Lyckas med orkidé

Lilla-S

Trådstartare
Har köpt en ny relativt dyr orkidé i blomaffären och tänker ge mig fan på att den här ska överleva. :p Är sämst på blommor överlag då allt dör i min närhet. :o Tidigare har alla mina orkidéer dött, ingen aning om vad jag har gjort för fel. Dock har jag köpt de flesta på typ Ica Maxi så var ju inte direkt något av kvalité. Misstänker att jag kan ha övervattnat då symptomen på uttorkning och övervattning tydligen är väldigt lika enligt floristen i affären.

Men då är frågan, hur gör ni för att ta hand om era orkidéer på bästa sätt? Hur ofta vattnar ni? Ljummet eller kallt vatten? Vattenbad eller rinnande vatten? Undvika solljus eller ej? Ska man tillsätta någon näring? Och vad för kruka bör man ha, genomskinlig eller vanlig? Såg något på fb om att spraya diskmedel(?) på blomman så skulle den växa på ordentligt?

Alla tips och råd mottages tacksamt :D
Mvh inga gröna fingrar
 
Har köpt en ny relativt dyr orkidé i blomaffären och tänker ge mig fan på att den här ska överleva. :p Är sämst på blommor överlag då allt dör i min närhet. :o Tidigare har alla mina orkidéer dött, ingen aning om vad jag har gjort för fel. Dock har jag köpt de flesta på typ Ica Maxi så var ju inte direkt något av kvalité. Misstänker att jag kan ha övervattnat då symptomen på uttorkning och övervattning tydligen är väldigt lika enligt floristen i affären.

Men då är frågan, hur gör ni för att ta hand om era orkidéer på bästa sätt? Hur ofta vattnar ni? Ljummet eller kallt vatten? Vattenbad eller rinnande vatten? Undvika solljus eller ej? Ska man tillsätta någon näring? Och vad för kruka bör man ha, genomskinlig eller vanlig? Såg något på fb om att spraya diskmedel(?) på blomman så skulle den växa på ordentligt?

Alla tips och råd mottages tacksamt :D
Mvh inga gröna fingrar
Alla mina har överlevt mitt skötsel (det är katterna som tagit livet av dem). Brukar vattna en skvätt typ varannan vecka..
Om jag glömt dem längre har de fått ett vattenbad. :angel:
 
Alla mina har överlevt mitt skötsel (det är katterna som tagit livet av dem). Brukar vattna en skvätt typ varannan vecka..
Om jag glömt dem längre har de fått ett vattenbad. :angel:
Men så gör jag också. Sen dör dom. Och jag har ingen katt...

Ställer bakom tunn gardin eller på hylla, vattnar antingen genom dopp eller med känna typ högst en gång vecka. Har glaskruka. Sen dör dom
 
Jag har tagit bort jorden från rötterna på min och ställt den i ett vattenbad, luftrötterna utanför. Nu blommar den på tre stänger. Tar inte hand om den på något annat sätt än att jag har fyllt på med mer vatten när den har druckit.
 
Har köpt en ny relativt dyr orkidé i blomaffären och tänker ge mig fan på att den här ska överleva. :p Är sämst på blommor överlag då allt dör i min närhet. :o Tidigare har alla mina orkidéer dött, ingen aning om vad jag har gjort för fel. Dock har jag köpt de flesta på typ Ica Maxi så var ju inte direkt något av kvalité. Misstänker att jag kan ha övervattnat då symptomen på uttorkning och övervattning tydligen är väldigt lika enligt floristen i affären.

Men då är frågan, hur gör ni för att ta hand om era orkidéer på bästa sätt? Hur ofta vattnar ni? Ljummet eller kallt vatten? Vattenbad eller rinnande vatten? Undvika solljus eller ej? Ska man tillsätta någon näring? Och vad för kruka bör man ha, genomskinlig eller vanlig? Såg något på fb om att spraya diskmedel(?) på blomman så skulle den växa på ordentligt?

Alla tips och råd mottages tacksamt :D
Mvh inga gröna fingrar
Är det en Phalenopsis (brudorkidé)?
Om så så ha jag planterat upp mina i större kärl. Mina vattnar jag varannan till var tredje vecka genom vattenbad. Jag vattner dem då rötterna börjar få en svagt grå färgton. Vattnet är mer eller mindre rumstempererat.
Jag har läst om den teknik som Monkie använder men är tveksam på vad som händer i längden. De enda beskrivningar jag läst är från folk som är lyriska över den rikliga blommningen de fått strax efter att de gått över på aquakultur. Brudorkidén är i min värld ingen sumpväxt utan växer i regnskog på träd i grenklykorna som av naturliga skäl är mycket väldränerade. Där tar de upp regnvattnet som sköljer över rötterna. I min värld har den inga direkta luftrötter utan det är en slump om en rot växer i jorden eller i luften. Orkidén dör långsamt (och jag menar verkligen långsamt) nerifrån då den växer uppåt så de rötter som växer i substratet kommer så sakterliga dö de också och då behöver de få ner rötter som växer i luften då vår inomhusluft är betydligt torrare än vad luften är i deras naturliga klimat.
 
Kompisen som hade ständigt blommande orkidéer gav ett nubbeglas vatten i veckan. Bytte aldrig jord. Gav aldrig näring. Bara det där lilla glaset vatten. De bara blommade och blommade.

Mina dör inte, men blommar aldrig om. Jag har testat lite vatten. Doppa krukan etc etc etc. Det händer ingenting.

Jag HATAR orkidéer.
Folk som bara vet att jag gillar blommor ger mig orkidéer vid avtackningar och uppvaktningar.
Jag slänger aldrig levande växter så jag har fått stå ut med dem. Men numera är strategin att omedebart skänka bort dem. Senast fick jag en som avtackning när jag slutade på jobbet. En kollega tog med den hem till sig.
 
Har köpt en ny relativt dyr orkidé i blomaffären och tänker ge mig fan på att den här ska överleva. :p Är sämst på blommor överlag då allt dör i min närhet. :o Tidigare har alla mina orkidéer dött, ingen aning om vad jag har gjort för fel. Dock har jag köpt de flesta på typ Ica Maxi så var ju inte direkt något av kvalité. Misstänker att jag kan ha övervattnat då symptomen på uttorkning och övervattning tydligen är väldigt lika enligt floristen i affären.

Men då är frågan, hur gör ni för att ta hand om era orkidéer på bästa sätt? Hur ofta vattnar ni? Ljummet eller kallt vatten? Vattenbad eller rinnande vatten? Undvika solljus eller ej? Ska man tillsätta någon näring? Och vad för kruka bör man ha, genomskinlig eller vanlig? Såg något på fb om att spraya diskmedel(?) på blomman så skulle den växa på ordentligt?

Alla tips och råd mottages tacksamt :D
Mvh inga gröna fingrar
Vad är det för sort? Är det en brudorkidé, så är det rätt enkelt - håll koll på bladen, de ska vara hårda och spänstiga. Blir de tunna och börjar bli mjuka så vill den ha vatten. Vill inte stå i direkt solljus, men i ett fönster såklart. Gärna svalt.

Rötterna är egentligen luftrötter, dvs, i naturen skulle de inte växa i jord utan vara fritt i luften, fastklängda i barken på ett träd. Så rötterna vill ha mycket luft, annars ruttnar de. Rötter som mår bra är tjocka och gröna (om de fått vatten nyligen) eller vita, och gröna i spetsen om de håller på att växa (vilket de borde göra).

De behöver alltså stå luftigt i en kruka, helst av plast, och inte instängda i glas eller porslin. Aldrig stå i vatten, då ruttnar de. Gärna få luft och ljus och fuktighet (barkblandningen de brukar stå i är bra, den påminner om trädbarken de skulle växa i i naturen).

I naturen skulle den få vatten genom att det regnar på trädet den växer i, så ju närmare det du kommer i vattningen ju bättre. Dvs, optimalt så duschar du den (i regnvattenvarmt vatten i badrummet) en eller ett par gånger i veckan. Duscha den så den blir genomblöt, låt allt vatten rinna av, och ställ tillbaks den i fönstret. Aldrig diskmedel, det mår den inte bra av.
 
Mina står i fönster utan element under. Det är generellt rätt kallt/svalt i vårt hus.

Mina får en "skvätt" vatten (ett par matskedar kanske) någon gång i veckan.

De blommar ofta och länge :) !
 
Den får inte kylas ner ens en kort stund och vill ha det varmt.
Regnvatten vill den ha kalk dödar.
Aldrig stå blöt.
Bara doppas i vatten och sedan torka.
 
En shot varje lördag. Alltså 4-6 cl vatten. Klipper av torkade stänglar. Femte året den lever nu och den blommar ofta och skjuter nya stänglar med jämna mellanrum. Aldrig fått någon näring, tror det skånska vattnet är kalkrikt, har heller aldrig bytt kruka eller ”jord”.. Men första året var jag nära att slänga den för jag trodde den hade dött!
 
Jag vattnar min typ en gång i halvåret! :o Då fyller jag ytterkrukan men 1-2 cm vatten och ställer ner blomman. Sen står den i fönster med sol från morgon till kväll. Fattar inte hur jag lyckas få den att överleva, men den har blommat om flera gånger! :banana: Den är iaf ca 3 år nu och har fått ungefär denna behandling hela tiden. :o
 
Kompisen som hade ständigt blommande orkidéer gav ett nubbeglas vatten i veckan. Bytte aldrig jord. Gav aldrig näring. Bara det där lilla glaset vatten. De bara blommade och blommade.

Mina dör inte, men blommar aldrig om. Jag har testat lite vatten. Doppa krukan etc etc etc. Det händer ingenting.

Jag HATAR orkidéer.
Folk som bara vet att jag gillar blommor ger mig orkidéer vid avtackningar och uppvaktningar.
Jag slänger aldrig levande växter så jag har fått stå ut med dem. Men numera är strategin att omedebart skänka bort dem. Senast fick jag en som avtackning när jag slutade på jobbet. En kollega tog med den hem till sig.
Jag ger mina till min pappa. Jag vet fan inte vad han gör och han är 100% ointresserad men nog blommar det alltid orkidéer hos honom.
 
Åh någon som vet hur man får tag i stora genomskinliga plastkrukor, jag har vuxit ur största storleken jag lätt hittar.
 
Har köpt en ny relativt dyr orkidé i blomaffären och tänker ge mig fan på att den här ska överleva. :p Är sämst på blommor överlag då allt dör i min närhet. :o Tidigare har alla mina orkidéer dött, ingen aning om vad jag har gjort för fel. Dock har jag köpt de flesta på typ Ica Maxi så var ju inte direkt något av kvalité. Misstänker att jag kan ha övervattnat då symptomen på uttorkning och övervattning tydligen är väldigt lika enligt floristen i affären.

Men då är frågan, hur gör ni för att ta hand om era orkidéer på bästa sätt? Hur ofta vattnar ni? Ljummet eller kallt vatten? Vattenbad eller rinnande vatten? Undvika solljus eller ej? Ska man tillsätta någon näring? Och vad för kruka bör man ha, genomskinlig eller vanlig? Såg något på fb om att spraya diskmedel(?) på blomman så skulle den växa på ordentligt?

Alla tips och råd mottages tacksamt :D
Mvh inga gröna fingrar
Jag brukade sänka mina i vatten en gång i veckan, det mådde de bra av. Men jag är så lat just nu så jag skvätter lite vatten med kannan när jag ändå går förbi för att vattna de andra växterna. De är några år nu. (Har upptäckt att de inte vill hänga utomhus på mitt träplank i alla fall, då börjar de bli brända och lite mögliga.)
 
Jag älskar orkidéer och vägrade ge upp att få dem att blomma om. Jag har nog testat allt, vattenpärlor, vattenbad, spraya med vatten, en nubbe-vatten ibland osv. Alla tips men de vägrade ändå blomma om :grin: Vi flyttade till landet med egen brunn för 2,5 år sen och under lika lång tid har jag försökt byta plats på mina orkidéer. Men de tappar blommor så fort jag försöker byta plats på dem. De 3 första är "vanliga" orkidéer och är väldigt bestämda med om vart de vill stå. De står i fönster som saknar elementet under, de får väldigt mycket sol då solen roterar liksom runt det fönstret. Vatten får de en liten skvätt då och då, de från ICA (haft dem i flera år) blommar nästan konstant och den från blomhandlare blommar om nu för första gången men blommade visserligen väldigt länge när den var nyinköpt (min man fick den hösten 2015).

Sen har vi två orkidéer av annan sort som kan stå vart som helst, men blommar bara i fönster där de får sol. Köpta på en blomaffär men jag minns inte vad de heter. De ser ut som en blandning mellan grönväxt och suckulent.
 
Är det en Phalenopsis (brudorkidé)?
Om så så ha jag planterat upp mina i större kärl. Mina vattnar jag varannan till var tredje vecka genom vattenbad. Jag vattner dem då rötterna börjar få en svagt grå färgton. Vattnet är mer eller mindre rumstempererat.
Jag har läst om den teknik som Monkie använder men är tveksam på vad som händer i längden. De enda beskrivningar jag läst är från folk som är lyriska över den rikliga blommningen de fått strax efter att de gått över på aquakultur. Brudorkidén är i min värld ingen sumpväxt utan växer i regnskog på träd i grenklykorna som av naturliga skäl är mycket väldränerade. Där tar de upp regnvattnet som sköljer över rötterna. I min värld har den inga direkta luftrötter utan det är en slump om en rot växer i jorden eller i luften. Orkidén dör långsamt (och jag menar verkligen långsamt) nerifrån då den växer uppåt så de rötter som växer i substratet kommer så sakterliga dö de också och då behöver de få ner rötter som växer i luften då vår inomhusluft är betydligt torrare än vad luften är i deras naturliga klimat.
Ja det är en Phalenopsis :) har du planterat om med ny jord då också? Ska det vara en torr och luftig jord? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp