Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

D

DuploBit

Hej på er.

Idag hade jag min debut i lydnadsklass 1, jag har aldrig vart på en lydnadstävling förr och allt var väldigt nytt. Jag kom dit med hunden och han verkade ovanligt frånvarande.. Så jag försökte plocka och leka lite med honom för att få hans uppmärksamhet. Det funkade jättebra :D han va skärpt som aldrig förr och med ett återuppnått självförtroende så steg jag in i hallen för platsliggning :banana:

Men ack så fel jag hade.....

Vi la ner hundarna och gick därifrån, vi stannade på det avstånd man ska stå och när jag vänder mig om så står redan hundkräket upp, nosar i backen på samma ställe som jag la ner han på, jag tänkte jaja, bara han inte går längre..

Men ack så fel jag hade.....

Han gick runt på samma platts ett tag, sen så KISSAR han på just den platsen... 2 sekunder senare (jag överdriver inte!) så sätter han sig och skiter på samma plats som han kissade. Jag som så omsorgsfullt hade rastat honom innan... tji fick jag...
Sen gick han fram till en stackars sheltie som låg bredvid honom och tänkte leka med henne, hon uttryckte skarpt sitt ogillande vilket gjorde att min fick totalfnatt och börjar springa runt som den renrasigaste greyhound inne i hallen... Jag är grön/lila-skiftande i ansiktet och får tillslut tag på honom...
Nu så... har har fått lika av sig så kan vi göra resten här utan stötte hinder.

Sen var det tandvisning och det gick som på en dans rosor och Ådi skötte sig super, domaren gillade honom och pratade lite "bäbisspråk" med honom för han "var ju så söt"... Jag fick nytt hopp och trodde vi hade fått en uppsving... Med självförtroendet på topp så gick jag in med sträckt rygg och stolt hållning....

MEN ack så fel jag hade IGEN!!! :devil:

Linförligheten stod på tur och Ådis nos var ett med underlaget i hallen.. Inget annat exixterade i hans värld.. Det slutade med att jag fick släpa honom runt mönstret (språngmarshen gick faktiskt hyfsat).

läggande under fritt följ, Ådi reagerade inte på "fot" när vi skulle börja gå, så jag fick peta till han för att "väcka" väcka honom. jag fick nästan trycka ner honom när jag skulle lägga honom. (han satte sig upp på komando iaf :idea: )

Inkallning, jag fick ropa "Ådi hit, Ådi, hit" ca 5 gånger innan den frånvarande nosande svart/brun/vita odågan lyssnade...

Ställande under fritt följ, samma sak hände som under läggande under fritt följ... Han lyssnade inte på "fot" men när han väl kom gick han ca 2 meter bakom och en meter åt sidan, nosandes... som innan.... (dock stannade han ganska snabbt...)

Apportbocken... tja... behöver jag säga mer?? Han såg den inte ens.. han var FAST i backen!! :devil:

Hopp över hinder, har aldrig någonsin vart ett problem för han älskar att hoppa och är en galning på agilitybanan, MEN inte idag... han var fast i backen och jag fick upprepa mitt komando kanske 7 gånger och när han väl bestämde sig för att komma, så GICK han saaaaaaaakta, nosandes, fram till hindret och sedan bredvid hindret... hade bara fattats att han skulle kissa på det, men det gjorde han som tur va inte, så lite stolthet fick jag ha kvar...

vårat resultat blev totalt 10 poäng...

Dommaren tröstade mig efteråt och försvarade mig inför den gapande publiken och sa att "det är inte lätt att hålla masken när hunden är i en annan värld". Jag fick en applåd och lämnade hallen, högröd i ansiktet...:o

Vad gillade ni den historien?? jag har aldrig vart med om maken... Han lyssnar inte ens så dåligt när han jagar! och då är han i princip döv.. Han sköter sig utmärkt på de gemensamma träningarna och felar nästan aldrig.. Men idag var det otroligt hjärnsläpp...
Nu ligger den lilla rackan här hemma och sover, vifftandes på svanden i sömnen... :devil:

Kom gärna med egna "fiaskon" så jag vet att jag inte är ensam :cry: SNÄLLA!!
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Ja,jag fick ett litet leende på läpparna när jag läste om din dag..
Men jag har full förståelse för att du inte log..

Jag har inte skämt ut mig på en lydnadsplan,då jag inte ens har tävlat i lydnad..

Men

Min 1a utställning glömmer jag aldrig,för sådär 25 år sen..!
Läste PM så noga och gick igenom allt..Likt förbannat så missar jag något..för när jag kommer till plats,då har alla riesen redan varit inne..och varit klara i ca 30 minuter..:D

Gissa vem som alltid numera läser igenom allt noga,och tycker att det är bättre att komma för tidigt..
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Jag lider med dig!
Men jag tycker absolut inte att du ska deppa ihop för detta utan det är nya tag som gäller. Vad var det för underlag? I ridhus är det många hundar som går med nosen i backen, där finns ju gott om finmalet hästskit ... Tänk på att träna på olika underlag till nästa gång så ska du se att det går mycket bättre.
Likaså vet du ju nu hur det hela går till så du ska se att du nästa gång kan vara mer självsäker och mer "som vanligt".

Min första lydnadstävling var heller ingen hit. Jag var så nervös så jag knappt kunde tänka klart. Sedan var det uruselt väder (ca noll grader och ösregn) så jag hade byltat på mig en massa kläder och grova kängor. Under linförigheten så råkar jag trampa på hunden så hon hoppade rakt upp och skrek rakt ut! En aning pinsamt ... De andra momenten gick väl hyfsat, kommer inte riktigt ihåg för jag var så nervös!

Lycka till nästa gång!
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Haha, jadu, jag kan återkomma med rolig historia när jag debuterat med unghunden som förhoppningsvis är klar för lydnadsdebut innan året är slut :p

Fick upp väldigt många roliga bilder i huvudet av din berättelse :D
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

hehe, nejdå, nya tag!! :D
Det värsta är att det är våran hemmahall som han tränar i flera dagar i veckan... Men jajja! hundar är hundar, han är inte ens 2 år och hanhund och jakthund kanske tar liiite längre tid att få till såpass :D
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Haha, jadu, jag kan återkomma med rolig historia när jag debuterat med unghunden som förhoppningsvis är klar för lydnadsdebut innan året är slut :p

Fick upp väldigt många roliga bilder i huvudet av din berättelse :D


hehe, ja kan tänka mig det, man såg riktigt hur han klämde på skiten.. haha! men vi bjöd på den, dan alltid så snygge Ådi får också vara oglamourös iblan ;) jag skrattar åt det nu! men i morse var jag verkligen inte imponerad :P
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Oh ja sånt händer !

Jag tävlade i agilty när det var nytt .
det blev många tavlor som jag skrattade gott åt

En gång stannade hunden framför ett hinder och började dricka vattnet de ställt där för att ha när/om någon hund kissade på hindret så de kunde skölja av ,det var diskmedel i :crazy:

En annan gång hade jag en hund som totalvägrade att gå ner från A-hindret på tävling :mad:
en annan ramlade ner ifrån balanshindret när han såg en tik vid öppningen till ridhuset vi var i :devil: trodde aldrig han skulle gå upp igen
men det var inga problem ,så han visste nog inte ens vad han gjorde.

Men jag gjorde tavlor med

Det var alltid väldigt varmt när vi tävlade i början jag hade en ganska svart hund som blev väldigt varm fort
Så en av mina lagkompisar sa till mej att svalka av hunden med vatten
Jag tog upp flaskan ur ryggsäcken och hällde på hunden ,såg min kompis se ut så här:eek: och frågade vad det var .
Då frågade han om jag alltid använde coca cola för att svalka av hunden:angel:

Eller när man står där taggad till tusen på en kurs för den där super tränaren och hunden är VÄCK både kroppsligt och andligt .

Men med massor av träning och envishet började vi placera oss till slut:love:

Så nu kan det inte bli värre skulle jag tro :idea:
Det kommer absolut gå bättre nästa gång :D
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Jag förstår om du inte är glad, men jag fick i alla fall någon glad känsla att det inte går värst för oss.

Minns en gång i ettan, hunden var trött. Platsliggningen gick bra (hon fick ju ligga ner) men sen....hon lade sig ner varje gång jag lämnade henne (inkallning, hopp över hinder) osv. Dock var domaren imponerad av att hon kom som skjuten ur en kanon på mitt kommando ändå, fast det gjorde ju inte poängen bättre.

Vår första tvåa resulterade i 94 ynka poäng...allt fel i stort sett.

Snart ska vi på vår första freestyletävling, så jag lär nog kunna komma med fler misslyckanden då...
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Min första lydnadstävling var en supervarm dag i Borås med min grossertik, då drygt 14 månader. Vad jag inte visste var att eftersom hon saknade underull så blev hon utslagen på sommaren :p (man badade sig igenom somrarna efter det :D ) vi fick totalt 63 poäng... Lärde mig att man tävlar INTE sin och hundens första tävling på en SKK -utställning :idea:
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Idag var jag och hämtade kritiken!!
Jag klaraade inte av att vara med på prisuttelningen igår, vi fick en 13 placering av 13 :P
MEN!!! jag fick inte 10 poäng som jag trodde! jag fick en 5a på linförlighet, domaren tyckte nog synd om mig, så vi slutade på 30 poäng!! :D
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Oh ja sånt händer !

Så nu kan det inte bli värre skulle jag tro :idea:
Det kommer absolut gå bättre nästa gång :D


Ja, jag hoppas verkligen det :P annars så vet jag inte vad jag tar mig till :P
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Jag har bara tävlat en enda gång, med lånad hund. Vi hade tränat ihop kanske en timme innan debut. (Jag visste att hunden låg som en klippa på platsen) vi skrapade ihop nog för ett andra pris om jag inte minns fel - men jag var så bizzart nervös att domaren talade om för mig "Man FÅR andas" jag började visst bli blå och de var nog rädda att jag skulle tuppa av vid fotgåendet.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Ah bättre lycka nästa gång, nu har du ju debuterat iaf ;)

Ett tips: Om din hund reser sig så ta hunden INNAN den stör någon annan hund under platsligg.
Jag vet att det kan hända alla, men om han först reste sig och sedan både pissade och sket så då tycker jag nog att du skulle ha tagit honom innan han störde en annan hund.

Som sagt nu är det bara att kämpa vidare och prova igen :)
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Fast man blir ju diskad om man hämtar sin hund utan att det är på domarens order?
Sen, för de andra inblandade är det ju absolut att föredra, men jag anser inte föraren gjort fel som inte hämtat innan domaren beordrat det, det är ju så man 'ska' göra.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Ja visst, det var som sagt bara ett tips från mig .

Däremot är det ju upp till domaren att bryta kan man tycka, har dock aldrig varit med om en så tolerant domare..

Om jag ska vara ärlig har jag nog aldrig skådat en hund som bajsat på platsligg heller :D, men det hör ju inte hit ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Jo, och jag hade nog hämtat min odåga och tackat för mig i det läget med. Men kände det var på sin plats att informera om att om man gör det diskas man.

Och ja, synnerligen tolerant domare. Fast jag har suttit och kollat youtoubefilmer på just LK1, och platsliggningen skrämmer livet ur mig inför debuten, sett diverse skräckscener, och det verkar sitta 'långt' inne innan domaren bryter, även om TS ex är ovanligt snällt, å andra sidan störde den inte annan hund direkt med att lätta på trycket ;)
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Jo, och jag hade nog hämtat min odåga och tackat för mig i det läget med. Men kände det var på sin plats att informera om att om man gör det diskas man.

Och ja, synnerligen tolerant domare. Fast jag har suttit och kollat youtoubefilmer på just LK1, och platsliggningen skrämmer livet ur mig inför debuten, sett diverse skräckscener, och det verkar sitta 'långt' inne innan domaren bryter, även om TS ex är ovanligt snällt, å andra sidan störde den inte annan hund direkt med att lätta på trycket ;)

Ja. Jag kommer inte ha nerver till att lägga plats. :crazy: Jag överväger att avstå. Visst innebär det att vi får kassa poäng men även om min hund bör ligga kvar (har aldrig rest sig) så kommer jag inte klara pressen. På platsen med den lånade hunden så var det minst tre hundar uppe och sprang...
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Ja jag skulle givetvis angivit det också :)

OT ( diskuterar inte TS nu )

Jag tycker inte heller Lk1 platsligg är något att jubla över alls, jag ska försöka bli uppflyttad så fort som det bara går :/

Tycker det är dålig stil att lägga hunden om man är osäker på om den ligger kvar och ja jag vet att det existerar otroligt många som bara chansar hej vilt..
 
Senast ändrad:
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

fortfarande OT

Jag har ju i allmän överoptimism satt som mål att äldre herrn ska gå en LK1 med, när yngre herrn ska debutera. Men jag vetefan, det är det där med plastliggningen. Jag är inte så orolig HAN ska resa sig och börja fjolla runt bara för att (och bara för det får jag väl äta upp det), men han är ju vass min herre, och kommer en ANNAN hund fram och börjar mopsa/försöka få igång lek/etc, så kan jag helt ärligt inte garantera att han inte svarar upp på det.

Jag har ju kollat på massa filmer, för att få lite pejl på nivån osv, då det kommer bli verkligen 'urdebut' för mig. Och som sagt, sett slagsmål, hur lekande hundar dråsar över en liggande, hur hund reser sig och börjar mucka med liggande grannen etc. Och visst, i utopia så ska de väl vara så säkra på platsliggandet att de ligger kvar ändå, men jag anser faktiskt det är väl höga krav att begära. Samtidigt så om jag 'chansar', det kommer någon annan odåga och rumlar över min eller utmanar och det smäller.. :crazy:

Lillkillen är jag ju inte orolig ska svara upp på provokation så, samtidigt om han blir påflugen på sin första platsliggning lär det ju följa med sen..

Ja, du märker jus jälv, jag har ÅNGEST för den där platsliggningen. Borde vara munkorgskrav i ettan :devil:

Sen är jag tudelad till att man kan avstå. Å ena sidan så är det ju ett utmärkt sätt att undvika risken att ens egna hund får dåliga erf. Men de där med hundar som stökar i platsliggandet kan OCKSÅ avstå, och sen dyka upp i tvåan. Och då flyttas ju bara problemet upp?
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Kl:

Många som haft dåliga erfarenheter av platsliggningen här hör jag!

Själv har jag bara varit med om att någon hund rest sig upp en gång, denna hund har då sprungit direkt fram till sin ägare. Visserligen var det en annan hund som drogs med, men har man tränat tillräckligt innan så bör det inte vara några problem.

Escodobe: Om din hund aldrig har rest sig från platsen tycker jag absolut inte att du ska avstå! Så vanligt med kaosartade platsliggningar har jag inte upplevt att det är ...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Ldsi
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 657
Senast: lizzie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 183
Senast: Liten
·
  • Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
40 298
Senast: Mistimed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp