Bukefalos 28 år!

Lydnad, olika kommandon

G

glee

1. Vad innebär kommandot "fot" när man tävlar lydnad? Det är väl inte bara att "gå fint"? Ska hunden sätta sig på vänster sida om man stannar? Något mer?
Några tips på hur man tränar på det kommandot?

2. "Stanna", har jag tränat på så sätt att hunden får sätta sig, bara hon inte går iväg. Men stanna ska alltså vara "stå still", hunden får inte sätta sig eller lägga sig, om man inte sagt sitt eller plats innan?

3. Plats, betyder det både ligg och stanna?

4. När man använder kommandot "hit", ska hunden sätta sig vid förarens vänstra sida direkt då, eller får man ha ett kommando för det också?

5. Måste man använda de kommandon som jag skrivit, eller får man säga t.ex. "kom" istället för "hit"? (Det är säkert ett bra tag tills vi börjar hålla på med lydnad men jag tycker det är kul aktivering och vill gärna börja träna lite.. Vill bara inte lära in något kommando fel.)

6. Vad är skillnaden på lydnadsklasserna och bruksklasserna, förutom att det är lite olika moment?
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

glee skrev:
1. Vad innebär kommandot "fot" när man tävlar lydnad? Det är väl inte bara att "gå fint"? Ska hunden sätta sig på vänster sida om man stannar? Något mer?
Några tips på hur man tränar på det kommandot?

Hunden ska gå på din vänstra sida och hålla kontakt. Vid halter ska hunden sätta sig eller ställa sig beroende på vilken utgångsställning du valt. Vanligast är att de sitter. Hur man tränar momentet är svårt att förklara. Man får dela upp det i många olika steg. Börja med att träna kontakt från utgångsställningen. När du får hunden att sitta och ta kontakt när du säger fot, kan du börja ta ett steg fram, belöna i steget! Fortsätt efterhand med att ta två steg hela tiden med kontakt från hunden

2. "Stanna", har jag tränat på så sätt att hunden får sätta sig, bara hon inte går iväg. Men stanna ska alltså vara "stå still", hunden får inte sätta sig eller lägga sig, om man inte sagt sitt eller plats innan? Stanna använder du ju i tävlingslydnaden tex när du ska ha platsliggning. Då säger du ju först ligg och sedan stanna kvar. Då innebär ju stanna att han ska ligga kvar. Tränar du sättande i grupp så sak ju hunden stanna kvar i sittande ställning. Vet inte riktigt om jag förstått din fråga!?

3. Plats, betyder det både ligg och stanna? Plats är ett ord jag inte använder till min hund. Tycker att ligg stanna kvar fungerar alldeles utmärkt. SKa du använda dig av plats får du ju lära in två ord på samma utförande. Kan bli förvirrat för hunden.

4. När man använder kommandot "hit", ska hunden sätta sig vid förarens vänstra sida direkt då, eller får man ha ett kommando för det också? Beror på. Man kan även låta hunden på inkallning och apportering stanna framför dig i utgångsställning och därefter på kommando gå in fot vid din vänstra sida. Eller så går hunden in direkt på din vänstra sida utan ytterligare kommando

5. Måste man använda de kommandon som jag skrivit, eller får man säga t.ex. "kom" istället för "hit"? (Det är säkert ett bra tag tills vi börjar hålla på med lydnad men jag tycker det är kul aktivering och vill gärna börja träna lite.. Vill bara inte lära in något kommando fel.)

Du måste använda dig av föreskrivna kommandon alt. säga till domaren innan tävling att du använder dig av annat kommando alt. handtecken

6. Vad är skillnaden på lydnadsklasserna och bruksklasserna, förutom att det är lite olika moment?
De är ganska lika, jag upplever domarna som inte riktigt lika "hårda" i bedömningen i lydnaden

Trötta svammliga svar, men lite grann i alla fall. :crazy:
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

På fråga 2 menade jag om hunden står och man säger "stanna" och går iväg. Då måste väl hunden fortsätta stå och får inte sätta sig.. Men det kanske inte finns något moment där hunden ska stanna kvar stående?

Man måste alltså inte använda ordet plats, utan får säga ligg och stanna?

Tack för svaren.. ska anteckna :)
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

Måste handtecknen se ut på ett visst sätt också?
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

Handtecknet ska vara en liten rörelse som ska ta ungefär lika lång/kort tid som det tar att säga kommandoordet.

I lydnads 1 har du ett moment som heter "ställande under gång" Där ska hunden gå fot och på kommandot "stå" stanna snabbt och bli stående, föraren ska gå vidare och stanna när domaren säger till. Därefter ska man på domarens order återgå till hunden.

Plats behöver du inte använda utan ligg stanna räcker.
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

1. fot betyder för mina hundar gå vid sidan med ögonkontakt och sitta när jag stannar. sitter de redan vid sidan ska de ställa sig och vara beredda på att gå när jag säger fot. jag lärde in det på två kommandon, först "titta" ögonkontakt med hunden framför mig. sedan under gång påkalla hundens uppmärksamhet och säga titta. sedan från sittande med "fot". detta kan tyckas krångligt, men man slår två flugor i en smäll. träna MYCKET högersvängar och beröm precis när hunden hittat positionen igen.

2. stanna har jag som ett universalkommando. hunden får inte röra sig efter att jag har sagt stanna. säger jag stanna när vi går blir det alltså ställande under gång. har jag från stillastående lagt eller satt hunden ner betyder det att den ska fortsätta sitta eller ligga. men säger jag ligg när vi går ska hunden lägga sig och stanna där, då behöver jag inte säga "stanna". hundarna har också lärt sig att stanna mitt i en inkallning på ordet stanna, samma sak gäller när de går framför mig.

3. plats är ett lite föråldrat uttryck som inte används så mycket. men det betyder ligg och stanna (fast det är ju svårt att gå när man ligger).

4. Hit delar jag upp i två moment, a) hunden springer fort fram till min högra sida, rundar, och kommer fram på den vänstra (vissa väljer att hunden ska komma direkt till den vänstra sidan, men det är en smaksak) b) hunden kommer in på min högra sida och sätter sig korrekt på min vänstra. sedan är det bara att sätta ihop delarna. på tävling ska den komma snabbt och sätta sig på din vänstra sida. ett kommando.

5. har du redan fått ett bra svar på

6. kan någon annan svara bättre på, men apellklassen innehåller även spår och var det uppletande?
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

3. plats är ett lite föråldrat uttryck som inte används så mycket. men det betyder ligg och stanna (fast det är ju svårt att gå när man ligger)

Fast ganska lätt att krypa iväg.. och ännu roligare blir det när matte inte kan låta bli att skratta ;)
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

sånt tänker inte jag på med mina stora klunsar... ligger de så ligger de för tyngdlagen har sagt sitt.
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

Skillnaden mellan lydnadsklasserna och bruks är att du i bruks har två eller tre olika moment:Lydnad, fältprov och uppletande.
Här kan du läsa mer:http://www.sbk.nu/tavling/mer_bruks.php
Kommandoord får du i princip använda vad du vill men om du använder ett annat än det som står i tävlingsbestämmelserna ska du meddela domaren detta innan start.
Jag hade en hund som blivit skrämd för ordet "ligg" och "plats" hade ena annan betydelse för hunden så vi snackade norsk när vi skulle lägga "dekk" blev det.
Har även varit med om hundar som styrts med visslingar.
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

Lydnadsklasserna har du nog rätt klart för dig vad det är :) Det är klass 1,2,3 och ELIT.

Sen kommer du till brukset. De klasserna heter Appell, Lägre, Högre och ELIT.

Du startar alltså i appellen i spår, sök eller rapport. När du blivit "uppflyttad" så kan du starta i valfri lägre klass och kan välja mellan spår, sök, rapport och skydd. Men sedan får du inte välja klass nått mer. Blir du uppflyttad från lägre klass spår så måste du starta i högre klass spår. För att få starta i högre klass sök så måste du börja om i lägre klass sök och bli uppflyttad. (Förklarade jag det där tjorvigt?)

Jag kan dra igenom spårklassen eftersom att det är den som vi har tävlat. Jag skriver bara ned de två första klasserna, annars blir det så långt :) (Jag sätter lydnadsmomenten i fel ordning och kanske glömmer nått också? Men på ett ungefär...)

Appellen:

Specialen:
1. Spår, 300 m, 3 föremål
2. Budföring 50 m

Lydnad:
Platsliggning 3 min, 30 m
Linförighet
Framförgående
Fritt följ
Inkallning
Läggande under gång
Apportering
Hopp över hinder (65 cm för större hund)


Lägre klass:

Specialen:
1. Uppletande av spår
2. Spår 1000 m, 8 föremål
3. Budföring 100 m med skott

Lydnad:
Platsliggning, 5 min, 50 m, 4 skott
Linförighet
Framförgående
Fritt följ
Apportering
Läggande under gång
Hopp-sitt-hopp (65 cm för större hund)
Kryp

För bruksklasserna spår, sök och rapport är det samma lydnadsdel. Sen skiljer "specialen" åt i de olika klasserna. Hur skyddet går till har jag ingen koll på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Off topic

mimmipigg skrev:
Jag hade en hund som blivit skrämd för ordet "ligg" och "plats" hade ena annan betydelse för hunden så vi snackade norsk när vi skulle lägga "dekk" blev det.

I våran nybörjar agility kurs var det en hund med som var importerad från norge och gick på norska komandon, där hade de lite problem med att hitta ett nytt komando för däcket... ;) Ringen blev det till slutt...
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

Du startar alltså i appellen i spår, sök eller rapport. När du blivit "uppflyttad" så kan du starta i valfri lägre klass och kan välja mellan spår, sök, rapport och skydd. Men sedan får du inte välja klass nått mer. Blir du uppflyttad från lägre klass spår så måste du starta i högre klass spår. För att få starta i högre klass sök så måste du börja om i lägre klass sök och bli uppflyttad. (Förklarade jag det där tjorvigt?)

Lite tjorvigt men jag tror jag förstår. ;) Jag kommer antagligen ändå inte hålla på med bruks.
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

"4. Hit delar jag upp i två moment, a) hunden springer fort fram till min högra sida, rundar, och kommer fram på den vänstra (vissa väljer att hunden ska komma direkt till den vänstra sidan, men det är en smaksak)"

De allra flest tävlingsekipage använder sig av att gå direkt in på den vänstra sidan. Fördelen med detta är att du hela tiden har full kontroll på vad din hund pysslar med. Går den runt dig och in så försvinner hunden ur synhåll för en kort stund. Vad som händer där ser du inte. Om du får en hund som tar en stor runda runt dig eller som passar på att sniffa till på backen så är det svårt att se och det blir klurigt att korrigera då man inte har ögon i nacken. Då krävs en medhjälpare. Lättast är att lära in dem att gå in direkt. Ser snyggare ut också.
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

Fast du får oftast ett rakare sättande om de går runt :) Prolemet är sen när du kommer till hopp-sitt-hopp. Då måste man iaf lära de att gå rakt till sidan eftersom att det blir så satans tjorvigt annars! ;)
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

cillamuffins skrev:
1. fot betyder för mina hundar gå vid sidan med ögonkontakt och sitta när jag stannar. sitter de redan vid sidan ska de ställa sig och vara beredda på att gå när jag säger fot. jag lärde in det på två kommandon, först "titta" ögonkontakt med hunden framför mig. sedan under gång påkalla hundens uppmärksamhet och säga titta. sedan från sittande med "fot". detta kan tyckas krångligt, men man slår två flugor i en smäll. träna MYCKET högersvängar och beröm precis när hunden hittat positionen igen.

Låter som du gör det dubbelt så jobbigt för dig att träna in fot. Varför lära in titta när momentet kommer att döpas till fot?

Om du sätter/ställer hunden vid din sida så har du ju utgångsställningen. När hunden väntar på att något ska hända tittar den så småningom upp, då är du beredd att säga fot och belöna. nästa tillfälle hunden tittar upp säger du fot och belönar. Fot ska betyda sitt/stå vid min sida och håll ögonkontakt, då känns det väldigt förvirrande att lära in det med hunden framifrån först.

När hunden förstår att den ska sitta/stå och hålla ögonkontakt när du säger fot, kan du gå vidare. Ta ett steg och när hunden följer med belöna hunden i steget. Sen fortsätter man så. Ta två steg och belöna i steget. EJ när hunden har satt sig.
 
Sv: Lydnad, olika kommandon

Jag ser lite nackdelar med ögonkontakt... Vad händer när DU tittar rakt fram (vilket man mycket oftare gör på prov än på träning...) och hunden försöker att få rätt position dvs titta dig i ögonen. Jo du får en hund som går mycket långt fram och mycket långt ut.

Jag tycker att det är bättre att lära de rätt position (eller man kanske ska säga beteende) vid sidan. Sen om hunden tittar på min godishand eller på min ficka, haka etc bryr jag mig inte om. Men positionen ska vara rätt och hunden ska vara uppmärksam på mig!
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 794
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 443
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp