Bukefalos 28 år!

Lydnadsfrågor

R

Raderad medlem 19815

Jag har två frågor som jag hoppas få input på!

1. Jag har börjat träna 2:ans hopp. Hon hoppar glatt över från mig men gör det klassiska misstaget att sätta sig direkt efter att hon kommit över och sitter därför för när för att kunna hoppa över tillbaka. Har funderat på att enbart träna från-hopp och samtidigt kasta boll som hon får ta. Någon som har några andra tips?

2. Jag har precis börjat träna för en ny instruktör. Enligt honom spelar kontakten i linförighet/fritt följ knappt någon roll alls för bedömningen då det inte står någonting om detta alls i regelverket. Det viktiga är positionen och snabbheten i vändningarna. Detta låter jättekonstigt tycker jag. "Alla", även jag, jobbar ju så hårt med kontakten?? Vad säger ni om detta?
 
Sv: Lydnadsfrågor

1. JAg tror hopp-kasta boll är bra! Och sedan när hon är van vid det, tr du bort bollen och du kommer du ha en hund som någon meter efter hindret vänder sig om och tycker "Vafan?!", och då kommenderar du sitt.

2. Nej, kontakt är inte med i bedömningen. Men har man bra kontakt med sin hund underlättar det mycket, mycket och man får både position och följsamhet i stort sett gratis.
 
Sv: Lydnadsfrågor

Vist kan man använda boll också beror ju på hunden och hur van den är med bollträning.

Jag lär in det i koppel = styr hunden med det.
Lär in allt med koppel/beröm enligt läran lättare att lära in korrekt än att arbeta bort fel.
Alltså ju mindre fel/misstag ju mindre att rätta till, ju fortare och bättre blir vi tävlingsklara
 
Sv: Lydnadsfrågor

Jag tycker att de låter knasigt att en hundinstruktör säger så.. Beror ju på hur han sagt de. Men en hundinstruktör som säger att kontakten inte är viktig (om h*n nu gjorde de) .. jadu vet inte vad jag ska säga om de. :cool:

All hundträning bottnar väl i kontakt med hunden.. ?

Sen att själva kontakten mellan du o hund inte bedöms på tävling, de har han ju rätt i MEN kontakt är A och O i hundträning tycker jag.

Har faktiskt sett nån hund i fria följet som inte direkt tittade upp på föraren men som ändå hade kontakt, på nått sätt..
 
Sv: Lydnadsfrågor

Jag skulle nog utvecklat mer.

Såhär var det: Instruktören kommenderade mig i linförighet och efteråt frågade jag om jag borde vara bekymrad över att hunden då och då bryter kontakten dvs tittar rakt fram eller åt sidan. Positionen är bra ändå och hon hänger med bra i svängarna.

Det var då instruktören sa att för bedömningen så spelar det i princip ingen roll ifall hunden söker ögonkontakt/tittar upp. H*n menade alltså inte alls att kontakten aldrig är viktig när man tränar/tävlar lydnad.

Jag blev bara så chockad över det här! Vad är det mer jag inte vet liksom?:confused:
 
Sv: Lydnadsfrågor

Hur menar du att du lär in hoppet med koppel? Själva hoppen är inga problem utan det är som sagt att hon stannar för nära hindret just när hon kommit över.
 
Sv: Lydnadsfrågor

Då tränar jag vidare på det!:)
 
Sv: Lydnadsfrågor

1 Jag har lagt ut leksak en bra bit bortanför hindret, så att hunden ser att den ligger där och direkt hunden landat har den fått ett varsågod. Efter ett par ggr har jag lagt in kravet på sitt innan varsågodet, då har dom automatiskt hamnat längre ifrån hindret..

2 Det stämmer ju till viss del, iaf i teorin.. men jag har svårt att tänka mig att en lydnadsdomare bedömer två hundar, som båda går i samma position men varav den ena har kontakt och den andra inte, likadant
 
Sv: Lydnadsfrågor

Hur menar du att du lär in hoppet med koppel? Själva hoppen är inga problem utan det är som sagt att hon stannar för nära hindret just när hon kommit över.

Hur ska jag förklara?
Hade varit lättare att visa.

Men jag har alltså hunden kopplad (rätt långt koppel så klart)
Följer med, med kroppen och styr hunden att sätta sig på andra sidan.
Det är alltså jag som styr var den ska sätta sig.
Mängder med beröm så klart.
Sedan styr jag tillbaka hoppet också så det blir helt rätt.

Jag tränar in alla moment med koppel, på det viset lär sig hunden göra rätt och jag slipper rätta till den, i inlärningen.

Det finns mängder med sätt att träna hund på, detta passar mig, vilket inte betyder att det passar dig.
 
Sv: Lydnadsfrågor

Jag har sett ett av sveriges bästa ekipage (på sin tid) Den hunden kollade inte upp en endaste gång på sin förare. Men hade position 99% av tiden. De fick faktiskt 9.5 ibland och inte bara 10 rakt igenom. Lugnt och fint. Inte massa tempo tempo och trägningar. Så jag anser att din tränare har helt rätt.

Glömde tillägga att min kompis hund (SLCH) inte heller tittar upp. Hon tränar "bara" position. Dvs. hur hunden förhåller sig till henne. Hennes andra hund fick 2 cert i bruks och samma teknik. Den hunden var dock lite livligare och tittade upp ibland.
 
Sv: Lydnadsfrågor

1. Träna endast tillbakahoppet till att börja med. Sätt hunden på lagom avstånd från hindret, kommendera stanna kvar och gå över på andra sidan hindret. Kommendera hopp och fot. På det sättet lär sig hunden rätt avstånd från hindret.

2. Nej, kontakt finns inte med i betygen. Men det finns ändå där. Tänk på helhetsintrycket i lydnaden. Det påverkas av allting från första steget i linförigheten eller fritt följ till sista steget efter hoppet. Och nog ser det trevligare ut om hunden tittar på husse/matte och viftar på svansen hela tiden än att den går och hänger med både huvud och svans. En glad hund som följer bra får alltid högre betyg än den som ser ut som om den har fått stryk för att utföra momenten. Även om den sistnämnda följer lika bra.
 
Sv: Lydnadsfrågor

Ang hoppet så kan inte hunden ingången så tycker jag man ska träna det separat.

Jag själv tränar hopp på allt som bara går att hoppa över på de vanliga promenaderan. Säger hopp o låter hunden hoppa det då känner hunden till ordet o gör det senare även över ett hinder.

För att få ut honom från hindret börja med att lägga en leksak godisburk eller dyl där du vill ha honom. När han hoppat o är vid det som du lagt ut så säg bra o spring bort o belöna honom där han är o du vill ha ska sätta sej. Fortsätt så några gånger sen så minskar du genom att bara gå o kraffsa lite i marken på punkten. Kan han hoppkommandot så använd det annars kan du lägga till det nu när han vet vad han ska göra. Sen så när han gör det så kommer han att gå ut o kolla en bit ut o då säger du sitt.

OBS din väg är även över hindret både när du lägger leksak o bara kraffsar även återgåendet ska vara över hindret.
 
Sv: Lydnadsfrågor

Hur ska jag förklara?
Hade varit lättare att visa.

Men jag har alltså hunden kopplad (rätt långt koppel så klart)
Följer med, med kroppen och styr hunden att sätta sig på andra sidan.
Det är alltså jag som styr var den ska sätta sig.
Mängder med beröm så klart.
Sedan styr jag tillbaka hoppet också så det blir helt rätt.

Jag tränar in alla moment med koppel, på det viset lär sig hunden göra rätt och jag slipper rätta till den, i inlärningen.

Det finns mängder med sätt att träna hund på, detta passar mig, vilket inte betyder att det passar dig.

Ja det där var väl en jättebra förklaring!

Jag fattade först inte hur du menade bara, om du stod på andra sidan eller om du följde med hunden vid sidan av hindret när den hoppade, eller på vilket sätt det skulle hjälpa att använda koppel.

Men nu förstår jag hur du menar! Och visst, alla sätt passar inte alla men det är bra att få lite ny input!
 
Sv: Lydnadsfrågor

Tack! Tror att jag ska träna detta i kombination med boll så får vi se.

Men ska jag själv också hoppa alltså? :D
 
Sv: Lydnadsfrågor

Jag tränar allt först i koppel, inte bara hopp alltså.
Utan exempelvis även apportering.

Börjar så kart som alla andra med att lära hunden ordet apport och först när den har förstått och kan sitta och hålla apportbocken, och att jag kan gå ut i kopplets längd och cirkla runt hunden, börjar jag med att kasta och då följer jag med den kopplade hunden, som får ta upp och bära tillbaks till ursprungsplatsen och avlämna, allt i koppel.
Och det är inte förrän detta fungerar perfekt, jag börjar med hunden i lina.
För att slutligen ha lös hund.

Jag viner mycket tid med detta, hunden gör rätt från början!
 
Sv: Lydnadsfrågor

Japp eller inte hoppa det räcker med att du går över hindret bara för att visa hunden vilken väg den ska gå. Både på fram o tillbakavägen.

Ett annat fel många gör vid just hindret är att dom säger hopp inget häder hopp inget händer hopp viftar med armarna för att visa hunden vart den ska inget händer hopp inget händer fortfarande. Antingen backar man(i inlärningen) för hunden vet ej vad hopp betyder eller om den nu väl vet det o bara skiter i vad man säger så hoppar man ut själv o leker med bollen (om man är där) eller så bryter man i gör om. gör helt enkelt en volt med hunden. funkar det inte andra gången så backar man i inlärningen. Att tjata o tjata är inget man lär hunden något av.
 
Sv: Lydnadsfrågor

Fast just i mitt fall är det enda problemet att hon sätter sig för nära hindret när hon hoppar ut så jag tror inte att jag behöver visa henne genom att gå över själv.

Själva hoppandet är inga problem! Det är typ det roligaste hon vet!
 
Sv: Lydnadsfrågor

Nej men på hundar som man lär in det så är det bra att man går över hindret. Hunden gör som du gör o om du går runt hindret så.......

Alla sätt är bra utan dom dåliga.
 
Sv: Lydnadsfrågor

Ja då lägger du helt enkelt något bakom hindret där du vill den ska sitta så den får dragning utåt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 253
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 345
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 707
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp