det ett tag till. Inte för att det skulle vara lätt, men heller inte nödvändigtvis så hiskligt besvärligt heller.
För mig är det inte bara besvärligt, det är omöjligt 😞 Jag vet precis vad och hur mycket jag borde äta men ändå sitter jag där med min jäkla skagenröra, baguette, läsk och glass var och varannan dag 😞
 
Ja, jag läste det. Och jag har ju verkligen varit helt sjukt trött sista tiden. Orkar bara vara uppe ett tag med hjälp av elvanse, attentin och synefrin, och ökad dos lamictal. Får se vad sköterskan säger på onsdag.


Enligt biverkningslistan så får mer än 1 av 10 diabetes så sannolikheten att det är det är stor, men absolut hade jag nog varit mindre trött om jag inte hade haft hundrasjuttioelva saker att oroa mig för hela tiden. Jag bara vill att dagarna ska funka och att jag kan hitta en fungerande rutin som inte innehåller minst 15 timmar i sängen

För mig är det inte bara besvärligt, det är omöjligt 😞 Jag vet precis vad och hur mycket jag borde äta men ändå sitter jag där med min jäkla skagenröra, baguette, läsk och glass var och varannan dag 😞
Vi är många som vet vad man borde äta, men som inte riktigt lyckas komma genomföra det. Det är svårt. Särskilt om det är en massa annat som ställer till det. För att äta bra behöver man ha ork att planera och fixa - och ork är svårt om man inte äter bra.

Jag är glad att du kämpar på och jag hoppas att du ska få fler pusselbitar att falla på plats.
 
Vi är många som vet vad man borde äta, men som inte riktigt lyckas komma genomföra det. Det är svårt. Särskilt om det är en massa annat som ställer till det. För att äta bra behöver man ha ork att planera och fixa - och ork är svårt om man inte äter bra.

Jag är glad att du kämpar på och jag hoppas att du ska få fler pusselbitar att falla på plats.
Jag har aldrig kunnat äta ordentligt. Bara när jag bodde hemma och gick i skolan för då fixade andra maten och tiderna.

Mm. Bara synd att så fort jag får dit en pusselbit så ramlar någon annan bort 😞
 
Rom bygdes inte på en dag. Men i en situation som din så kanske det går att lägga lite focus på det istället för att oroa dig, fösökta rikta om det lite. Förbättra - börja med det värsta, läsken är nog värre än glassen, skagenröra på en smörgås minsta problemet av dessa. Eller försök att äta nåt annat innan den förbannat lockande glassen så det jämnar ut lite går ju med att fösöka med.

Svårast för min del är alle de där som tjatar om att man ska ta en sockerkaksbit osv.
 
@Lyan vilken dag ska du till sjuksköterskan? Försök att invänta detta eventuella problemet tills du ser om det är ett faktiskt problem, eller inte.

Jag hoppast verkligen hon kan hjälpa dig få en läkartid eller samtalskontakt eller något som kan hjälpa dig vidare. Tänkte lite på det här med boendestöd som du inte vill ha, men kanske det finns någon ordning där man kan få mat hemlevererat så som hemtjänsten gör ibland? Istället för att någon kommer hem till dig och lagar maten liksom. Kanske värt att fråga om?

Kram och god natt. :)
 
Tack!
Rom bygdes inte på en dag. Men i en situation som din så kanske det går att lägga lite focus på det istället för att oroa dig, fösökta rikta om det lite. Förbättra - börja med det värsta, läsken är nog värre än glassen, skagenröra på en smörgås minsta problemet av dessa. Eller försök att äta nåt annat innan den förbannat lockande glassen så det jämnar ut lite går ju med att fösöka med.

Svårast för min del är alle de där som tjatar om att man ska ta en sockerkaksbit osv.
Läsken består av sodastreamat vatten med fun light så om man bortser från skadorna kolsyran ger på tänderna så är den ingen fara. Jag kan inte dricka vatten som inte är smaksatt och jag har svårt att dricka sådant som inte har kolsyra om det inte är söta juicer och annat onyttigt.
Skagenröran hade inte varit något problem om jag hade ätit normala mängder men jag kan trycka i mig en hel stor baguette med nästan en hel stor burk skagenröra på en dag och det är Massor av kalorier. Jag hade verkligen velat äta mer grönsaker men det är skitsvårt. Det mesta jag köper slutar med att det blir för gammalt eller att marsvinen får det. Jag är totalt helt hopplös när det kommer till maten 😞

Jobbigt 😕 Sådant slipper jag som tur är. Det är inte så ofta jag fikar med någon
@Lyan vilken dag ska du till sjuksköterskan? Försök att invänta detta eventuella problemet tills du ser om det är ett faktiskt problem, eller inte.

Jag hoppast verkligen hon kan hjälpa dig få en läkartid eller samtalskontakt eller något som kan hjälpa dig vidare. Tänkte lite på det här med boendestöd som du inte vill ha, men kanske det finns någon ordning där man kan få mat hemlevererat så som hemtjänsten gör ibland? Istället för att någon kommer hem till dig och lagar maten liksom. Kanske värt att fråga om?

Kram och god natt. :)
Jag ska dit imorgon bitti.

Det är inte samma sköterska som sist vilket känns jobbigt för det blir så mycket nytt folk hela tiden. Hon jag var hos sist sa att hon skulle säga till läkaren så han skulle ordna en tid men inget har hänt där ännu. Det kan dock vara så att de bokat in denna tiden istället för det är för tidigt enligt tidigare intervall. Jag vet inte. Får se vad hon säger imorgon.

Det finns så man kan hämta mat där hemtjänsten hämtar mat men det är dyrt och kommer bara att orsaka att jag äter mer för jag kommer inte att kunna sluta småäta eftersom jag inte gör det för att jag är hungrig. Det enda jag kan se som skulle kunna funka är att få maten utportionerad varje dag och att jag inte har tillgång till pengar så jag kan köpa en massa annat. Jag har verkligen noll självdisciplin 😞 När medicinerna funkar så funkar maten bättre, men nyttigt äter jag aldrig.

Tack!
 
Men vänta nu. Småätandet är väl inget problem i sig. Bara det är någorlunda vettigt. En del av det som driver det kan vara just att sockret svänger lite.

Skagenröra kan vara riktigt gott! Borde gå att spä ut med bitar av kokt potatis. Blir billigare med om man spär ut det lite.
 
Sen detta med att dricka vatten. Gott vatten är en sak, men har man tråkigt vatten i kran är det trist. En nypa citroncyra i kan fungera. Mojäng att kolsyra vattnet med verkar vara en trevlig grej om man föredrar kolsyrat.
Vatten är sådant med att man kan få dricka det lite med milt våld med. Är som att när man behöver det så blir det knut på matstrupen. Små klungkar och bara svälja, som om det vore medecinen.
 
Dessutom ang skagenröra så är det ju inte alls "onyttigt"! Räkor är jättebra och majonäs innenhåller massor med nyttiga feta oljor. :) Och en hel stor baguette på en dag låter fullt normalt för en vuxen kvinna, även om man inte är så aktiv. Kan du testa att äta fullkornsbaguette istället för vanliga? Det är bättre för blodsockret, och ger lite extra fiber som kan behövas.

Det finns så man kan hämta mat där hemtjänsten hämtar mat men det är dyrt och kommer bara att orsaka att jag äter mer för jag kommer inte att kunna sluta småäta eftersom jag inte gör det för att jag är hungrig. Det enda jag kan se som skulle kunna funka är att få maten utportionerad varje dag och att jag inte har tillgång till pengar så jag kan köpa en massa annat. Jag har verkligen noll självdisciplin 😞 När medicinerna funkar så funkar maten bättre, men nyttigt äter jag aldrig.

Men får man inte en portion i taget om man åker dit och hämtar mat? Det låter oavsett som ett bättre alternativ att småäta på nyttig, lagad mat, än att småäta glass och liknande. Jag tycker absolut du ska kolla upp detta närmare! Om det är såpass dyrt att det tar upp det mesta av ditt matbudget, så kanske det även löser detta med att du köper annan mat som du egentligen inte behöver/vill äta? Jag har ingen aning vad för summor vi pratar om, men kan det tänkas att du kanske rentav spenderar mer pengar på impulsköp av godis, etc., än vad det kostar att få mat från hemtjänsten..?
 
Kokt kall potatis är bra småätarmat med. En potatis i ena handen och kallestuben i andra! Men det går kanske med skagenröran med, återstår att prova!
 
Det finns så man kan hämta mat där hemtjänsten hämtar mat men det är dyrt och kommer bara att orsaka att jag äter mer för jag kommer inte att kunna sluta småäta

Du har ingen släkting/vän/annan som kan göra matlådor med i af middag i till dig? Det blir tämligen billigt, även om man handlar till vanliga butikspriser.

Jag gör ett gäng såna åt en kompis äldre släkting varje månad med 6-8 rätters variation och även om man köper engångsformar, så blir det inte speciellt dyrt faktiskt.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 022
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
13 001
Senast: Lobelia
·
Mat Har lite tråkigheter med min hormonbalans och kroppen spelar några illustiga spratt under den nya behandlingen. Kom att tänka på min Go2...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
15 664
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp